800
۰
صرفت جهت اطلاع؛

جاده مرگ در زادگاه خورشید ایران همچنان قربانی می گیرد/ امام جمعه اهل سنت سراوان: عدم مشاهده رفع نقاط حادثه خیز جاده ای از سوی مسئولین

محور سراوان_ خاش که در طول سال قربانی های بی شماری را در حوادث جاده به جای می گذارد و از نقطه حادثه خیز استان به شمار می رود به جاده مرگ شهرت یافته است.
تصاویر
تصاویر
به گزارش شستون؛ هر از چند گاهی در رسانه های تصویری و مکتوب خبرهای ناگوار و‌صحنه های دلخراش از مرگ هموطنان را در جاده های استان شاهد هستم که به نوعی آمار بالای تلفات جاده ای در استان رکورد دار است.
چندی پیش خبر و تصاویر از صحنه تصادف و برخورد شاخ به شاخ پژو ۴۰۵ با تویوتا دو کابین در محور سراوان _ خاش و فوت دلخراش و دردناک هشت نفر از شهروندان سراوان، مردم این شهرستان را داغدار دار کرد.
 
اعتراض مردمی در شبکه های اجتماعی

مردم سراوان اعتراضات خود را در شبکه های اجتماعی مطرح کردند و خواستار دوبانده شدن مسیر سراوان _ خاش جهت کاهش آمار مرگ و میر در این محور شدند تا خانواده های بیشتری داغدار نشوند.
اما دیری نپایید خبر سانحه رانندگی که منجر به داغدار شدن یکی دیگر از خانواده های سراوانی شد، گلایه مندی های شدید مردم را به دنبال داشت.
یکی از شهروندان سراوانی در گفت و گو با شستون اظهار داشت: تا چه زمانی باید شاهد مرگ و میر هموطنان  و شهروندان در این جاده باشیم؟‌‌چرا مسئولین‌به خواب زمستانی فرو رفته اند؟
وی در ادامه از متولیان امر خواستار دو بانده کردن این مسیر شد تا تلفات جاده ای کاهش پیدا کند.
این شهروند سراوانی اساسی ترین معضل استان را حوادث ناگواری جاده ای دانست و افزود: اگر مشکل از مسیر ها هست مسئولین هر چه سریع تر و به هر نحوی این معضل را حل کنند و یا اگر مشکل از نحوه رانندگی است با نظارت بیشتر و فرهنگ‌سازی میان مردم، این معضل را رفع کنند.
 
توسعه و دو بانده کردن جاده های اصلی و پرتردد با فوریت و بدون وقفه در دستور کار قرار گیرد
مولوی سید عبدالصمد ساداتی امام جمعه اهل سنت شهرستان سراوان در خطبه های نماز  جمعه نیز خواستار  رسیدگی مسئولان از وضعیت تأسف بار جاده ها و راه های غیر استاندارد استان سیستان و بلوچستان به ویژه مسیر سراوان_ خاش شد که همواره قربانی می گیرد و خانواده هایی را داغدار می کند.
وی همچنین از عدم توجه و رسیدگی مسئولان انتقاد کرد تا تدابیر لازم برای رفع حوادث هولناک جاده ای برای این محور اندیشیده شود و در ادامه راه های مناسب را از نیازهای مهم جامعه و از زیرساخت های توسعه و رونق گردشگری برشمرد و اظهار داشت: کیفیت نامناسب، نامطئن وغیراستاندارد بودن راه‌های استان سیستان و بلوچستان بویژه جاده ی اصلی سراوان – خاش موجب شده تا صدها نفر از فرزندان و عزیزان مردم قربانی و خانواده هایی داغدار و متحمل مشقت شوند.
امام جمعه اهل سنت سراوان با بیان اینکه گفتن تسلیت چاره ای از مشکلات را برطرف نمی کند، گفت: هیچ اقدامی از سوی مسئولان استان و کشور برای رفع حوادث هولناک در نقاط حادثه خیز استان و شهرستان دیده نمی شود.
مولوی ساداتی جاده های کم عرض و غیر استاندار سراوان – خاش که به جاده مرگ تبدیل شده است، را اصلی ترین جاده شهرستان  به مرکز استان عنوان کرد که حادثه های مکرر دردناک و دلخراش را در پی داشته که اخیرا شاهد حادثه ی ناگوار فوت ۸ نفر که ۷ نفر آنها از خانواده بارکزایی از مرد و زن و طفل بودند و در پی آن حادثه دیگری که منجر به فوت و مجروح شدن عده ای از شهروندان شد، بوده ایم.
وی تصریح کرد: راه ها و جاده  های استان اولویت ملی دارد، توسعه و دو بانده کردن جاده های اصلی و پرتردد با فوریت و بدون وقفه در دستور کار قرار گیرد تا مردم شاهد چنین فاجعه های دردناک با از دست دادن عزیزان خود نباشند.
امام جمعه اهل سنت شهرستان سراوان با اشاره و انتقاد به عدم وجود  یک جاده ی استاندارد و مطمئن در شهرستان، تصریح کرد: جاده های اصلی و فرعی به شهرستان ها و روستاها هم نامطمئن و حادثه خیز هستند که توجه به رفع  این مشکلات و محرومیت ها خواسته بحق و حیاتی برای مردم است.
وی اضافه کرد: استان سیستان و بلوچستان به مدیریت و مسئولان قوی ، دلسوز و توانمند نیاز دارد که با کمک وزارت خانه ها در مرکز کشور این مشکلات که روی هم انباشته شده  است را با اولویت بندی و برنامه ریزی درست حل کنند چرا که با گفتار و وعده های بدون عمل  نتیجه ای جز همین مواردی که هست حاصل نمی شود.
مدیر حوزه علمیه دارالعلوم سراوان رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی را بسیار مهم و مورد تاکید قرار داد و  از نویسندگان و فعالان اجتماعی و سیاسی که خواسته های پست و مقام و منافع شخصی و گروهی دارند، خواست تا خواهان مطالبه و حل مشکلات استان باشند.
 
رئیس سازمان راهداری کشور به سراوان سفر می کند
محمد باسط درازهی نماینده مردم سراوان، سیب و سوران و‌ مهرستان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با شستون به خانواده بارک زهی و تمامی شهروندان که حادثه و دردناک را شاهد بوده اند، تسلیت گفت و اظهار داشت: به دنبال وقوع حادثه مرگبار در مسیر خاش _ سراوان به وزیر راه و شهرسازی و هم به معاون وی تذکر داده است که در حوزه راه سازی شهرستان های سراوان، سیب و سوران و‌مهرستان به ویژه جاده اصلی خاش_ سراوان که تصادفات زیادی در این مسیر رخ می دهد، هیچ گونه اقدامی انجام نشده است.
وی افزود: قائم مقام وزیر راه و شهرسازی از ردیف اعتباری پروژه دوبانده کردن جاده اصلی خاش_ سراوان_ کوهک خبر داده است که در ماده ۲۳ سازمان برنامه و بودجه ردیف اعتباری برای آن قرار گرفته است.
نماینده مردم سراوان، سیب و سوران و مهرستان گفت: همه پروژه های ملی که ردیف و اعتبار ملی داشته باشند باید از ماده ۲۱۵ قدیم و یا ۲۳ جدید تأییدیه را داشته باشند که امید می رود با دولت مردان با تصویت این پروژه، احداث دو بانده کردن هرچه سریعتر این پروژه را در دستور کار قرار گیرد.
 
467 نفر مصدوم و 14 کشته در 6 ماهه نخست سال در سراوان
درزاهی در پایان از سفر رئیس سازمان راهداری کشور برای بازدید از جاده سراوان_ خاش و همچنین رفع نقاط حادثه خیز در هفته جاری به این شهرستان خبر داد.
رضا رضا زاده پراپری رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون با اشاره به اینکه در ۶ ماهه نخست سال، اورژانس و مرکز فوریت های پزشکی شهرستان ۴۸۱ مأموریت جاده ای و شهری  را انجام داده است، اظهار داشت: در ۶ ماهه نخست سال ۹۶ در سوانح جاده‌ای ۴۶۷ نفر مصدوم  شدند و ۱۴ نفر جان خود را از دست داده اند.
 
 
 
انتهای پیام/
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب: 8910
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *