800
۰
به مناسبت روز جهانی ناشنوایان؛

ناشنوایی مادرزادی قابل درمان است

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: ناشنوایی مادرزادی قابل درمان است
ناشنوایی مادرزادی قابل درمان است
به گزارش شستون؛ محمد محمدی‌قیداری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه طلایی‌ترین دوره تشخیص ناشنوایی 6 ماه اول تولد نوزاد است، اظهار کرد: کاشت حلزون، پرداخت هزینه درمان، پرداخت هزینه تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان ناشنوا و اختصاص سمعک از جمله خدمات ارائه شده بهزیستی به افراد کم شنوا و ناشنوا است .
این مسئول ادامه داد: 1 الی 8 مهر ماه به‌عنوان روز جهانی ناشنوایان نام‌گذاری شده و فرصت مغتنمی است که به خواسته‌های این قشر از جامعه هدف احترام بگذاریم و فرصت‌های برابر در جامعه برای آنان فراهم کنیم. خوشبختانه بهزیستی علاوه بر اعتبارات سالانه، با واگذاری فعالیت‌ها و تکیه بر مشارکت‌های مردمی گام‌های موثری در زمینه ارائه خدمات به مددجویان برداشته است .
وی افزود: در مواردی که پزشک برای بهبود شنوایی فرد کم‌شنوا سمعک تجویز کند، تامین سمعک بر عهده بهزیستی است ولی در مواردی که خانواده خودش سمعک را تهیه کند، بهزیستی تا سقف 8 میلیون ریال از هزینه آن را تقبل می‌کند .
محمدی با اشاره به اینکه این نهاد حمایتی برای  همه معلولان شنوایی، چه معلولیت‌های ایجادی و چه مادرزادی پرونده تشکیل می‌دهد، خاطر نشان کرد: اجرای طرح غربالگری شنوایی از مهمترین طرح‌هایی است که توسط حوزه پیشگیری از معلولیت‌ها همه ساله به اجرا در می‌آید و در این راستا طی 6 ماهه اول امسال، 6833 کودک تحت غربالگری شنوایی سنجی قرار گرفتند .
مدیرکل بهزیستی استان زنجان با تاکید بر اینکه کاشت حلزون باید تا 6 سالگی انجام شود، تصریح کرد: اگر پزشکی تشخیص دهد که فرد بزرگسال نیز می‌تواند عمل کاشت حلزون انجام دهد، بهزیستی فرد را تا سقف 30 میلیون ریال حمایت می‌کند. این در حالی است که استان زنجان 2617 کم شنوا و ناشنوا دارد که 285 نفر از آنها مستمری‌بگیر هستند
وی یادآور شد: غربالگری شنوایی نوزادان روشی سریع و آسان است که توسط تست‌هایی به نام OAE و AABR با استفاده از دستگاه‌های کوچک و بدون درد و خطر در شرایطی که نوزاد آرام است انجام می‌شود و جلوی ناشنوایی نوزاد در دوران بزرگسالی را می‌گیرد .
محمدی اقدامات توانبخشی و طبی از جمله تهیه سمعک و گفتار درمانی را از دیگر فعالیت‌های بهزیستی در زمینه پیشگیری از ناشنوایی کودکان برشمرد و تاکید کرد: اگر بررسی شنوایی نوزاد دیر انجام شود، موجب تاخیر در رشد و تکلم می‌شود و روی توانایی کودک برای یادگیری و تحصیل و ارتباطات اجتماعی تاثیر می‌گذارد .
به گزارش ایسنا، پارسال 17 هزار و 356 نوزاد تحت غربالگری شنوایی سنجی قرار گرفتند که از این تعداد 67 نفر به مرحله تشخیص ارجاع شدند و 10 نفر مداخلات لازم برای درمان را دریافت کردند.
انتهای پیام
پنجشنبه ۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب: 11971
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *