سوم خرداد در قاب خاطرات رزمندگان سیستان وبلوچستان؛

رزمندگان اسلام با ایمان و توکل به خدا خرمشهر را آزاد کردند/ سوم خرداد نماد تمام عیار غیرت ایرانی است

3 خرداد 1397 ساعت 10:53

سوم خرداد در تاریخ کشورمان یکی از روزهایی است که به درستی از آن به عنوان نماد سربلندی و غرور ملی یاد می‌شود؛ روزی که سالیان متمادی سینه به سینه و از نسلی به نسل دیگر نقل خواهد شد.


به گزارش شستون، به نقل از عصرهامون، سوم خرداد روزی فراموش نشدنی در تاریخ انقلاب اسلامی که همه آحاد مردم در کنار همه قوای نیروهای مسلح، جانانه از هویت ملی و اسلامی خویش دفاع کردند.
در واقع آزادسازي خرمشهر يكي از مهمترين و اساسي ترين هدف هاي عمليات الي بيت المقدس در دوره جنگ هشت ساله ايران و عراق بود كه بعد از 578 روز اشغال سرانجام در روز سوم خرداد 61 انجام شد و اين عمليات و پيروزي غرور آفرين توسط سپاه به فرماندهي محسن رضايي و ارتش به فرماندهي علي صياد شيرازي صورت گرفت.
در این پیروزی اهل سنت هم دوشادوش همرزمان و هموطنان شیعه و سایر مذاهب و ادیان در دفاع از مرزهای کشور در دفاع مقدس ایستادگی و رادمردی های بسیاری از خود نشان دادند و ثابت کردند که جامعه اهل سنت در دفاع از مرزهای کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران ثابت قدم و استوار ایستاده اند.
یادآوری رویدادها و حماسه‌های هشت سال دفاع مقدس و بازخوانی رخدادها و حوادث عبرت‌آموز آن دوران می‌تواند، صیانت از این ثروت ناب ملی را تضمین و نسل‌های امروز و فردای میهن اسلامی به ویژه نیروهای مسلح را از تردیدها و غفلت‌های راهبردی بر حذر دارد.
گفته می شود در این راستا و در عملیات کانال کمیل رزمندگان استان سیستان وبلوچستان هم دوشادوش سایر رزمندگان به دفاع برخیزند به گونه ای که  176 رزمنده از استان به شهادت و تعدادی زخمی شدند و 60 رزمنده به همراه فرمانده گردان محبعلی فارسی اسیر و به خاک عراق منتقل شدند.
 
معامله جوان 15 ساله با خدا در شب حمله خرمشهر متحولم کرد
محمدی یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس در گفت وگو با عصرهامون اظهار کرد: حدود 22 ماه در جبهه های حق علیه باطل حضور بودم و در این مدت در غرب کشور مهاباد، جنوب کشور در سال 60 و در عملیات های فتح المبین و بیت المقدس شرکت داشته ام.
وی با اشاره به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه گفت: هر تبلیغی که بتواند افراد را متحول و تاریخ را به یاد آور در این راستا اثرگذار است بر همین اساس بازسازی کانال کمیل به مناسبت روز مقاومت و پایداری در دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان اقدامی است که می تواند از خودگذشتگی و ایثار رزمندگانی که بدون هیچ توقع و چشم داشتی به دفاع پرداختند و از ولایت فقیه اطاعت می کردند را نشان دهد.
این رزمنده در تکمیل مطلب فوق تصریح کرد: در این عملیات حدود دو گردان از رزمندگان سیستان وبلوچستان حضور داشتند و دوشادوش سایر رزمندگان استان های بوشهر، خوزستان، کرمان و هرمزگان که با هم ادغام شده بودند به دفاع پرداختند.
 
از شنیدن خبر آزاد سازی خرمشهر گریه می کردیم
وی در ادامه به ذکر خاطره ای پرداخت و افزود: خوب به یاد دارم که در شب حمله خرمشهر یک مداحی با نوای آهنگران برای رزمندگان پخش شده بود؛ کنار دستم نوجوانی 16-15 ساله نشسته بود که زمزمه خیلی گرم در خلوت خود با خدا داشت و می گفت می خواهم امشب با تو معامله کنم و چشمانم که بهترین عضو در بدنم هستند را در راهت از دست بدهم... این اتفاق خیلی من را متحول کرد.
محمدی ادامه داد: هر زمان که تهدید شویم و بدانم اصولمان که برای آن دفاع کرده و خون های زیادی نثار کردیم زیرپا می شود خود و فرزندانم بار دیگر به دفاع خواهیم پرداخت.
این رزمنده دفاع مقدس در خصوص حس و حال آن زمان هنگام شنیدن خبر آزادسازی خرمشهر گفت: وقتی گوینده رادیو اعلام کرد "شنوندگان عزیز توجه فرمائید شنوندگان عزیز توجه فرمائید خرمشهر شهر خون و قیام آزاد شد" خیلی خوشحال بودیم و نمی توانستیم گریه مان را کنترل کنیم این حس هنوز هم همان گونه است.
 
جنگ هشت ساله دفاع مقدس نماد وحدت و همدلي ملت بود
مولوی رزمنده هشت سال دفاع مقدس از چابهار گفت: وقتی علما و روحانیون در جبهه و خط مقدم اسلحه به دست می جنگیدند، رزمندگان با روحیه بیشتری به مبارزه و شهادت طلبی پرداخته و خودشان را به آرمانهای اسلامی نزدیکتر می دیدند که انصافأ همینطور هم بود.
مولوی عبدالرحمن عارفی در گفتگو با چهاربهاران اظهار کرد: روحانیون و علما تاثیر بسزایی در جبهه داشتند، این بزرگانی وقتی می گفتند بروید به جنگ برای دفاع از اسلام و قرآن بالاخره خود مردم دقت می کردند آیا کسانی که برروی منبرها سفارش به رفتن می کنند آیا خودشان هم در جنگ شرکت می کنند یا نه؟
وی افزود: زمانی که رزمنده ها در جبهه ها و خط مقدم می دیدند روحانی ها و علما با لباس روحانیت و با اسلحه می جنگیدند برایشان تسکین قلب می شد علاوه بر اینکه مراسماتی مانند تلاوت قرآن و نیایش با خداوند را برگزار می کردند.
وی ادامه داد: روحانیون و مجتهدین در جبهه به حل و شفاف سازی مسائل دینی رزمندگان پرداخته و بسیاری از مشکلات پیش آمده را حل می کردند، جنگ ما در یک دست رزمندگان اسلحه بود و در دست دیگر قرآن یعنی همواره نزدیکی به خداوند را در قلبشان حفظ می کردند.
مولوی رزمنده چابهاری هشت سال دفاع مقدس عنوان کرد: اسلحه و موفقیت ما به علت ایمان بود، رزمندگان وقتی روحانیون را در جبهه می دیدند تاثیر زیادی در وجودشان احساس می کردند و برای دفاع از اسلام و کشورشان استوارتر قدم می نهادند.
وی از خاطرات دوران دفاعش به عنوان بهترین روزهای عمرش یاد کرد و گفت: جبهه سراسر ایثار و از خودگذشتگی بود و همه افرادی که در این راه قدم گذاشته بودند برای رسیدن به خط مقدم شوق و اشتياق بسيار زيادي داشتند و برای نوشیدن شربت شیرین شهادت و رسیدن به لقا الله لحظه شماری می کردند.
امام جمعه اهل سنت شهر نگور تصریح کرد: من چند ماه در جبهه بودم و یکی از خاطراتی که هنوز در ذهنم ماندگار بوده زمانی است که به اندیمشک رسیدیم.
وی تشریح کرد: یک موشک در خانه ای افتاده بود که عروسی برپا بود و همه اهل خانه اعم از عروس و داماد را کشته بود به جز پیرزنی که آن هم مدام در حال گریه کردن بود.
مولوی عارفی خاطرنشان کرد: وقتی برای دلجویی از آن پیرزن گفتم گریه نکن اینها همه مقرب درگاه حق خواهند بود در پاسخ گفت گریه من به این خاطر نیست که چرا کشته شده اند بلکه گریه من بخاطر این است که چرا این شهادت نصیب من نشد.
 وی گفت: این ایام فرصت مناسبی برای بازگویی حماسه‌سازی‌ها، ایثار و از خودگذشتگی شهدا، جانبازان و آزادگان برای نسل جوان و تبیین فرهنگ والای ایستادگی و مقاومت است.
 
این پیروزی جان تازه ای به رزمندگان بخشید
رزمنده دفاع مقدس شهرستان میرجاوه گفت: فتح خرمشهر؛ حماسه پر افتخار فرزندان ایران تا ابد در اذهان تاریخ ماندگار شد، خون جوانان زیادی برای آزادی این قطعه از خاک کشور بر زمین ریخت.
 رضا گزمه یکی از دلاورمردهای کشور و از رزمندگان 8 سال دفاع مقدس است که پس از آغاز جنگ تحمیلی، به ندای رهبر کبیر انقلاب لبیک گفت و برای دفاع از خاک و ناموسش راهی جبهه های جنگ شد.
این رزمنده دفاع مقدس در گفت و گو با لادیز اظهار کرد: اولین باری که راهی جبهه جنگ حق علیه باطل شدم تنها 17 سال سن داشتم و با شور و شوق پدر را برای رفتن به جبهه متقاعد کردم و راهی جبهه شدم.
گزمه افزود: اولین بار که به جبهه اعزام شدم مدت 4 ماه در منطقه دشت عباس بین فکه و دهلران خدمت کردم اما پس از اتمام دوره آموزشی به گردان 169تیپ 2 لشکر 21 حمزه دهلران ملحق شدم، مدت کوتاهی در پشت خط فعالیت داشتم و بعد از تقسیم دوباره به سومار تپه سید کریم در ارتفاعات با سایر همرزمان به دفاع از سنگر ها مشغول بودم، تا اینکه در یکی از این شبها مورد حمله نیروهای دشمن قرار گرفتیم و با هوشیاری من حمله دشمن خنثی و نیروهای دشمن به هلاکت رسیدند و موفق شدم یک بعثی را نیز اسیر کنم.
وی خاطرنشان کرد: پس از مدتی سرپرست تیم شناساسایی شده ودر عملیات های متعددی حضور داشتم که مهم ترین آن عملیات موفق محمد رسول الله بود که در این عملیات رزمندگان اسلام به موفقیت های بزرگی دست یافتند در مدت یک سال و نیم در 5 عملیات از منطقه کردستان تا گیلانغرب در شرکت کردم.
وی با بیان اینکه هشت سال دفاع و مقاومت در برابر دشمن بعثی، افتخاری بزرگ در تاریخ ایران است، عنوان کرد: هشت سال جنگ تحمیلی دفاع از مرز و بوم در مقابل ابر قدرت های جهان بود و عزت امروز ما از فداکاری آن روزهای رزمندگان و شهیدان نشات گرفته است.
 
آزادسازی خرمشهر بهترین خاطره دوران جنگ
این بسیجی و رزمنده دفاع مقدس آزادسازی خرمشهر بهترین خاطره دوران جنگ دانست و خاطرنشان کرد: فتح خرمشهرنمادی از پیروزی، مقاومت و ایستادگی ملت ایران در برابر دشمن بود و خرمشهر پس از ۳۴ روز نبرد بی‌امان، به طور کامل از اشغال نظامیان عراق خارج شد، این پیروزی جان تازه ای به تمام رزمندگان بخشید و تمام رزمندگان پس از شنیدن خبر آزادی خرمشهر از شادی اشک شوق می ریختند.
گزمه تاکید کرد: دشمن تصور می کرد با تصرف خرمشهر سرنوشت جنگ را به نفع خود تغییر داده اما فتح خرمشهر تمام معادلات دشمن بعثی و متحدانش را به هم ریخت و سرنوشت جنگ را تغییر داد.
گزمه سوم خرداد را نماد پایداری رزمندگان در برابر دشمن تا دندان مسلح دانست و اذعان کرد: فتح خرمشهر؛ حماسه پر افتخار فرزندان ایران تا ابد در اذهان تاریخ ماندگار شد، خون جوانان زیادی برای آزادی این قطعه از خاک کشور بر زمین ریخت اما فرزندان غیور کشور اجازه ندادند دشمن بعثی این قطعه از خاک کشور را از این مرز و بوم جدا کند.
وی بیان کرد: من در عملیات محمد رسول الله به وسیله یک مین از ناحیه پای چپ مجروح و به پشت خط اعزام شدم اما دوست و هم رزمم محمد زیبایی درهمان عملیات به شهادت رسید و من از قافله شهدا جاماندم.
 
رزمندگان اسلام با ایمان و توکل به خدا خرمشهر را آزاد کردند
رستم بامری یکی از رزمندگان در گفتگو با دلگان پرس با تبریک فراررسیدن سالروز آزادسازی خرمشهر، اظهار کرد: رزمندگان کشور با ایمان به خدا و تکیه بر قدرت خداوند توانستند رژیم بعثی عراق را شکست بدهند.
وی گفت: در این عملیات پیروزمندانه که نزدیک به یک ماه طول کشید رزمندگانی از استان سیستان و بلوچستان هم حضور داشتند و توانستند در عملیات غرورآفرین بیت المقدس نقش فعال و موثری داشته باشند.
این رزمنده بلوچ دوران هشت سال دفاع مقدس تصریح کرد: پاسدار شهید علی بخش پرورش یکی از رزمندگان بلوچ است که در همان اوایل عملیات پیروزمندانه بیت المقدس شربت شهادت را نوشید.
بامری عنوان کرد: اشغال بخشی از خاک کشورمان که اتفاقا یکی از شهرهای استراتژیک ما هم بود به غرور ما لطمه خورده بود و همه درصدد این بودیم که دشمن را از خاک کشور بیرون کنیم.
 
اگر نیاز باشد، با تمام وجود از کشور و اسلام دفاع خواهم کرد
وی با تاکید بر اینکه بنده هم در عملیات بیت المقدس حضور داشتم، ادامه داد: در حالی که چند روز بیشتر به پیروزی نهایی رزمندگان باقی نمانده بود که من هم در نزدیکی های جاده خرمشهر به اهواز زخمی شدم و نتوانستم در روز آزادسازی خرمشهر حضور داشته باشم.
این رزمنده بلوچ دوران هشت سال دفاع مقدس اظهار کرد: ما در حالی در عملیات بیت المقدس به پیروزی رسیدیم که قدرت نظامی عراق بسیار بیشتر از ما بود ولی رزمندگان اسلام در پناه خداوند متعال توانستند به پیروزی برسند.
بامری تاکید کرد: در همان روزها که دشمن خاک خرمشهر و بخش هایی از خاک کشورمان را به اشغال خود در آورده بود، عده ای می گفتنند که ما با مذاکره این خاکی که اشغال شده است را پس می گیریم.
وی عنوان کرد: در حالی که دشمن به هیچ وجه به فکر پس دادن بخشی از خاک کشورمان را که اشغال کرده بود، نبود.
این رزمنده بلوچ دوران هشت سال دفاع مقدس با بیان اینکه در حالی که آن روزها در ابتدای جوانی بودم و رفتم از خاک کشورم دفاع کردم، خاطرنشان کرد: اکنون هم اگر نیاز باشد، با تمام وجود از خاک کشورم و اسلام عزیز دفاع خواهم کرد.
 
 
رسانه های جهان در فتح خرمشهر سکوت کردند
عیسی نکویی در گفت و گو با پایگاه خبری ندای هیرمند گفت: عملیات بیت المقدس در اردیبهشت سال ۱۳۶۱ آغاز و در سوم خرداد هنان سال منجر به آزادسازی خرمشهر شد.
 رزمنده و جانباز دفاع مقدس افزود : عراقی ها ادعای جالبی قبل از فتح خرمشهر داشتند آنها شرط بسته بودند که اگر ایرانی ها خرمشهر را فتح کنند بصره را تحویل آنان خواهیم داد.
نکویی تصریح کرد:  فتح خرمشهر آنقدر برای دشمن سنگین تمام شد که بسیاری از خبرگزاری های به ظاهر بی طرف جهان سکوت رسانه ای در پیش گرفته بودند.
 
صدام پس از شکست در خرمشهر راه نفوذی پیدا نکرد
 وی بیان داشت: صدام پس از شکست در خرمشهر همانطور که پیش بینی می شد دیگر نتوانست راه نفوذی به ایران پیدا کند در نتیجه پس از  گذشت چند روز ار این عملیات شخص خود صدام شکست را پذیرفت و در نهایت خرمشهر در سوم خرداد آزاد شد.
 
سربلندی ایران بزرگترین دعای رزمندگان اسلام
رزمنده و آزاده دوران دفاع مقدس به خبرنگار اوشیدا گفت: تنها ۱۶ سال داشتم که براساس وظیفه ای که بر دوش خود می دیدم با شوق فراوان در جبهه های نبرد علیه باطل حضور یافتم.
شهرام کول زاده افزود: در مدت حضور در جبهه های نبرد با صحنه های بی نظیری مواجه شدم که دیگر مشابه آن را کم دیده ام چرا که اخلاص و ایمان واقعی را در رزمندگان اسلام در جبهه های نبرد دیده ام.
وی ادامه داد: یکی از خوشحال کننده ترین و بهترین خبرها در دوران جنگ، آزادسازی خرمشهر بود و در این راه نیروهای ایرانی با حداقل امکانات توانستند رژیم بعث عراق را که تا دندان مسلح بود را شکست دهد و اجازه ندهد حتی یک وجب از خاک ایران به دست دشمنان بیفتد.
کول زاده تصریح کرد: در عملیات تکمیلی کربلای پنج به اسارت نیروهای بعثی عراق به همراه تعداد دیگری از رزمندگان درآمدم که در این راستا دشمن به فاو حمله کرده بود و ایران باید از نیروهای آموزش دیده برای شکست این حصر هرچه سریعتر و با تمام قوا اقدام می کرد، گردان 409 و 405 لشکر 41 ثارالله به این منطقه اعزام شد و من هم با دیگر دوستان راهی فاو شدیم، اما متاسفانه قبل از رسیدن نیروها به فاو این منطقه توسط دشمن به تصرف درآمده بود، صدام با تمام امکانات و تجهیزاتی که در منطقه داشت فاو را به تصرف درآورد.
 
شنیدن خبر رحلت امام خمینی بدترین خاطره دوران اسارت
رزمنده دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: تمام دوران اسارت سرشار از خاطرات تلخ و سخت است اما سخت ترین خاطره آن دوران خبر رحلت امام خمینی بود به طوری که تا چندین روز در بهت و تاباوری به سر می بردیم.
وی اذعان کرد: در دوران اسارت حتی یک بار هم نتوانستم با خانواده ام ارتباط برقرار کنم و این موضوع به شدت مرا آزار میداد و در تمام این مدت به عنوان مفقود الاثر بودم.
کول زاده با بیان اینکه سربلندی و عزت روزافزون ایران اسلامی بزرگترین آرزوی اسرا بود، اظهار کرد: بالاخره در سال ۱۳۶۹ به همراه تعدادی از اسرا به میهن باز گشتم.
 
فتح خرمشهر سر آغاز پیروزی های رزم آوران دفاع مقدس بود
رزمنده دفاع مقدس با اشاره به سالروز آزادی شهر خرمشهر که نقطه عطف در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است به خبرنگار چهاربهاران گفت: با شروع جنگ تحمیلی و به فرمان امام خميني(ره) لبيك گفتم و در جبهه هاي حق عليه باطل شركت كردم.
علیجان بزی با اشاره به اینکه بیش از دو دهه از آغاز این جنگ می گذرد، ولی هنوز آن گونه که شایسته حماسه سازی ها و دلاوری های این ملت است، به نسل سوم انقلاب معرفی نشده است؛ اظهار کرد: در حالی که هویت ملی و اسلامی نسل حاضر با فداکاری های آن دوران گره خورده است و اگر بناست این نسل به خویشتن خویش بازگردد و راه بنیان گذار جمهوری اسلامی و مدافعان این مرز و بوم را ادامه دهد، باید طرحی نو درانداخته شود.
وی با اشاره به خاطرات جنگ دفاع مقدس افزود: سال 61 که در عملیات مرصاد و بیت المقدس به جبهه رفتم چنان شوق مقاومت داشتیم که کسی نمی توانست برای جبهه رفتن جلویمان را بگیرد در عملیات خرمشهر همه برای دفاع از شهر کمر شهادت بسته بودند و نگذاشتیم یک وجب از خاک کشور دست مستکبران بیفتد.
 
به دليل دفاع از خاک میهن و ناموسم به ميدان جنگ حق عليه باطل رفتم
وی انگیزه اش از رفتن به جنگ را دفاع از خاک میهن و ناموسش عنوان كرد و ادامه داد: عشق و علاقه به امام خمینی(ره) و رهبری و کوشش در راستای پیشرفت ایرانم و اهداف آن من را به این امر واداشت تا در این مسیر گام بگذارم چرا که به عنوان یک ایرانی با اینکه سن و سال کمی داشتم حضور در جبهه جنگ را برای خود واجب می دانستم.
پدر شهید حامد بزی تصریح کرد: سلاح ما در دوران دفاع مقدس تکیه بر خداوند و قدرت ایمان بود که به همین دلیل خداوند برکات و نصرت خود را بر مردم ما نازل کرد.
وی با تاکید بر اینکه هیچ قدرتی از جمله آمریکا نمی تواند در این مرز و بوم ناامنی ایجاد کند، بیان کرد: من مطمئن هستم که مردم ما هوشیار هستند و فریب چهره زشت و مخدوش استعمار را نمی خورند و من خود به عنوان یک رزمنده حاضرم اگر مجدداً جنگ شود، جانم را برای این خاک و آب بدهم و در جبهه هاي حق عليه باطل حضور پيدا كنم.
علیجان بزی با تاکید بر این که ایمان مردم به آرمان‌ها را در طول دفاع نمی‌توان نادیده گرفت، گفت: مردم از همه گروه‌ها با توکل به آرمان‌های انقلاب اسلامی، خود را در سرنوشت جنگ سهیم می‌دانستند و این موضوع باید به عنوان یک سند همواره محفوظ بماند.
علیجان بزی پدر شهید حامد بزی که پسرش در 27 مهر سال 90 توسط تروریست های تکفیری روبه روی مسجد امام حسین (ع) چابهار به شهادت رسید.
 


کد مطلب: 11059

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/11059/رزمندگان-اسلام-ایمان-توکل-خدا-خرمشهر-آزاد-کردند-سوم-خرداد-نماد-تمام-عیار-غیرت-ایرانی

شستون
  https://shastoon.ir