چه افرادی دچار کمبود ویتامین D می شوند؟

5 آبان 1397 ساعت 11:07

خورشید مهمترین و بهترین منبع ویتامین D است که افراد برای جذب بهتر ویتامین D باید از آن استفاده کنند.


به گزارش شستون؛ به نقل از عضصرهامون؛ ویتامین D یکی از مهمترین ویتامین های محلول در چربی است که کمبود آن در بدن می تواند عوراض جدی مانند کاهش جذب کلسیم و مشکلاتی مانند پوکی استخوان، مشکلات گوارشی، ریزش مو و مشکلات روانی مانند افسردگی داشته باشد. در ادامه این مطلب بیان می کنیم چه افرادی بیشتر در معرض کمبود ویتامین D هستند.
افراد در معرض کمبود ویتامین D
معمولا افراد بالای 50 سال با افزایش سن دچار جذب کمتر ویتامین D پوستی از طریق آفتاب می شوند. به خصوص که این افراد بیشتر اوقاتشان را در خانه سپری می کنند و کمتر در معرض آفتاب قرار دارند.
ویتامین D مانند هورمون ویتامین، محلول در چربی است. یعنی چربی بدن افراد مانند یک مخزن جمع کننده این ویتامین عمل می کند، لذا افرادی چاق نسبت به افراد لاغرتر نیاز به ویتامین D بیشتری دارند.
افراد با پوست تیره هم نیازی 10 برابر افراد با پوست روشن به جذب ویتامین D از طریق نور خورشید دارند. کمبود این ویتامین می تواند به اختلالات متابولیسم استخوانی، بیماری قلبی- عروقی، دیابت و حتی سرطان منجر شود.
شیرخوارانی که در فصل پاییز و زمستان به دنیا آمده‌اند به دلیل سردی هوا از آفتاب محروم می‌شوند و از مکمل ویتامین دی نیز استفاده نمی‌کنند. افرادی که به دلیل بیماری‌هایی مانند فلج و شکستگی مجبور به اقامت طولانی در منزل یا بیمارستان هستند نیز با کمبود ویتامین D مواجه می‌شوند.
عوارض و علایم کمبود ویتامین D

آخرین نشانه کمبود ویتامین D هم یک مشکل روانی است. مطالعات جدید نشان دهنده ارتباط بین کمبود این ویتامین و افسردگی است. برخی محققان معتقدند که درواقع قرار گرفتن در معرض نور خورشید در بالا بردن خوش خلقی افراد افسرده نقش دارد. اما برخی متخصصان بر این باورند که این ویتامین می تواند برای بیماران افسرده ای که از کمبود شدید آن رنج می برند مفید باشد. سروتونین، هورمون مغزی که به میزان حوصله و خلق افراد بستگی دارد، در معرض نور روش افزایش و در زمان نزول نور آفتاب کاهش می یابد.


کد مطلب: 12249

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/12249/افرادی-دچار-کمبود-ویتامین-d-می-شوند

شستون
  https://shastoon.ir