800
۰

اقدام جديد آمريكا عليه فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ايران

دولت آمریکا معافیت انتقال آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده مازاد ایران به خارج و همکاری‌ها در زمینه توسعه نیروگاه اتمی بوشهر را لغو کرد.
اقدام جديد آمريكا عليه فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ايران
به گزارش شستون؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دولت آمریکا بامداد شنبه (به وقت تهران) بر خلاف مفاد توافق هسته‌ای (برجام)، ضمن اعلام لغو بخشی از معافیت‌های مربوط به همکاری هسته‌ای با ایران، از تلاش واشنگتن برای اعمال محدودیت‌های جديد علیه فعاليت‌هاى هسته‌ای صلح‌آميز کشورمان خبر داد.
در بیانیه‌ای که به همین منظور در سایت وزارت خارجه آمریکا قرار گرفته، از زبان «مایک پمپئو» وزیر خارجه این کشور آمده است: «از روز ۴ می (امروز)، کمک به گسترش نیروگاه هسته‌ای بوشهر فراتر از واحد رآکتوری کنونی و همچنین همکاری‌ها در زمینه انتقال اورانیوم غنی‌شده به خارج از ایران در ازای اورانیوم طبیعی می‌تواند تحریم‌پذیر باشد.»
وزیر خارجه آمریکا در این بیانیه مدعی شده است که این تصمیم با هدف «محروم‌سازی ایران از هرگونه مسیری به سوی ساخت تسلیحات هسته‌ای» اتخاذ شده است. پمپئو همچنین در بخش دیگری از این بیانیه آورده است: «ما دیگر اجازه ذخیره‌سازی آب سنگین تولیدی مازاد بر محدودیت‌های فعلی ایران را نمی‌دهیم؛ چنین آب سنگینی دیگر نباید به هیچ نحو در دسترس ایران باشد.»
آمریکا با صدور این بیانیه، عملا کشور‌های باقی‌مانده در توافق هسته‌ای را از اجرای مفادی از این توافق از جمله تسهیل انتقال آب سنگین مازاد ایران به عمان، تبادل اورانیوم غنی‌شده با کیک زرد و همچنین همکاری روسیه در زمینه توسعه نیروگاه بوشهر منع کرده است.
با این وجود، پمپئو در این بیانیه تاکید کرده است که آمریکا همچنان موافق تداوم اجرای پروژه‌هایی است که به نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران کمک می‌کنند. در این بخش از بیانیه با اشاره به اینکه وزارت خارجه آمریکا اقداماتی را برای تداوم اعمال محدودیت بر توانایی ایران جهت بازگرداندن برنامه هسته‌ای خود به سطح پیش از برجام انجام داده، تصریح شده است: «سیاست ما حفظ نظارت بر برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، کاهش خطرات اشاعه، محدودیت ایران در کوتاه کردن زمان رسیدن به (سلاح اتمی) و ممانعت از بازسازی تاسیسات (اتمی) برای مصارف حساس اشاعه می‌باشد».
در بیانیه وزارت خارجه آمریکا همچنین ضمن تکرار اتهامات بی‌اساس درباره ابعاد نظامی پیشین برنامه هسته‌ای ایران، آورده شده است: «وزیر خارجه پمپئو باور دارد که ایران باید تمام ابعاد نظامی پیشین برنامه هسته‌ای خود را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه دهد و به‌صورت دائمی و قابل راستی‌آزمایی، از آن‌ها دست بکشد».
در حالی که طبق متن توافق هسته‌ای، ایران اجازه غنی‌سازی اورانیوم در سطح بسیار کم (۳.۶۷ درصد) را داراست، وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه از تهران خواسته که هرگونه فعالیت غنی‌سازی را متوقف کرده و به دنبال بازفرآوری پلوتونیوم نیز نباشد.
ساعاتی پیش از انتشار این بیانیه، «نیکلاس وادامز» خبرنگار حوزه وزارت خارجه شبکه خبری «بلومبرگ» خبر داده بود که آمریکا معافیت‌هایی که به ایران اجازه انتقال آب سنگین مازاد خود به عمان را می‌دهد و همچنین معافیت‌های مربوط به مبادله اورانیوم با کیک زرد را لغو می‌کند. خبرنگار بلومبرگ همچنین گفته بود دولت ترامپ معافیت‌های مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌اى با ایران در تاسيسات اراک، بوشهر و فردو را تمدید مى‌كند اما دوره معافیت این همکاری‌ها را از ۱۸۰ روز به ۹۰ روز کاهش خواهد داد. 
انتهای پیام/
شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب: 14084
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *