800
۸
یادداشت/ سردار دادگر

مشارکت، اعتماد و سرمایه اجتماعی؛ ارکان امنیت جامعه

مشارکت مردم در امور مختلف در حقیقت راهی است برای بهره ‏برداری هر چه بیشتر از این نیروی بیکران اجتماعی و کاستن از دامنة آسیب‌ها و مسائلی که کما بیش در جامعه با آن روبه‏ رو هستیم.
مشارکت، اعتماد و سرمایه اجتماعی؛ ارکان امنیت جامعه
به گزارش شستون؛ به نقل از دفاع‌پرس - سردار «سعید دادگر» فرمانده انتظامی استان گلستان؛ پلیس برای انجام دادن رسالت خطیر خود که همانا تامین امنیت اعضای جامعه است نیاز به مشارکت و همکاری مردم دارد. توجه روزافزون به نقش و جایگاه مردم در صورت‏بندی جامعه معاصر و تلاش برای مشارکت‏ پذیری آنان در امور مختلف نشان‏ دهنده اهمیت آشکار نقش مردم است. بی‏ شک دلیل آن مفهوم «سرمایه اجتماعی» و اهمیت فزاینده بهره‏ مندی از آن در مواجهه با مسائل و چالش ‏‏های گوناگونی است که فراروی جامعه و نهاد‌های برآمده از آن قرار دارد.
مشارکت مردم در امور مختلف در حقیقت راهی است برای بهره ‏برداری هر چه بیشتر از این نیروی بیکران اجتماعی و کاستن از دامنة مسائل و گرفتاری ‏هایی که کما بیش در جامعه با آن روبه‏ رو هستیم؛ با وجود این، پیش از آنکه «پلیس» به عنوان بخشی از سازمان‌هایی که کار اصلی آن ایجاد و نگهداری نظم و امنیت است، بخواهد از این سرمایه استفاده لازم را ببرد، نخست باید بتواند زمینه‏‌های اجتماعی لازم برای این مشارکت را آماده کند که یکی از آن‌ها جامعه محوری می‌باشد.
جامعه محوری، نوعی بازگشت به جامعه است آن هم نه یک بازگشت فیزیکی و ظاهری، بلکه بازگشت رویکردی و نگرشی که اصل پیشگیری از وقوع جرم و اصل رضایت شهروندی نتیجه و ماحصل آن می‌باشد. سرمایه اجتماعی نیز توان‌ها و استعداد‌های نهفته در بطن جامعه است که در بستر نهاد‌های مدنی و رسمی بروز پیدا می‌کند و با جامعه محوری دارای پیوند معنایی است.
سرمایه اجتماعی به پلیس امکان می‌دهد تا اعتماد، مشارکت مردمی و نهاد‌های مدنی را در جهت کنترل هر چه بهتر جامعه به کار گیرد. نتیجه اساسی این است که جامعه محوری و سرمایه اجتماعی هر دو به عنوان مکانیزم‌هایی عمل می‌کنند که استعداد‌های نهفته در ذات جامعه را در جهت انسجام، وحدت اجتماعی، نظم و تحکیم پایه‌های کنترلی به کار می‌گیرند.
امروزه با پیچیده‌تر شدن زندگی بشر، حفظ امنیت پایدار نیز دشوارتر شده و نیاز به هوشمندی سازمان‌های متولی نظم و امنیت دارد. در واقع با افرایش دامنه خطرات، تهدیدات و آسیب‌ها این موضوع هم آشکار شده که هیچ نهادی به تنهایی قادر به تامین نظم و امنیت نبوده و برای این منظور باید مردم یاریگر دستگاه‌های متولی از جمله فراجا باشند.
تحقیقات نشان می‌دهد همه سازمان‌ها برای پیشبرد اهدافشان و رسیدن به قله باید سرمایه اجتماعی قدرتمندی داشته باشند و بدون آن بعید است بتوانند در مسیر کمال حرکت کنند. در واقع سرمایه اجتماعی به سازمان کمک می‌کند تا برای رسیدن به اهداف پیش بینی شده موفق‌تر عمل کند.
سرمایه‌های اجتماعی و مشارکت مردم در تامین نظم و امنیت از جمله موضوعاتی است که از آن به منظور پیشگیری از وقوع جرایم و آسیب‌های اجتماعی می‌توان بهره گرفت که این مهم جامعه را به سمت و سوی امنیت پایدار سوق داده و محیط را برای یک زندگی سالم، با نشاط و مملو از آرامش آماده خواهد کرد.
اگرچه از گذشته‌های دور یکی از متداول‌ترین شیوه‌های تامین امنیت اجتماعی، استفاده از عوامل قهرآمیز می‌باشد؛ اما به تجربه ثابت شده است به رغم سریع الوصول بودن امنیت از این نوع، پایداری و دوام آن کم و ناچیز است. ثبات و پایداری امنیت تنها از رهگذر نهادینه کردن آن در یک جامعه و احساس مشارکت و مسئولیت عمومی در قبال امنیت اجتماعی حاصل می‌شود.
اقدامات فرهنگی و اجتماعی پلیس در سالیان اخیر
فراجا به عنوان سازمانی هوشمند، پویا و جامعه محور که هدفش خدمت به مردم و تامین امنیت آنان است در سال‌های اخیر رویکردی فرهنگی در پیش گرفته و همواره بر آن بوده که از طریق ارتقاء سطح آگاهی و دانش شهروندان، ارائه آموزش‌های لازم به جوامع هدف، فرهنگ سازی، تقویت سطح تعاملات با مردم و استفاده از نقطه نظرات نخبگان و شهروندان، امنیت پایدار را در جامعه برقرار کند.
اقداماتی که فراجا در این سال‌ها با استفاده از نیرو‌های کارآزموده، متعهد، متخصص و انقلابی انجام داده، به گواه مردم و مسئولان نقش بسزایی در ارتقاء امنیت و پیشگیری از بروز جرایم داشته و موجب رضایتمندی آحاد شهروندان شده است که این افتخار بزرگی برای جان برکفان ولایت در این لباس مقدس می‌باشد.
امروز فرزندان مردم در مجموعه انتظامی با خود عهد بسته اند که برای دفاع از نظم و امنیت جامعه و حفظ ارزش‌ها تا آخرین نفس پای کار باشند که نمونه‌های فراوانی از این ایثار و رشادت را در نقاط مختلف این مرز و بوم شاهدیم لذا برای انجام هر چه بهتر این رسالت خطیر پلیس نیاز به همراهی، همکاری و مشارکت آحاد شهروندان دارد.
انتهای پیام/ 241
پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب: 25591
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *