800
۰
تجربه ای به یادماندنی در جنوب سیستان و بلوچستان؛

بلند ترین بنای خشتی کشور در سیب و سوران/چشمه های سحر انگیز با خاصیت درمانی در این منطقه

شهرستان سیب و سوران در جنوب سیستان و بلوچستان دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی گردشگری زیادی با اسرار و رموز خاصی است که چشم هر بیننده ای را به خود جذب می کند.
بلند ترین بنای خشتی کشور در سیب و سوران/چشمه های سحر انگیز با خاصیت درمانی در این منطقه
به گزارش شستون، شهرستان سیب و سوران بیش از 90 آثر تاریخی و جاذبه های گردشگری دارد که یکی از مناطق تاریخی شهرستان سیب و سوران، روستای سب می باشد که قلعه خشتی سب در آن قرار دارد.

بلند ترین بنای خشتی ایران در سیب و سوران
قلعه سب سالم ترین قلعه ای است که از دوران اسلامی به جا مانده که این قلعه در اوایل قرن دوازدهم هجری مرکز حکمرانی حاکم محلی، «ملک دینارخان» و فرزندان وی  بوده است.
این قلعه زیباترین و بلندترین بنای خاکی کشور است که بنای اصلی روی صخره ای کم ارتفاع با زیربنای ۹۰۰ می باشد.

دره شیری مکانی جذاب برای گردشگری
امروزه شیری اسم مکانی مسکونی در کوه پایه بیرک شناخته می شود که بیشتر عشایر در آن منطقه سکنا دارند هستند.
در گذشته های بسیار دور ساکنین این دره برای در امان ماندن از هر گونه حمله و تجاوز دو شیر شرزه را جهت نگبانی در ورودی این دره با حفر سوراخ هایی عمیق و بزرگ در دل تخته سنگ آنها را غل و زنجیر زده اند.
امروز تنها چیزی که از این واقع بجا مانده است سوراخ های حفر شده در دوطرف این دره هست که در موازای همدیگر قرار گرفته اند و مردمانی که این جریان را سینه به سینه نقل کرده اند.


تپه ای که اجنه از آن نگهبانی می کند
روستای آپاتان در ۱۰ کیلومتری شهرستان سیب و سوران قرار دارد که در نزدیکی این روستا تپه شنی وجود دارد که میان‌ بومیان منطقه به «ریگ زرگران» معروف است.
در خصوص این تپه داستان های متفاوتی توسط بومیان منطقه روایات می شود، مشهور ترین روایت این است که گفته می‌شود به هر میزان ریگ که از این تپه برداشته شود،  همان ریگ ها پس از مدتی ناپدید و به محل اصلی خود باز می گردند.
اکثر زرگران منطقه در گذشته برای ساخت گوشواره های محلی (در) از ریگ های این تپه استفاده می کردند که پس از گذشت زمان این تپه به تپه ریگ زرگران شهرت یافته است.

زیارتگاهی میان نخل های سر به فلک کشیده
زیارتگاه حاجی یوسف اثری تاریخی مربوط به دوره اسلامی در دهستان پسکوه می باشد که یکی از مکان های تاریخی سیاحتی شهرستان سیب و سوران است.
این زیارتگاه در میان نخل های سر به فلک کشید و مزارع سر سبز قرار دارد، رونق و زیبایی خاصی به این اثر تاریخی بخشیده است.
همچنین وجود روان آب ها در مزراع محیطی دل انگیز و زیبا برای گردشگران و طبیعت گرانی که به این منطقه مراجعه می کنند، رقم می زند.


چشمه های سحر انگیز در سیب و سوران
موسی دهقان نژاد در گفت و گو با شستون اظهار کرد: یکی از مکان هایی که معمولا سالانه افراد بی شماری جهت درمان امراض پوستی به این مکان مسافرت می کنند، چشمه های آب درمانی «پیر گیابان» در سیب و سوران است.
وی افزود:  این چشمه ها در دو دهنه کنار هم در تمامی سال های ترآبی و خشک سالی به صورت یکسان فعال هستند که سالانه ده ها نفر جهت مداوای امراض پوستی به این مکان مراجعه می کنند.
رئیس یگان حفاظت محیط زیست شهرستان سراوان ادامه داد: این چشمه ها با توجه به اینکه در کنار هم قرار دارند اما دارای خواص متفاوتی هستند، به طوری که ابتدا بیمار در یکی از این چشمه ها خود را با آب غسل داده و سپس در چشمه دیگر به صورت کامل آب تنی می کند.


"کنت" سمبل میراث کهن با قدمت ۷۰۰ ساله سیب و سوران
دهستان کنت با قدمتی حدود 700 سال در فاصله ی ۱۵ کیلومتری بخش هیدوچ، ۴۵ کیلومتری شهرسوران و 95 کیلومتری سراوان قرار دارد. رودخانه ی دهستان از همان ابتدا که به منطقه ی مسکونی نزدیک می شویم به دو شاخه تبدیل می شود که اطراف آن را در بر میگیرد و در انتها به ماشکید که رودخانه ی اصلی شهرستان می باشد سرازیر می شود.
این رودخانه در موسم باران های فصلی چشم انداز زیبایی را به وجود می آورد و دهستان را به جزیره ای شبیه می سازد که تمام اطراف آن را آب فراگرفته است.
  دهستان کنت دارای اماکن تاریخی بسیاری از جمله قلعه ی قدیمی کنت، قلعه ی آرزک، گنبد شرف الدین وچشمه آب شیرین می باشد.
قلعه کنت که نام آن برگرفته از نام روستا می باشد، متعلق به دوره افشاریه است که روی صخره ای بلند در سه طبقه ساخته شده و نیاز به پی سازی را از بین برده است که درب ورودی قلعه در قسمت جنوبی و حدود ۱۳متر از سطح زمین فاصله دارد.

جاذبه های گردشگری کوه بیرک
کوه بیرک شهرستان سیب وسوران و ارتفاعات اطراف آن،از مناظر دیدنی و جاذبه های گردشگری این شهرستان است، منطقه حفاظت شده جنگلی بیرک مکانی مناسب برای رویش گیاهان دارویی درمنه، آویشن گلدر و انواع گیاهان است.
 همچنین این کوه زیستگاه اصلی پلنگ ایرانی می باشد،کوه های سربه فلک کشیده این منطقه به مأمن امنی برای انواع پرندگان و حیوانات وحشی تبدیل شده است.

‏غار معروف به ممی در کوه بیرک شهرستان سیب وسوران انواع خفاش دم موشی در این غار در گروه های صدتایی سکونت دارند که دارای ارزش علمی و تحقیقاتی است.



انتهای پیام/ب
 
سه شنبه ۶ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب: 13849
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *