800
۱
یادداشت/ غلامرضا بنی‌اسدی

«مدافعان حرم»، هفتاد و سومین یار حسین بن علی علیه السلام

در حماسه مدافعان حرم شاهد بودیم که افرادی از دیارهای گوناگون خود را به این وادی مقدس می‌رساندند تا در جایگاه هفتاد و سومین یار حضرت حسین بن علی (ع) نام خود را ثبت کنند.
«مدافعان حرم»، هفتاد و سومین یار حسین بن علی علیه السلام

به گزارش شستون؛ به نقل از  دفاع‌پرس - غلامرضا بنی‌اسدی؛ روزنامه‌نگار و پیشکسوت دفاع مقدس؛ قلم وقتی به نام شهید می‌رسد، وضو تازه می‌کند در تعظیم مجاهدانی که چنان زندگی کردند که مرگ به احترامشان برخاست و چنان رفتنی را برگزیدند که سرشار آمدن بود.
همین روزهای پیش بود که از نگاه استاد صفایی حائری (ره) خواندم که اولیای خدا در نهایت آغاز می‌شوند و شهیدان را نیز شأن چنین است؛ به ویژه شهدای مدافع حرم که غربت جغرافیایی را با قرابت معرفتی به فرصتی برای بارورتر شدن تبدیل کردند و چونان چراغ‌هایی همیشه روشن بر گذرگاه تاریخ جهاد و شهادت، پرتوافشانی می‌کنند.
روشنایی که در افق پدیدار است رهین همین شهادت‌هاست و زیستن در این مدار اقتضا می‌کند تا از حرمت شهیدان بسان حرم، پاسداری کنیم و با تمرین زیستن به قاعده آنان، راه و رسمشان را در پیش گیریم چه امروز و چه فردای وطن به این راه و این رسم نیاز دارد.
ایران عزیز برای پیشرفت و ملت برای متعالی شدن، فرهنگ معرفتی جهاد را در صدر فهرست نیازهای اولیه خود برای رسیدن به استغنا می‌بینند و می‌دانند که با غنی‌سازی خود به فرهنگ شهادت است که می‌توانند در همه تاریخ و در برابر همه باطل، سری فراز داشته باشند و بر پهنه جغرافیا نیز سرفرازی کنند. این هم تحریر همان خط روشنی است که سیدالشهدا (ع) در کربلا بر کتیبه تاریخ نوشت تا به هر خوانش، با نوزایی در جان آدمیان، ما را به فهمی روزآمد از عاشورا برساند.
«عاشورا» کلمه‌ای کلیدی است که به جرئت می‌توان گفت از پرتکرارترین کلمات در سپهر گفتار و پندار شهیدان بوده و خواهد بود زیرا ما در کربلای حسین، خورشیدی را بر نیزه دیدیم که نه تنها نور افشانِ راه ما که چراغ راه خورشید است. ما در این روشنی است که به میزان نزدیکی به فرهنگ حسینی، در تعریف «يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّور» قرار می‌گیریم که  به همراه «اللُهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا» راهشان جداست از کسانی که در ولایت طاغوت، عاقبتشان به «يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ» می‌انجامد و سرنوشتی که برای خود ساخته‌اند، «أَصْحَابُ النَّار» شدن است؛ آن هم نه برای پاره‌ای از زمان بلکه «هُم فِيها خَالِدُون».
حضرتِ حسین (ع) چراغ را روشن نگه‌داشته و راه را نشان داده و می‌دهد تا ما انسان‌های امروز و نسل‌هایی که در عصرهای بعد می‌آیند، بتوانند خود را از دل ظلمت هم که شده به سمت نور بکشانند چنان که در حماسه مدافعان حرم شاهد بودیم که افراد از دیارهای گوناگون خود را به این وادی مقدس می‌رساندند و در جایگاه هفتاد سومین یار حسین بن علی (ع) نام خود را ثبت کنند تا به تکلیف خود عمل کرده باشند.
قطعاً نام شهدای مدافع حرم چون شهدای مدافع وطن و دفاع مقدس، ذیل نام اباعبدالله (ع) تعریف می‌شود که در هر محرم تازه خواهد شد. همان‌طور که امشب در آغاز ماه عزا، نام حسین (ع) روضه همه شهیدان است.
انتهای پیام/
 
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب: 23324
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *