800
۰

کاهش سود سپرده های بانکی عاملی برای افزایش دلالان طلا، سکه و دلار/ مسئولان، صادق باشند

استاد اقتصاد دانشگاه تهران وضعیت اقتصاد ایران را نامناسب ارزیابی کرد و گفت: مسئله اقتصاد ما بیمارگونه است و تا نگاهی مناسب به این موضوع نداشته باشیم، شاهد این وضع نوسانی قیمت ها هستیم.
کاهش سود سپرده های بانکی عاملی برای افزایش دلالان طلا، سکه و دلار/ مسئولان، صادق باشند
به گزارش شستون؛ تشدید نوسات این روزهای بازار طلا و ارز موجب شده که شاهد تغییرات لحظه ای در بازار باشیم در این راستا گفت و گویی با یکی از اساتید اقتصاد دانشگاه تهران صورت گیرد و پیرامون وضعیت پرالتهاب این روزهای بازار طلا و ارز صحبت هایی صورت گرفت.
 
ابراهیم رزاقی در گفتگو با نافع، با اشاره به این که دلار ارزان سد راه تولید داخلی است، عنوان کرد: عقیده من بر این است که هر چه قیمت دلار پایین بیاید و برنامه ریزی مناسب در کشور وجود نداشته باشد، تولید داخلی نابود می شود.
 
رزاقی ادامه داد: این روزها هیاهو روی قیمت دلار و بالارفتن قیمت آن است و در این راه بایستی اقدامی جدی صورت گیرد اما تدابیر مناسبی اندیشیده نشده است و با بالا رفتن قیمت دلار، مطمئناً مشکلاتی برای جامعه به ارمغان می آورد.
 
اقتصاددان ایرانی بیان کرد چه با افزایش قیمت دلار، چه با کاهش آن باید تدابیر مناسب باشد و راه حل پیدا کرد تا مردم متضرر نشوند.
 
وی ضمن ابراز تاسف از این که اقتصاد ما هیچ وقت به نفع تولید داخلی پیش نرفته است و همواره متکی به واردات بوده است، تصریح کرد: در هر دو صورت، راه حل باید پیدا کرد؛ به نظر من بایستی قیمت دلار بالا رود تا کالای خارجی نتواند وارد کشور شود و تولید داخلی رشد کند و این راه حل اقتصاد ایران است.
 
رزاقی خواستار این شد که با نگاه به بیماری مزمن ساختاری اقتصادی ایران به هر نحوی به تولید داخلی کمک کنیم و ادامه داد: بایستی به حمایت از تولید داخلی کمک کرد و جلوی واردات را گرفت.
 
وی ضن ابراز ناراحتی از این که مسئولین به این موضوعات توجه ندارند افزود: ما با دلار ارزان به تولید کنندگان خارجی کمک می کنیم و هیچ برنامه ای نه در شرایط کاهش دلار و نه در شرایط افزایش آن نداریم.
 
کاهش سود سپرده های بانکی عاملی برای افزایش دلالان طلا، سکه و دلار
استاد اقتصاد دانشگاه تهران باید قبول کرد که در این شرایط افرادی به وجود می آیند که به دنبال سود حداکثر هستند و از آن جا که کمترین میزان سود در تولید است، همه برای به دست آوردن حداکثر سود به واردات، دلالی و خرید و فروش های کاذب وارد می شوند.
 
رزاقی با بیان این که اکثر بانک ها در ایران ورشکسته هستند، عنوان کرد: دولت و مسئولین اقتصاد را به سمت تولید هدایت نمی کنند و از سویی با وجود شرایط تورم در کشور و کاهش سود سپرده های بانیک نباید امید داشت که این بانک ها و موسسات در تولید سرمایه گذاری کنند چرا که تولید، کمترین میزان سودآوری را دارد.
 
ارزان بودن دلار، فعالیت های غیرتولیدی را افزایش می دهد
وی با توجه به این شرایط اظهار داشت: نتیجه این شرایط این شده که حتی اگر وامی هم به تولیدکنندگان داده شود، او آن را در فعالیت های دلالی وارد می کند و نه تولید!
 
رزاقی در ادامه تصریح کرد: با کاهش سود سپرده ها، سپرده گذاران عظیم و کلان که به دنبال سود بیشتر هستند به خرید و فروش طلاف سکه و دلار وارد شده و وارد عرصه دلالی این ها می شوند.
 
سود مهم است، نه اخلاق!
وی در ادامه تاکید کرد: این ها نشان دهنده ی یک بیماری و نابسامانی ساختاری است که ناشی از این است که همه به دنبال حداکثر سود هستند و نه اخلاق.
 
کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به نقش بانک مرکزی عنوان کرد: بانک مرکزی می تواند با برنامه هایی این التهابات را تا حدی کنترل سازد اما راه حل اصلی این نیست! راه حل این است که در تمامی شرایط از تولید داخلی دفاع کنیم، آن هم با یارانه دادن به تولید کنندگان و مالیات گرفتن از فعالیت های دلالی و پرسود که وارد بخش تولید نمی شود.
 
رزاقی تاکید کرد: اگر افزایش قیمت دلار کنترل شود به نفع مردم است اما اگر آن را کنترل نکنند با بالا رفتن قیمت ها، مردم اولین متضرران این اوضاع خواهند بود.
 
وی ضمن ابراز تاسف از شرایط موجود اقتصادی اظهار داشت: چرا باید از دلالان سکه و دلار مالیات گرفته نشود؟ این در حالیست که بایستی این افراد شناسایی شوند و آن هایی که خارج از کنترل دولت است، مشمول مالیات شوند و از سویی، وام هایی که به مردم پراخت می شود را بایستی بررسی کنند که اگر به سمت فعالیت های غیرتولیدی می رود، حتماً مشمول مالیات گردد.
 
بعضی از بانک ها، بحران زا هستند
این استاد اقتصاد گفت: وضع موجود در حال حاضر وضع اقتصادی بیمار گونه است و نکته قابل تامل این است که در حال حاضر بانک ها در کشور ما چه نقشی را دارند؟ بانک ها بایستی در خدمت تولید باشند در حالی که امروزه، بانک ها به عنوان یک نیروی قدرتمند غیرتولیدی هستند و اکثراً ورشکته هستند و دولت به ان ها کمک می کند در حالی که بایستی برای بهبود شرایط، دولت تنها به بانک های تولیدگر کمک کند و بانک های غیرتولیدی مشمول مالیات شوند.
 
مسئولین، صادق باشند
در پایان کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: در کنار همه این موارد بحران زا، موسسات صرافی وجود دارد، این ها چه کسانی هستند؟ باید تمامی افراد و موسساتی که با سفته بازی قیمت دلار را بالا برده اند، منحل و البته مجازات شوند و باید قبول کمک به وضع اقتصادی در حال حاضر نیازمند صداقت است و اگر مسئولین صادقانه در این راه قدم پیش بگذارند، این شرایط بهبود می یابد.
 
منبع: دانا
شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب: 10551
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *