800
۰

درخشش در نبرد جهانی / هفتمین جام قهرمانی در دست مردان والیبال نشسته

تیم ملی والیبال نشسته ایران با درخشش در مسابقات قهرمانی جهان علاوه بر تصاحب سهمیه المپیک ۲۰۲۰، روی سکوی نخست جهان ایستادند.
درخشش در نبرد جهانی / هفتمین جام قهرمانی در دست مردان والیبال نشسته
به گزارش شستون؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دو تیم زنان و مردان ایران بیستم تیر ماه ایران را به مقصد کشور هلند ترک کردند. کشوری که میزبانی مسابقات قهرمانی جهان والیبال نشسته در هر دو بخش زنان و مردان و مردان را برعهده داشت و قرار بود از برترین والیبالیست‌های نشسته جهان میزبانی کند.
مسابقات قهرمانی والیبال نشسته جهان به میزبانی هلند، هفدهمین دوره خود را سپری می‌کرد و تیم ملی مردان ایران بعد از آخرین قهرمانی خود که در سال 2010 بدست آمده بود به دنبال کسب قهرمانی دیگر در این رقابت‌ها بود. عنوانی که بعد از هشت سال و دو دوره، می‌توانست روزهای خوب و پر افتخار را در والیبال نشسته ایران و مجموعه ورزش جانبازان و معلولین تکرار کند.
تیم ملی والیبال نشسته ایران در شانزدهمین دوره این رقابت‌ها که به میزبانی کشور لهستان و در سال 2014 برگزار شده بود موفق به کسب مقام سوم شده بود. در دوره پیشین آن اما مردان والیبال نشسته جام قهرمانی را بالای سر برده بودند. تیم ملی ایران در سال 2014 در نبرد رده بندی به مصاف تیم مصر رفت و با پیروزی 3 بر صفر مقابل این تیم به مقام سوم دست پیدا کرد.
بعد از این مسابقات تیم ملی ایران برنامه ریزی خود را برای درخشش بعدی در هفدهمین دوره آغاز کرد و مردان ایران از همان روز هم قسم شدند که چهار سال بعد و در کشور هلند برای تصاحب جام قهرمانی هر چه در توان دارند ارائه دهند. اتفاقی که در نهایت محقق شد و یک مدال طلای خوشرنگ و ثبت افتخاری بزرگ برای تیم ملی والیبال نشسته ایران به همراه داشت.
داوود علیپوریان، صادق بیگدلی، محمد خالقی، مهدی بابادی، رمضان صالحی، مرتضی مهرزاد، مجید لشکری، امیرحسین کفشدار، میثم علی‌پور، مهرزاد مهروان، حسین گلستانی، عیسی زیراهی بازیکنانی بودند که بنا به صلاحدید هادی رضایی (سرمربی) و علیرضا معمری و بهمن تاریوردی زاده (مربیان) به این مسابقات اعزام شده بودند. مسابقاتی که قرار بود از 24 تیر تا یکم مرداد ماه پیگیری شود.
** سه پیروزی و صعود مقتدرانه
تیم ملی والیبال نشسته ایران در گام نخست مسابقات قهرمانی جهان 2018 ، باید به مصاف تیم ژاپن می رفت. دیداری که نخستین دیدار از مرحله مقدماتی این رقابت‌ها به شمار می‌رفت. آغاز مقتدرانه تیم ملی والیبال نشسته ایران و کسب یک پیروزی 3 بر صفر در آغاز نشان داد که مردان ایران در تلاش برای حضوری قدرتمندانه در کشور هلند هستند. تیم ملی والیبال نشسته ایران در این مسابقه  با امتیازهای ۸-۲۵، ۹-۲۵ و ۱۶-۲۵ از سد حریف آسیایی خود گذشت و شروعی طوفانی داشت.
دومین حریف تیم ملی ایران در مرحله مقدماتی، تیم آلمان بود. تیمی که اگر ایران موفق به شکست دادن آن می‌شد، صعودش به مرحله بعدی ازمرحله مقدماتی را قطی می‌کرد. تیم ملی والیبال نشسته ایران در این مسابقه نیز مانند نبرد با ژاپن در سه ست پیاپی موفق به شکست دادن ژرمن‌ها شد. شاگردان هادی رضایی در این مسابقه با نتایج ۲۵ بر ۲۰، ۲۵ بر ۹ و ۲۵ بر ۱۳ از سد حریف اروپایی خود گذشته و دومین پیروزی خود را بدست آوردند.
آخرین نبرد مرحله گروهی تیم ملی ایران نبرد با تیم ملی روسیه بود. مردان والیبال نشسته که بعد از کسب دو پیروزی مقابل ژاپن و آلمان صعود خود به مرحله بعدی را تضمین کرده بودند، با خیال آسوده به مصاف روسیه رفتند. روس‌ها نیز مانند دو حریف دیگر ایران در مرحله مقدماتی، مقابل تیم کشورمان تن به شکست داده و سومین برد را در کارنامه ایران به ثبت رساندند تا شاگردان هادی رضایی با اقتدار و قاطعانه و تصاحب سه پیروزی راهی مرحله یک چهارم نهایی شوند.
تیم ملی والیبال نشسته ایران که دو بازی پیشین خود را با نتایج 3 بر صفر تمام کرده بود، در دیدار مقابل تیم ملی روسیه یک ست را واگذار کرد اما در نهایت 3 بر یک برنده شد. ملی پوشان کشورمان در ست های اول و سوم و چهارم با امتیاز  ۲۵ بر ۱۵، ۲۵ بر ۲۱  و ۲۵ بر ۲۰  بر روسیه غلبه کردند و حریف تنها در ست دوم موفق شد ۲۵ بر ۲۲ از ایران امتیاز بگیرد.
سه پیروزی مقتدرانه در مرحله گروهی موجب شد تیم ملی ایران به عنوان سرگروه از گروه B راهی مرحله بعدی و جمع هشت تیم نهایی شود.
** مسیر بدون شکست تا فینال
پس از آنکه تیم ملی والیبال نشسته ایران به عنوان تیم نخست گروه خود راهی یک چهارم نهایی شد، برای رسیدن به نیمه نهایی و جمع چهار تیم برتر مسابقات، حریفی به نام تیم ملی والیبال نشسته مصر را پیش رو داشت. تیمی که به عنوان تیم دوم گروه D  راهی یک چهارم نهایی شده بود. مصری‌ها چهار سال قبل و در دیدار رده بندی مسابقات قهرمانی جهان، مغلوب ایران شده و سکوی مسابقات را از دست داده بودند، از همین رو در اندیشه انتقام و با تمام توان خود مقابل تیم ملی کشورمان آماده شدند.
شاگردان هادی رضایی به خوبی می‌دانستند مقابل حریف آفریقایی خود کار آسانی نخواهند داشت، با این حال آن ها تنها به صعود به نیمه نهایی و راهیابی به جمع چهار تیم فکر می‌کردند. این دو تیم برای رسیدن به نیمه نهایی مقابل هم نمایشی تنگاتنگ را داشتند اما در نهایت این تیم کشورمان بود که با شکست دادن 3 بر یک تیم مصر برنده این نبرد سنگین شد. تیم ملی والیبال نشسته ایران در این بازی در ست‌های اول، دوم و چهارم با نتایج ۲۵ بر ۱۹، ۲۵ بر ۲۲ و ۲۵ بر ۱۵ پیروز شد و فقط در ست سوم ۲۵ بر ۲۲ شکست خورد. نتیجه ای که در نهایت تیم مصر را از رسیدن به نیمه نهایی محروم کرد و مردان ایران را به جمع چهار تیم برتر مسابقات فرستاد.
تیم ملی اوکراین حریف بعدی ایران به شمار می‌رفت. تیمی که برای رسیدن به فینال نیاز به شکست دادن ایران داشت. آرزویی که هرگز برای اوکراینی‌ها برآورده نشد، چرا که مردان والیبال نشسته ایران این تیم را نیز مغلوب کرده و یک پای فینال هفدهمین دوره مسابقات قهرمانی والیبال نشسته جهان شدند.
** کسب سهیمه پارالمپیک و جام با ارزش جهانی
تیم ملی والیبال نشسته ایران با کسب پنج پیروزی شیرین مقابل تیم‌های روسیه، ژاپن، آلمان، مصر و اوکراین به دیدار نهایی مسابقات قهرمانی جهان رسید. پیروزی ایران در نیمه نهایی و غلبه بر تیم ملی اوکراین البته فقط فینالیست شدن این تیم را به همراه نداشت، بلکه موجب شد سهمیه مسابقات پارالمپیک 2020 توکیو نیز به مردان والیبال نشسته ایران برسد.
همان طور که از ابتدای مسابقات پیش بینی می‌شد؛ تیم ملی والیبال نشسته بوسنی که یکی از مدعیان قهرمانی این رقابتهاست و سال‌های سال نزدیک ترین رقیب ایران به شمار می‌رود، به فینال راه یافته بود و باید در دیدار نهایی برابر مردان ایران صف آرایی می‌کرد. تیمی که با وجود قدرتمندی بسیار خود نتوانست حریف ایران شود و با قبول شکست در دیدار فینال جام قهرمانی را تقدیم مردان ملی پوش ایران کرد تا بعد از هشت سال بار دیگر جام قهرمانی جهانی از آن تیم ملی ایران شود.
دیدار فینال رقابت های قهرمانی جهان با امتیازهای ۲۵ بر ۱۸، ۲۵ بر ۱۳ و ۲۵ بر ۲۰ با پیروزی قاطعانه ملی پوشان ایرانی بر بوسنی به پایان رسید. تیم ملی والیبال نشسته ایران با این پیروزی برای هفتمین بار صاحب مدال طلای مسابقات جهانی شد تا کماکان یکی از پرافتخارترین تیم‌های والیبال نشسته جهان باقی بماند.
تیم ملی والیبال نشسته ایران این روزها با 5215 امتیاز در رنکینگ نخست جهان قرار دارد و تیم‌های برزیل، مصر و بوسنی به ترتیب اول تا چهارم این رنکینگ هستند.
انتهای پیام/
دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب: 11438
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *