800
۰
گزارش دانا از رد پای رئیس دفتر رئیس جمهور در استعفای ظریف؛

آشنا از کدام ناهماهنگی صحبت می کند؟/ ضربه دعوای داخلی دولت به حیثیت ملی/ ظریف به جای پاسخگویی درباره عاقبت برجام، شب طلایی مقاومت را تلخ کرد

استعفای نابهنگام «محمد جواد ظریف» در بحبوحه مشکلاتی که این وزارتخانه در مذاکره با اروپا دارد شائبه های بسیاری بوجود آورد. افکارعمومی به دنبال پاسخی برای این سئوال است که علت این استعفا چیست.
آشنا از کدام ناهماهنگی صحبت می کند؟/ ضربه دعوای داخلی دولت به حیثیت ملی/ ظریف به جای پاسخگویی درباره عاقبت برجام، شب طلایی مقاومت را تلخ کرد
به گزارش شستون، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ استعفای نابهنگام «محمد جواد ظریف» در بحبوحه مشکلاتی که این وزارتخانه در مذاکره با اروپا دارد شائبه های بسیاری بوجود آورد. افکارعمومی به دنبال پاسخی برای این سئوال است که علت این استعفا چیست. برخی این استعفا را مرتبط با اصل سفر «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه به کشورمان که عصر دیروز انجام شد و بشار اسد در جریان این سفر با رئیس جمهور و رهبر معظم انقلاب دیدار کرد، می دانند.

این ادعا همان ابتدا و با توجه به سابقه دیدارهای ظریف با بشار اسد رد شد.

آنطور که اکثر رسانه ها حامی دولت و حتی رسانه رسمی دولت و برخی چهره های سیاسی و دولتی عنوان کرده اند این استعفا به دلیل برخی ناهماهنگی در خلال این دیدار و عدم دعوت از ظریف از سوی دولت برای شرکت در دیدار بشار اسد بوده است

از جمله این افراد «حسام الدین آشنا» مشاور رئیس جمهور است که بعد از استعفای ظریف در توئیتی قابل تامل نوشت: « امان از ناهماهنگی‌ها!»سابقه‌ی امنیتی آشنا باعث می‌شود او همیشه اظهارنظرات مبهمی داشته باشد. به همین علت، از توییت وی می توان چند برداشت مهم را داشت.
اول با توجه به اینکه هماهنگی های دیدارها با دفتر ریاست جمهوری است و واعظی نیز رئیس دفتر رئیس جمهور است می توان اینگونه گمانه زنی کرد که منظور آشنا از ناهماهنگی‌هایی که باعث استفعای ظریف شده است ناهماهنگی دفتر ریاست جمهوری در این دیدارها است.
با توجه به همین توئیت آشنا این ناهماهنگی سبب ساز استعفای ظریف شده است که به هر جهت یک موضوع کاملا داخلی در دولت است و نمی توان دوگانه دیگری برای آن در نظر گرفت.

از سوی دیگر بر اساس همین توئیت باید گفت که اگر این ناهماهنگی باعث استعفای ظریف باشد موضوع بسیار کوچک است که وزیر خارجه کشورمان آنرا با استعفای خود به مسئله بزرگی آنهم در حوزه دیپلماسی تبدیل کرده است که حتی رسانه‌های خارجی هم به آن پرداخته اند و آمریکایی ها نیز بیان کرده اند که آنرا دنبال می کنند. استعفای ظریف شب تاریخی مانور پیروزی مقاومت را تلخ کرد و باعث شد ضد انقلاب از این موضوع و اختلاف داخلی دولت با ایجاد موج اینگونه القا کند که در کشور حاکمیت دوگانه وجود دارد آنهم درباره مساله مقاومت!

همچنین این شائبه در محافل سیاسی و رسانه ای مطرح بوده است که واعظی سودای وزارت خارجه داشته است و پیش از این هم در محافل خبری موضوع حضور وی در صدر وزارت خارجه مطرح شده است. این موضوع را در تیرماه سال جاری «الیاس حضرتی» نماینده اصلاح طلب تهران مطرح کرده بود که واعظی آنرا تکذیب کرد. با توئیت آشنا بیشتر این شائبه قوت گرفته است که ناهماهنگی که از آن صحبت می شود به نوعی عمدی بوده است تا ظریف را از صحنه خارج کند و رئیس دفتر رئیس جمهور به جای وی بنشیند.

برخی از رسانه‌ها و کاربران شبکه های اجتماعی نیز با نشان دادن واعظی که در جای ظریف نشسته است و پررنگ کردن کلمه «جای ظریف» اینگونه مطرح کردند که واعظی عامل این استعفاست و سعی دارد که جای وی را بگیرد.
به هر حال هر چه باعث این نابه سامانی در اوضاع قوه مجریه آنهم دولتی که خود را دولت دیپلماتیک نامیده و بیشتر توان خود را مصروف سیاست خارجی و قراردادهای بین المللی کرده است، باشد؛ استعفای ظریف بیشتر یک شکست داخلی در دولت است. ظریف یکی از ژنرال‌های دولت روحانی است که اگر وی هم از کابینه دوازدهم خارج شود، باید به این دولت لقب «دولت استعفاها» را داد.

شاید بهتر باشد اقای ظریف به جای استعفا پاسخگوی وضعیت اقتصادی و برخی خلا های ایجاد شده امنیتی در کشور که بخش قابل توجهی از ان محصول عملکرد در حوزه سیاست خارجی است باشد.
استعفای ظریف به هر دلیل آن هم همزمان با دیدار رهبر انقلاب با بشار اسد نشان داد ظریف وزیر در تراز جمهوری اسلامی نبوده و نیست.
سه شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب: 13679
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *