800
۰
گزارشی از مرگ تدریجی تنها منبع آبی شهرستان سرباز؛

زباله ها نفس رودخانه سرباز را بریدند/وبا در کمین شهروندان منطقه

رودخانه‌‏سرباز به دلیل ورود فاضلاب‏‌های خانگی و بی‌توجهی دست اندرکاران مربوطه، مرگ تدریجی را تجربه می‏‌کند.
زباله ها نفس رودخانه سرباز را بریدند/وبا در کمین شهروندان منطقه
به گزارش شستون؛ به نقل از پاپایا، رودخانه ها به عنوان بخشی از ثروت  طبیعی و ملی هر کشوری شناخته شده و با توجه به اهمیت تامین آب حفاظت از آن در جایگاه ویژه ای قرار دارد، اما با وجود اینکه ایران به عنوان کشوری نیمه خشک شناخته شده و برخی ساکنین استان های جنوبی مردم با مشکلات زیادی از نظر تامین آب شرب روبه رو هستند اما همچنان شاهد این حقیقت تلخ هستیم که عده ای بدون هیچ تفکری این منابع آبی را آلوده کرده و آینده خود و فرزندان این مرز و بوم را به خطر می اندازند.
در این میان رودخانه استثنایی سرباز به طول 313 کیلومتر به عنوان بزرگترین و پرآب ترین رودخانه فصلی استان سیستان و بلوچستان، با چشم اندازهای بدیع زیستگاه تمساح پوزه کوتاه ایرانی است و هزاران کشاورز و روستانشین از آب آن استفاده های فراوانی  در بحث آشامیدن و کشاورزی دارند ولی متاسفانه تخلیه فاضلاب های خانگی به این رودخانه و دفن زباله های شهری در حاشیه آن نفس آن را گرفته است.
تخلیه غیر اصولی و غیر بهداشتی زباله ها در حاشیه این رودخانه بزرگ و سر ریز شدن جوی های سرباز فاضلاب به آن باعث پخش زباله و آلودگی زیست محیطی در زمین های اطراف رودخانه که معمولا توسط کشاورزان کشت می شود، شده است تاجایی که علاوه بر انتشار بوی زباله در اطراف رودخانه و مسیرهای عبوری موجب تجمع حیوانات و حشرات در مسیر پرآب ترین رودخانه فصلی سیستان و بلوچستان شده و دل شهروندان و اهالی روستانشین حاشیه آن را می آزارد.
 

 
تخلیه فاضلاب شهری به رودخانه سرباز
در همین رابطه یکی از شهروندان شهرستان سرباز در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با گلایه از عدم توجه مسئولین به معضل فاضلاب های شهر راسک، اظهار کرد: بیش از ده سال است که مشکل فاضلاب خانگی شهروندان راسک مطرح شده اما تاکنون هیچ اقدام مثبتی برای حل این مشکل بزرگ آن انجام نشده است.
 وی افزود: فاضلاب شهروندان به صورت مستقیم به رودخانه سرباز سرازیر می شود که این علاوه بر ایجاد مشکلات زیست محیطی موجب شیوع بیماری های فراوانی در میان مردم می شود.
محمد رحیمی با تاکید بر اینکه فاضلاب های روان در شهر راسک بزرگترین مشکل شهروندان است، بیان کرد: داشتن شهری زیبا و به دور از آلودگی کمترین حق مردم راسک است اما نه تنها ما به این حق خود نمی رسیم بلکه هیچ مسئولی نیز خود را پاسخگو نمی داند.
وی ادامه داد: بارها به چشم خود مشاهده کرده ام که ماشین های حمل فاضلاب خانگی در حاشیه رودخانه مشغول تخلیه هستند اما تا کنون نه تذکر به آنان و نه گلایه از مسئولین کار ساز نشده است.
 

 
مردم نباید زباله ها را در رودخانه بریزند
محمد بلوچ نیز در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، اذعان داشت: تخلیه فاضلاب و زباله های خانگی به رودخانه سرباز موجب آلودگی آب این رودخانه شده است.
وی خاطرنشان کرد: تقریبا 100درصد نیاز آبی شهروندان شهرستان سرباز از همین رودخانه تامین می شود و آلوده شدن آب آن می تواند موجب شیوع بیماری های خطرناکی چون وبا در منطقه شود.
این شهروند سربازی با اشاره به اینکه دامنه کوه ها و درهای شهرستان سرباز به محلی برای تخلیه زباله ها تبدیل شده، تصریح کرد: با کوچکترین بارندگی این زباله ها شسته شده و به رودخانه سرباز وارد می شود.
وی افزود: کاش مسئولین شهرستان سرباز به خود زحمت می دادند و به رودخانه سرباز نگاهی می کردند تا می فهمیدند شرایط آن بحرانی است.
بلوچ در پایان با تاکید بر اینکه مردم نیز در بحث آلودگی رودخانه سرباز بی تقصیر نیستند، گفت: مردم منطقه باید برای جلوگیری از آلودگی رودخانه سرباز وارد میدان شده و هر یک به عنوان یک مامور حفاظت از رودخانه جلوی ریختن فاضلاب و زباله ها را به این رودخانه بگیرند.
 
انتهای پیام/
يکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب: 10685
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *