800
۱
یادداشت/ علی عبدالصمدی

ویژگی‌های نظام اسلامی از دیدگاه قرآن با تاکید بر جز دوم

رهبران جامعه‌ی اسلامی قطع به یقین با رعایت موازین قرآنی جامعه‌ای سالم‌تر و عاری‌تر از پلیدی‌ها خواهند داشت و می‌توانند به نمونه‌ای اعلاء برای سایر ممالک جهان تبدیل شوند.
ویژگی‌های نظام اسلامی از دیدگاه قرآن با تاکید بر جز دوم
به گزارش شستون؛ به نقل از دفاع‎پرس - علی  عبدالصمدی؛ قرآن کتاب مبین و روشنگر مسیر زندگی انسان است. در این کتاب آسمانی بسیاری از ویژگی‌ها و خصائص بایسته و شایسته‌ی هر انسان، جمعیت و در مقیاس بزرگتر آن جامعه‌ی الهی و اسلامی به وضوح تشریح شده است. حقوق شهروندان بر گردن زعمای جامعه و برعکس حقوق زعمای جامعه‌ی اسلامی بر گردن شهروندانشان با دقت هر چه تمام‌تر تشریح شده است.
ذیلا برخی از ویژگی‌های نظام اسلامی از نگاه قرآن مجید با تاکید بر جزء دوم این کتاب آسمانی تبیین شده است:
مبارزه با فساد و رشوه خواری: یکی از بیماری‌های هولناکی که بدنه‌ی هر نظام سیاسی و اجتماعی و اقتصادی را زمینگیر می‌کند یقینا رشوه خواری و ارتشاء مال حرام است. قرآن در سوره‌ی شریفه‌ی بقره آیه‌ی ۱۸۸ میفرماید: «وَلَا تَأْکُلُوا أَمْوَالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُکَّامِ لِتَأْکُلُوا فَرِیقًا مِنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ» و اموال یکدیگر را میان خود به باطل مخورید و برای خوردن بخشی از اموال مردم به گناه، آن را به حاکمان می‌کشانید در حالی که شما (حقیقت را) می‌دانید.
البته ترویج فساد فقط منحصر به ارتشاء نمی‌شود و مظاهر دیگری نیز دارد که رشوه خواری یکی از آن نمونه هاست که در جزء دوم قرآن مجید به آن اشاره شده است. تضییع حقوق دیگران، مبارزه با باند بازی و... نیز می‌توانند از دیگر انواع مبارزه با فساد در دستگاه‌های اداری و اجرایی کشور اسلامی باشد.
نظارت بر کارکنان: نظارت یکی از حقوق کارکنان و کارمندان و به طور عامتر زیردستان بر گردن زعمای حاکمیت اسلامی است. نظارت بدون تبعیض بر زیر دستان از وظایف خطیر رهبران و حاکمان جامعه‌ی اسلامی است. قطع به یقین نظارت بدون تبعیض باعث خواهد شد زیر دستان ساختار اداری و اجرایی یک کشور اسلامی با دلگرمی بیشتری به کار و تلاش و پویش بپردازندو نهایتا منجر به به حرکت درآمدن چرخ دنده‌های اقتصاد یک کشور و استقلال اقتصادی آن سرزمین خواهد شد.
پرهیز از تولید اسلحه‌های کشتار جمعی: قرآن در بسیاری موارد تاکید موکدی بر دفاع از مسلمانان در برابر ظلم و ستم آشکارای دشمنان و کافران داشته است. اما با عنایت به آیات ۲۰۴ و ۲۰۵ از سوره‌ی بقره به این مهم اشاره دارد که جنگ و مساله‌ی دفاع باید تا حدی باشد که حتی به حقوق دشمنان نیز تجاوزی صورت نگیرد و از مرز‌ها فوت پا فرا گذاشته نشود. قرآن در آیات ۲۰۴ و ۲۰۵ از سوره‌ی بقره می‌فرماید: وَمِنَ النَّاسِ مَن یُعْجِبُکَ قَوْلُهُ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَیُشْهِدُ اللّهَ عَلَى مَا فِی قَلْبِهِ وَهُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ ۲۰۴ وَإِذَا تَوَلَّى سَعَى فِی الأَرْضِ لِیُفْسِدَ فِیِهَا وَیُهْلِکَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ وَاللّهُ لاَ یُحِبُّ الفَسَادَ ۲۰۵
و از میان مردم کسى است که در زندگى این دنیا سخنش تو را به تعجب وامى‏دارد و خدا را بر آنچه در دل دارد گواه مى‏گیرد و حال آنکه او سخت‏ترین دشمنان است ۲۰۴ و، چون برگردد [یا ریاستى یابد]کوشش مى‏کند که در زمین فساد نماید و کشت و نسل را نابود سازد و خداوند تباهکارى را دوست ندارد.۲۰۵
صلح طلبی یکی از خصائص و ویژگی‌هایی است که هر مسلمانی حتی در مقام دفاع نظامی و شرایط جنگی نیز باید مد نظر داشته باشد. امروزه ایران اگر چه از انرژی هسته‌ای استفاده میکند، اما همواره بر صلح آمیز بودن فعالیت‎هایش تاکید داشته و بازرسان آژانس نیز بر این نکته‌ی مهم بار‌ها صحه گذاشته اند.
قطع به یقین محیط زیستی که در آن زندگی میکنیم هدیه و موهبتی از مواهب الهی است که باید در حفظ آن کوشا باشیم. احترام به حقوق دیگران حتی دشمنان، استفاده از اسلحه‌های معقول و عدم اقدام به نسل کشی و رعایت جوانمردی در عین مبارزه و پیکار با دشمنان مسلمین و ممالک اسلامی از نکاتی است که از این آیات شریفه استنباط میشود. استفاده از ابزار‌های درست جهت پیکار با مفسدین از دیگر نکات مستتر در این آیات الهی است.
ضرورت حمایت از صندوق‌های قرض‌الحسنه و وام دادن به فقراء: خداوند می‌فرماید به خدا قرض بدهید و نامی از فقرا نمی‌آورد. منظور ذات اقدس الهی در این آیات آن است که آبرو و حیثیت فقراء و درماندگان باید حفظ شود و کسانی که توان مالی دارند به ویژه حاکمیت اسلامی باید بدانند که قرض الحسنه، وام دادن به خداست. خدایی که از هر نیازی بی نیاز است. قرآن در سوره‌ی بقره آیه‌ی ۲۴۵ میفرماید: مَّن ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا کَثِیرَةً وَاللّهُ یَقْبِضُ وَیَبْسُطُ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ کیست آن کس که به خدا وام نیکویى دهد تا [خدا]آن را براى او چند برابر بیفزاید و خداست که [در معیشت بندگان]تنگى و گشایش پدید مى‏آورد و به سوى او بازگردانده مى‌‏شوید.
کارگزار دولت اسلامی باید توانمند و متخصص باشد: رهبر و زعیم جامعه‌ی اسلامی هم توانایی جسمانی و هم توانایی فکری و عقیدتی و آگاهی کامل باید داشته باشد. باید اشراف کامل به امور اجتماعی داشته باشد تا بتواند به درستی از عهده‌ی امور برآید.
آنچه از نظر گذشت فقط گزیده‌ای از خصائص رهبر و زعیم و شهروندان و به طور کلی جامعه و نظام اسلامی از دیدگاه جزء دوم قرآن مجید بود. یقینا قرآن کتاب کاملی است و خصائص دیگری نیز برمی‌شمارد که البته در این جزء از قرآن شاید ذکر نشده باشد. به هر روی هم زعمای جامعه‌ی اسلامی و هم افراد تشکیل دهنده‌ی جامعه‌ی اسلامی باید به حقوق و حدودی که قرآن برای آن‌ها تعیین کرده احترام بگذارند و قطع به یقین با رعایت موازین قرآنی جامعه‌ای سالم‌تر و عاری‌تر از پلیدی‌ها خواهیم داشت که نمونه‌ای اعلاء برای سایر ممالک جهان خواهد بود.
انتهای پیام/ 
شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب: 22363
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *