800
۲
یادداشت/ علی عبدالصمدی

کارگران آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه در ایام کرونا

پویایی و نشاط اقتصاد یک کشور مدیون بازوان پر توان کارگران زحمتکش آن جامعه است و حمایت از این قشر آسیب‌پذیر جامعه رسالتی است که بر دوش همه است.
کارگران آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه در ایام کرونا
گروه شستون، به نقل از دفاع‌پرس _ علی عبدالصمدی؛ کارگران قشر زحمتکش جامعه هستند. در روایتی از حضرت ختمی مرتبت آمده است که عبادت ۱۰ جزء دارد که یک جزء آن کار کردن و کسب روزی حلال است.

کارگران مصداق بارز این حدیث نبوی هستند. این قشر زحمتکش را می‌توان به دو گروه بزرگ تقسیم کرد: کارگران متخصص و کارگران غیر متخصص. کارگران متخصص بعضا همان مهندسین تحصیل کرده‎ای هستند که به اقتضای نوع رشته‎ی تحصیلی خود در کارخانجات، شرکت‌ها، بنادر و... مشغول به خدمتگزاری به این آب و خاک هستند.

کارگران غیر تحصیل کرده عموما به عنوان کارگران ساختمانی و مشاغل خدماتی در جامعه شناخته می‌شوند. کارگران از هر نوعی که باشند چرخ‌دنده‌های اقتصاد یک کشور را می‌چرخانند. پویایی و نشاط اقتصاد یک کشور مدیون بازوان پر توان کارگران زحمتکش آن جامعه است.

در یک سال و اندی گذشته به دلیل شیوع گسترده‌ی ویروس منحوس کرونا بسیاری از مشاغل از جمله قشر کارگری به ویژه کارگرانی که حقوق ثابتی نداشتند، با مشکلات عدیده‌ای مواجه شدند. کارگرانی که در شرکت یا کارخانه یا بنادر و... حقوق ثابتی نداشتند و به اصطلاح کارگران روزمزد به شمار می‌رفتند بیشترین ضربه را در ایام کرونایی متحمل شدند.

بعضا برخی از این کارگران از مزایایی مانند بیمه و حق بیکاری برخوردار نیستند و در این ایام قرنطینه آسیب‌های جدی اقتصادی و روحی را متحمل می‎شوند. از سویی رعایت پروتکلهای بهداشتی و قرنطینه تنها راه مبارزه با ویروس کروناست و از سویی دیگر افزایش ایام قرنطینه‌ی عمومی باعث ضربه خوردن این قشر زحمتکش شده است.

همانگونه که اشاره شد، کارگران به مناسبت کار یدی که انجام می‎دهند مسئولیت گرداندن چرخ‌های سنگین اقتصاد کشور را بر عهده دارند. اهمیت دادن به این قشر اهمیت دادن به پویایی اقتصاد کشور است. چه بخش دولتی چه بخش خصوصی موظف هستند در ارتقاء سطح زندگی کارگران و پشتیبانی از آنها به ویژه در ایام کرونایی کوشا باشند.

پشتیبانی از زندگی کارگران جامعه تنها وظیفه ی بخش دولتی نیست. بخش خصوصی و اقشار عادی مردم هم باید دست در دست یکدیگر در حمایت از این قشر زحمتکش تلاش کنند. بخش دولتی با ارائه و افزایش سطح یارانه‌های نقدی به قشر زحمتکش کارگری می‌تواند قسمت اعظمی از دغدغه های کارگران جامعه را برطرف سازد.

بخش خصوصی به ویژه فروشگاههای زنجیره‌ای از طرق مختلف از جمله عرضه‌ی بعضی از کالاها و مایحتاج اولیه را با تخفیفات ویژه برای این قشر در قالب ارائه‌ی بنهای کارگری می‌توانند حامی و پشتیبان این قشر آسیب پذیر در این ایام سخت باشند.

حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه به ویژه قشر کارگری رسالتی است که بر دوش همه است. امسال روز کارگر همزمان با لیالی پر فیض قدر است. بسیاری از کارگران در یک سال و اندی گذشته یا به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند یا بیکار شده اند.

در این شبهای نورانی دستی به آسمان ببریم و برای این زحمتکشان بی ادعا دعا کنیم. چه برای آنها که دیگر بر سر سفره‌های افطار و سحر بین ما نیستند و چه آنهایی که در بستر بیماری به سر می‌برند.

انتهای پیام/133
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۴۳
کد مطلب: 22515
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *