800
۰

برداشت سالانه ۴۵ تن آبزی گرمابی در زادگاه خورشید ایران/ احداث ۵۵ باب استخر پرورش ماهی از دستاوردهای انقلاب در سراوان

وجود اقلیم مطلوب و همچنین منابع آبی غنی و مساعد با آبدهی بالا بستر مناسبی را جهت تکثیر آبزیان گرمابی در شهرستان سراوان به وجود آورده است.
برداشت سالانه ۴۵ تن آبزی گرمابی در زادگاه خورشید ایران/ احداث ۵۵ باب استخر پرورش ماهی از دستاوردهای انقلاب در سراوان
به گزارش شستون، اولین فعالیت های شیلات در شهرستان سراوان در سال ۱۳۷۷ به‌ صورت دفتر شیلات آغاز شده که در سال ۱۳۸۹ این دفتر به نمایندگی شیلات و در سال ۹۵ به اداره شیلات ارتقاء یافت.

شیلات شهرستان سراوان در چهار حوزه صید و صیادی، تکثیر و پرورش آبزیان، بهبود کیفیت و حمل و نقل بهداشتی و آموزش و ترویج فعالیت می کند. 

وجود چشم انداز های طبیعی و منحصر به فرد در حاشیه منابع آبی شهرستان بستری مناسب جهت ایجاد مناطق تفریحی و گسترش اکوتوریسم شیلاتی فراهم کرده که با استفاده بهینه از این ظرفیت اشتغال پایدار در منطقه ایجاد شده است.

عبد الصمد دهقان سرپرست شیلات شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون، اظهار کرد: عمده فعالیت شیلات پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در استان و به ویژه شهرستان سراوان آغاز شده  چرا که در دوران پهلوی چیزی به عنوان شیلات در سراوان وجود نداشته است.

وی افزود: با سفر مقام معظم رهبری به شهرستان، اعتبارات ویژه به بخش کشاورزی و شیلات تخصیص یافت که رشد بسیار با سرعت رو به بالا در بخش استخر های پرورش ماهی در شهرستان رخ داد.

سرپرست شیلات سراوان اظهار کرد: تا قبل از سال ۸۳، فقط ۱۹ استخر پرورش ماهی در شهرستان وجود داشته که با سفر مقام معظم رهبری تعداد استخر ها به ۱۰۹ استخر در حوزه سراوان بزرگ افزایش یافت که عمده فعالیت به لحاظ فراهم بودن شرایط، در شهرستان سیب و سوران انجام می شد.

دهقان اضافه کرد: در حال حاضر در شهرستان سراوان ۵۵ باب استخر پرورش ماهی گرمابی احداث شده که به طور متوسط در هر سال ۴۵ تن ماهی صید می شود‌ و به طور مستقیم و غیر مستقیم برای ۲۵۰ نفر اشتغالزایی شده است.

وی ادامه داد: شیلات سراوان در چهار بخش تولیدات آبزی پروری (سد و آببندان ها)، تولیدات در بخش استخرهای پرورشی، احداث استخرهای دو منظوره ذخیره آب کشاورزی و پرورش ماهی و بهینه سازی حمل و نقل بهداشتی آبزیان فعالیت می کند.

سرپرست شیلات سراوان تصریح کرد: از ابتدای فعالیت تا کنون بیش از یک هزار و ۵۰۰ تن ماهی از منابع آبی موجود برداشت شده که با توجه به ۲۷۰ هکتار منابع آبی شهرستان که ۳۶ منبع در شهرستان را شامل می شود، تقریبا در هر آببند به طور مستقیم برای سه تا چهار نفر ایجاد اشتغال شده است.

دهقان با توجه به اهمیت برگزاری دوره های آموزشی و ترویجی در ارتقاء سطح فرهنگ کشاورزی و شیلات، اظهار کرد: تا کنون به بیش از هزار نفر خدمات آموزشی ترویجی ارائه شده که دوره های آموزشی در سه بخش که شامل دوره های آموزشی ترویجی  ویژه پرورش دهندگان، دوره های آموزشی ویژه صیادان و کادر حمل و نقل و عرضه آبزبان و همچنین دوره آموزشی ویژه بانوان و جشنواره طبخ آبزیان می شود به بهره برداران مجموعه شیلات ارائه شده است.

وی با اشاره به عدم فعالیت شیلات در قبل از انقلاب در شهرستان سراوان، گفت: پس از انقلاب اسلامی ۵۵ باب استخر پرورش ماهی متراکم و سه باب استخر خاکی پرورشی احداث شده است.

سرپرست شیلات شهرستان سراوان یادآور شد: در طول مدت فعالیت اداره شیلات در شهرستان سراوان تا کنون بیش از دو میلیون و ۵۰۰ قطعه بچه ماهی در منابع ذکر شده رها سازی شده است.

دهقان گفت: تامین و رهاسازی بیش از 700 هزار لارو آمور در دو باب استخر به وزن رسانی شهرستان با هدف تامین نهاده موردنیاز شهرستان سراوان و سیب و سوران از دیگر فعالیت های شیلات سراوان می باشد که 93 هزار بچه ماهی برداشت شده است.

انتهای پیام/الف.د
دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۱۵
کد مطلب: 13358
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *