رتبه‌های انقلابی؛

ورزشکارانی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاریخ ساز شدند

6 بهمن 1397 ساعت 11:10

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ورزشکاران کشورمان در مسابقان بین المللی پیشرفت چشمگیری داشته و برای ایران افتخار آفرینی‌کرده اند.


به گزارش شستون؛ به نقل از خبرنگاران جوان، اکنون که ۴۰ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد تاثیرات شکوفایی آن بر روی ورزش ایران نیز مشهود است و شاهد آن بودیم که ورزشکاران ایرانی بارها پرچم ایران را در میدان‌های مختلفی همچون المپیک و جهانی به اهتزاز درآوردند. در این گزارش به ورزشکارانی می پردازیم که در رشته های ورزشی خودشان اولین مدال ها را در تاریخ  بدست آوردند و البته در این مورد بیشتر به رقابت های معتبر همچون المپیک استناد کرده ایم.
بررسی اولین مدال آوران ایران پس از انقلاب اسلامی
کشتی فرنگی
کشتی چه در آزاد و چه در فرنگی همیشه افتخارات زیادی برای ایران رقم زده است. در کشتی فرنگی پس از انقلاب در سبک وزن در المپیک سال ۲۰۱۲ لندن حمید سوریان در وزن ۵۵ کیوگرم مدال طلا کسب کرد و اولین طلای این وزن را به نام خود ثبت کرد. همچنین در المپیک ۲۰۱۲ لندن در وزن‌های ۶۰ و ۹۶ کیلوگرم امید نوروزی و قاسم رضایی صاحب مدال طلا شدند و خود را در خاطره‌ها ثبت کردند. کسب مدال در کشتی به این جا ختم نمی‌شود بلکه در المپیک ۲۰۱۶ برزیل در ۲ وزن ۷۵ و ۹۸ کیلوگرم برای اولین بار در المپیک موفق به کسب مدال برنز شدیم.

وزنه برداری
وزنه برداری نیز همانند کشتی رشته مدال آور و مهم برای ما محسوب می‌شود که پس از انقلاب درخشش هایش بیشتر و بیشتر شده است. در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی برای اولین بار در دسته سنگین وزن ایران توانست ۲ مدال ارزشمند را کسب کند. حسین توکلی در دسته ۱۰۵ کیلوگرم وحسین رضا زاده در دسته +۱۰۵ کیلوگرم توانستند مدال طلای این دوره از بازی‌های المپیک را کسب کنند. حسین رضا زاده توانسته است در کارنامه ورزشی خود رکورد جهانی و المپیک را به نام ایران ثبت کند و پیش از مسابقات جهانی وزنه‌برداری در فرانسه صاحب رکورد یک‌ضرب دستهٔ +۱۰۵ کیلوگرم شود. همچنین بهداد سلیمی ورزشکار جوان و نامدار این رشته طلای دسته فوق سنگین المپیک ۲۰۱۲ لندن را به نام خود ثبت کند و تا پیش از رکوردشکنی لاشا تالاخادزه، دارنده رکورد یک‌ضرب جهان بود.

تکواندو
تکواندو ایران پس از انقلاب اسلامی تازه به شکوفایی خود رسید و توانست سهمیه مسابقات مهمی مثل المپیک را کسب کند. پیش از انقلاب اسلامی در این رشته هیچ مدالی کسب نشده بود. برای اولین بار "فیصل دانش" در وزن ۵۸ کیلوگرم در المپیک ۱۹۸۸ کره جنوبی مدال برنز کسب کند. پس از کسب این مدال راه برای کسب مدال در المپیک‌های بعدی فراهم شد. اولین طلا در این رشته در المپیک ۲۰۰۴ آتن توسطهادی ساعی در وزن ۶۸ کیلوگرم کسب شد که در المپیک بعدی در سال ۲۰۰۸ پکن با ارتقا وزن خود به وزن ۸۰ کیلوگرم باز هم توانست مدال طلا را کسب کند. در بخش بانوان قبل از انقلاب هیچ مدالی کسب نشده بود تا اینکه در المپیک ۲۰۱۶ ریو کیمیا علیزاده در وزن ۶۷ کیلوگرم مدال برنز این رقابت‌ها را کسب کند تا اولین بانوی مدال آور ایرانی در المپیک باشد.

دوومیدانی
دوومیدانی یکی از رشته‌های پر مدال است که می‌توان جایگاه کشور را در جدول توزیع مدال‌ها ارتقا داد. پیش از انقلاب در این رشته هیچ مدالی کسب نشده بود. برای اولین بار در پرتاب دیسک احسان حدادی در المپیک ۲۰۱۲ لندن توانست مدال نقره این رقابت را کسب کند. حدادی اولین مدال‌های تاریخ این رشته را برای ایران کسب کرد. او در سیزدهمین دوره رقابت‌های قهرمانی دوومیدانی در کره جنوبی در جایگاه سوم قرار گرفت و مدال برنز را از آن خود کرد. در المپیک ۲۰۱۶ برزیل حسین تفتیان برای نخستین بار در دو ۱۰۰ متر به نیمه نهایی راه یافت و جعفر مرادی توانست در دو مارتن از خط پایان عبور کند.
شمشیربازی
برای اولین بار تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر ایران توانست به مرحله نیمه نهایی مسابقات جهانی برسد و مدال برنز را به نام خود ثبت کند. در المپیک ۲۰۱۶ ریو برزیل مجتبی عابدینی تا پای کسب مدال پیش رفت، اما متاسفانه در جایگاه چهارم قرار گرفت. این برای نخستین بار بود که شمشیر بازی از ایران موفق شده بود که به چنین جایگاهی از المپیک دست یابد.

تیراندازی
الهه احمدی تنها بانوی زن است که توانسته در رده بندی جهانی فدراسیون‌های ورزشی، در جایگاه نخست قرار بگیرد و افتخاری برای ایران باشد. او چهار مدال جهانی را در پرونده خود دارد از جمله ۳ طلا و یک نقره را به نام خود ثبت کرده است. المپیک ۲۰۱۶ برزیل برای نخستین بار ۲ فینالیست داشت که در نهایت الهه احمدی و نجمه خدمتی به ترتیب در جایگاه ششم و هفتم قرار گرفتند.
ووشو
تیم ملی ووشو ایران در چهاردهمین دوره قهرمانی جهان در بخش ساندا برای نخستین بار قهرمان شد. سانداکاران ایرانی با کسب هفت مدال طلا و یک نقره بر سکوی قهرمانی جهان تکیه زدند. پیش از این همیشه این جایگاه برای چینی‌ها بود و ایران توانست این جایگاه را از چینی‌ها بگیرد. در بخش بانوان نیز خواهران منصوریان همواره در این رشته شگفتی سازی کرده اند. الهه منصوریان توانسته ۲ طلا، یک نقره و یک برنز کسب کند. همچنین شهربانو منصوریان ۴ مدال طلا مسابقات جهانی را در کارنامه خود دارد.

فوتسال
فوتسال ایران همیشه قوی‌تر از فوتبال خود را نشان داده است. تیم ملی فوتسال ایران در جام جهانی ۲۰۱۶ کلمبیا در جایگاه سوم قرار گرفت و بهترین نتیجه را برای خود ثبت کرد. همچنین در جام جهانی کوچک فوتسال در ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ برزیل به عنوان نایب قهرمانی دست یافت.
ژیمناستیک
ایران در این رشته پر مدال پیش از انقلاب نتوانسته بود مدالی کسب کند تا اینکه سعیدرضا کیخا با کسب مدال برنز در مسابقات چلنچ کاپ قهرمانی جهان توانست در مسابقات معتبر جهانی روی سکو قرار بگیرد.
تیروکمان
برای اولین بار در تاریخ تیراندازی با کمان، ایران توانست در بازی‌های جهانی کامپوند صاحب مدال شود. این رقابت‌های همچون المپیک یکی از مهمترین مسابقات است. اسماعیل عبادی توانست نقره این رقابت را به نام خودش ثبت کند.
/ویژه آقای باقری/ذره بین غیر ایرانی روی ایرانی/بررسی اولین مدال آوران ایرانی پس از انقلاب اسلامی
کاراته
کاراته ایران در جایگاهی است که خود را به خوبی در جهان به اثبات رسانده است. تیم ملی کاراته ایران در جهان پس از ۴۸ سال عنوان نایب قهرمانی را در مسابقات مادرید کسب کرد. البته موفقیت‌های این رشته به این جا ختم نمی‌شود بلکه تیم کومیته مردان برای سومین بار پیاپی قهرمان جهان شد که در تاریخ این رشته بی سابقه است.
 
انتهای پیام/


کد مطلب: 13338

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/13338/ورزشکارانی-پیروزی-انقلاب-اسلامی-تاریخ-ساز-شدند

شستون
  https://shastoon.ir