اعتراضات اعمال سهمیه های آزمون کارشناسی ارشد به مجلس رسید/ عضو کمیسیون آموزش:ظرفیت دانشگاه‌ها به ازای اعمال سهمیه‌ها افزایش یابد

شستون , 28 خرداد 1397 ساعت 10:57

در پی اعتراض شرکت‌کنندگان آزمون کارشناسی ارشد سال97 این مسئله واکنش اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی را در پی داشت.


به گزارش شستون، در روزهای اخیر در رسانه های جمعی و گروهی خبرهایی مبنی بر اعتراضات شرکت کنندگان آزمون کارشناسی ارشد امسال در خصوص اعمال سهمیه ها منتشر شده بود که این اخبار و عکسهای منتشره، واکنش هایی را به همراه داشته است.
بخشی از این واکنش ها مربوط به سازمان سنجش و اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی بوده که ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت و گو با یکی از رسانه ها در این زمینه گفت: براساس ماده 90 برنامه ششم توسعه، مجلس شورای اسلامی سال گذشته 5 درصد ظرفیت پذیرش در دانشگاه‌ها را به فرزندان و همسران رزمندگان بالای شش ماه جبهه و همسران و فرزندان ایثارگران زیر 25 درصد جانبازی اعمال کرد، ضمن اینکه براساس این ماده اگر دانشجویان ایثارگر نتوانند ظرفیت 25 درصدی را پر کنند، این ظرفیت به سهمیه 5 درصدی فرزندان ایثارگر برمی‌گردد.
وی در ادامه تصریح کرد: ماده 90 برنامه ششم توسعه چون اردیبهشت سال گذشته ابلاغ شد، نتوانستیم در آزمون کارشناسی ارشد 96 اجرایی کنیم، اما در کنکور 96 اجرایی شد و در نهایت با اعتراض داوطلبان مواجه شدیم.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه سازمان سنجش و وزارت علوم مخالف سهمیه‌های فوق برای ورود به دانشگاه‌ها هستند، گفت: سازمان سنجش و وزارت علوم سال گذشته گزارشات مبسوطی را از قانون اختصاص سهمیه‌ها به مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دادند و خوشبختانه کارگروهی در شورا به منظور ساماندهی کل سهمیه‌ها تشکیل شد،‌ اما با توجه به اینکه ماده 90 قانون برنامه ششم در مجلس شورای اسلامی تصویب شده بود، خود مجلس باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند.
دکتر خدایی تاکید کرد: سال گذشته دولت به عنوان مخالف این قانون، در مجلس شورای اسلامی سخنرانی کرد ولی با این وجود این قانون تصویب شد و ما به عنوان دستگاه‌های اجرایی ملزم به اجرای قانون هستیم، اگرچه بحث طرح یک فوریتی اصلاح ماده 90 در مجلس مطرح است و سازمان سنجش در کمیسیون‌های مختلف در این زمینه حضور پیدا کرده ولی منتظر هستیم این موضوع در مجلس تعیین تکلیف شود تا شاهد عدالت نسبی برای پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها باشیم.
 
پیشنهاد مجلس درباره افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها به ازای اعمال سهمیه‌ها به وزارت علوم ارسال شد
نایب رییس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اعتراض شرکت‌کنندگان آزمون کارشناسی ارشد سال97 به اعمال سهمیه‌ها، خبر داد: پیشنهادی درباره افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها به ازای اعمال سهمیه‌ها به وزارت علوم ارسال شد.
قاسم احمدی لاشکی با اشاره به اعتراض شرکت‌کنندگان آزمون کارشناسی ارشد سال97 به اعمال سهمیه‌ها، گفت: در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که یکشنبه (20 خرداد) باحضور معاون آموزشی وزارت علوم و رئیس سازمان سنجش برگزار شد پیشنهاد افزایش ظرفیت به ازای اعمال سهمیه ایثارگران مطرح شد.
نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی افزود: با اصلاح ظرفیت در صورتی که به طور مثال ظرفیت ارشد در یک کد رشته 100 نفر است به دلیل اعمال سهمیه 30 نفر مازاد بر ظرفیت برای آنان منظور می‌شود و 100 نفر داوطلب به صورت عادی باتوجه به مناطق با یکدیگر رقابت می‌کنند تا حق سایر داوطلبان ضایع نشود و عدالت آموزشی برقرار شود.
نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مقرر شد وزارت علوم بررسی لازم را انجام دهد و نتایج بررسی را به کمیسیون آموزش ارائه دهد، در صورتی که وزارت علوم با آن همراه باشد، در صحن علنی به رأی گذاشته می شود.
 
ظرفیت دانشگاه‌ها به ازای اعمال سهمیه‌ها افزایش یابد
عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: بهترین راه برای حل این مشکل افزایش ظرفیت رشته‌ها به ازای اعمال سهمیه است.
محمد باسط درازهی با اشاره به اعتراض شرکت‌کنندگان آزمون کارشناسی ارشد سال97 به اعمال سهمیه‌ها، گفت: اعمال سهمیه‌ها این روزها به مسئله پربحثی تبدیل شده که در اثر آن تجمعاتی شکل گرفته است.
نماینده مردم سراوان، سیب، سوران و زابلی در مجلس شورای اسلامی افزود: بهترین راه برای حل این مشکل، افزایش ظرفیت رشته‌ها به ازای اعمال سهمیه است چرا که از یک سو می‌توان از افرادی که سال‌ها برای دفاع از کشور تلاش کرده‌اند حمایت کرد و از سوی دیگر حقی از سایر داوطلبان ضایع نمی‌شود و داوطلبان براساس توانایی و مهارت خود می‌توانند با یکدیگر رقابت کنند و به دانشگاه راه یابند.
وی بیان کرد: با افزایش ظرفیت رشته‌ها به ازای اعمال سهمیه‌ها می‌توان عدالت آموزشی را نیز برقرار کرد البته باید به این نکته نیز توجه شود در صورتی که نحوه ورود افراد به دانشگاه تغییر کند می‌توان تا حدودی این مشکلات را برطرف کرد چراکه بیشتر این اعتراضات در اثر برگزاری امتحان ورودی دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود.
درازهی اظهار کرد: اگرچه تغییر در نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها اقدامی است که به تلاش و صرف زمان و انرژی و برنامه‌ریزی نیاز دارد اما برای رفع مشکلات این چنینی بهترین راه است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: نظام آموزشی کشور باید مانند کشورهای موفق و توسعه یافته دنیا پذیرش دانشجو را براساس شاخص‌ها و معیارهایی مانند ریز نمرات پژوهش‌های ارائه شده در طول دوران تحصیل، فعالیت‌ها و غیره انجام شود.
حال باید دید در این خصوص مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای مرتبی به مثل وزارت علوم چه اقداماتی را در دستور کار خود قرار خواهند داد.
 
منبع: عصر هامون
 


کد مطلب: 11253

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/11253/اعتراضات-اعمال-سهمیه-های-آزمون-کارشناسی-ارشد-مجلس-رسید-عضو-کمیسیون-آموزش-ظرفیت-دانشگاه-ها-ازای-سهمیه-ها-افزایش-یابد

شستون
  https://shastoon.ir