800
۰

بیانیه‌ای که بیش از همه آمریکا را به‌هم ریخت/ مشاور جنگ‌طلب ترامپ چه ماموریتی دارد؟/ بی‌بی‌سی فارسی بازهم ذات خود را نشان داد

ناوهواپیمابر آبراهام لینکلن در قالب یک برنامه قبلی از یک ماه پیش راهی مدیترانه و خلیج فارس شده و این برنامه‌ریزی هیچ ارتباطی به تنش‌ این روزهای ایران و آمریکا ندارد. شاید یکی مثل جان بولتون روغن ریخته شده را نذر امامزاده بکند، اما رسانه‌های داخلی باید مراقب عملیات روانی دشمن باشند.
بیانیه‌ای که بیش از همه آمریکا را به‌هم ریخت/ مشاور جنگ‌طلب ترامپ چه ماموریتی دارد؟/ بی‌بی‌سی فارسی بازهم ذات خود را نشان داد
به گزارش شستون، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ چندی پیش بود که اخباری مبنی بر اینکه آمریکا خیال برخورد نظامی با کشورمان را دارد در برخی از محافل خبری پیچید. برخی از اردوگاه‌های داخلی نیز سعی کردند این موضوع را بازتاب بدهند و برخی هم درمصاحبه هایی بیان کردند که بعد از ماه رمضان این نبرد صورت می‌گیرد. البته اینکه چطور آمریکایی‌ها ماه رمضان را صبر می کنند و بعد تمام شدن این ماه مبارک به ایران حمله می کنند بسیار مضحک و تمسخر آمیز بود. جالب اینجاست اخباری که بعد از انتشار چنین شایعه‌ای خصوصا از سوی محافل خبری بازتاب داشت همه و همه نشان دهنده دروغ بودن این خبر جعلی بود. از سوی دیگر برخی از منابع خبری اعلام کردند که حتی نظامیان آمریکایی پیام‌هایی را مبنی بر این موضوع ارسال کرده‌اند که آمریکا خیال رویارویی نظامی با ایران ندارد و از این رو چنین اخباری موجب اشتباهاتی در این روند نشود.
اما حالا خبر می رسد که مشاور امنیت ملی آمریکا که فردی بسیار تندرو و جنگ طلب است سعی دارد آمریکا را وارد یک تنش جدی کند. موضوعی که از سوی بسیاری از محافل خبری غربی و آمریکایی با هشدار جدی روبرو شده است و بیان می شود که کاخ سفید باید جلوی بیانیه های «جان بولتون» را بگیرد. 
 
دروغی که بولتون برای برافروختن آتش جنگ گفت
 
در همین رابطه، «دکتر پل پیلار»، از کارشناسان و مدیران اطلاعاتی بازنشسته و صاحب‌نظر آمریکا، در «لوبلاگ» (دوشنبه، ١۶ اردیبهشت ۱۳۹۸)، با عنوان «جنگ بولتون»، مقاله ای منتشر کرد. او پس از برشمردن تحرکات جان بولتون برای برافروختن جنگی خطرناک با ایران برکناری بولتون را پیشنهاد کرده، همانگونه که پیشتر ترامپ دو مشاور امنیت ملی خود، مایکل فلین و ژنرال هربرت مک‌مستر، را برکنار کرد.  
 
بولتون با دور زدن وزیر دفاع آمریکا طی بیانیه ای غیر معمول از اعزام ناوگروه تهاجمی و ناو هواپیمابر  آبراهم لینکلن برای پیوستن به فرماندهی مرکزی سنت کام در خاورمیانه و برای آمادگی جهت مقابله با تهدیدات ایران خبر داد. همزمان وندی شرمن به دونالد ترامپ اخطار داد تا پیش از آنکه بولتون آتش  جنگ با ایران یا ونزوئلا روشن نکرده است جلوی او را بگیرد. 
 
همچنین ایلان گلدنبرگ از مقامات سابق دولت آمریکا خبر داد که اعزام این ناوگروه از قبل برنامه ریزی شده بوده است و بولتون سعی کرده است که از این رخداد نظامی برنامه ریزی شده به نفع خود سوء استفاده کند. علاوه بر این باربارا اسلاوین از شورای آتلانتیک هشدار داد که این بیانیه بولتون سرپوشی برای شکست در بحران ونزوئلا است.
 
هفته قبل مجله نیویورکر در قالب یک مقاله تحقیقی مفصل نشان داد که بولتون نه تنها یک جنگ طلب بلکه یک شارلاتان سیاسی بوده است. به عنوان مثال کالین پاول وزیر امورخارجه آمریکا بعد از تحریف چندباره حقایق توسط بولتون به صورت اکید به وزارت خارجه دستور داده بود که قبل از آنکه مطلبی از او منتشر شود حتما توسط دفتر وزیر خارجه بازبینی شود. یا در جای دیگری در این مقاله به این اشاره می شود که او در زمان تصدی معاونت کنترل تسلیحات و امور امنیت ملی وزارت امور خارجه بارها کارکنانی که به گزارشها وتحلیل های غلط او اعتراض داشته اند را تهدید به اخراج کرده است.
 
استار تریبون روزنامه میانه روی آمریکایی تصویری کارتونی از بولتون منتشر کرد که در آن ویژگی اصلی وی یعنی تندروی و جنگ طلب بودنش را به خوبی به نمایش می گذاشت. هنوز درباره منشا بیانیه بولتون بحث در جریان است و ارتش و وزارت دفاع سخنان متناقضی می‌گویند که به نظر کارشناسان نشان از ناهماهنگی‌های مرسوم در سیاست خارجی ترامپ است. اما آنچه بسیاری مطرح می کنند نزدیکی بولتون و رژیم صهیونیستی و مواضع جنگ طلبانه بولتون این ماجرا را تشدید کرده است.
 
 
بولتون از چه کسی خط می گیرد؟ 
 
آنگونه که رسانه های آمریکایی فاش کرده اند چند روز پیش نیز در نشست امنیتی فرماندهان نظامی و سران کاخ سفید نیز میان فرماندهان ارشد ارتش آمریکا و بولتون در مورد تحلیل های غیر واقع بینانه بولتون در مورد ضرورت دخالت نظامی در ونزئلا درگیری لفظی شدیدی به وجود آمده است و گویا رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا با کوبیدن بر روی میز خواستار واقع بینی بولتون شده است.
 
تارنمای لوبلاگ در گزارشی عنوان کرد که جان بولتون پیش از استخدام در دولت ترامپ، از یک سازمان مرتبط با عربستان سعودی و امارات متحده عربی مبلغ ۱۶۵ هزار دلار تحت عنوان حق مشاوره دریافت کرده بود. از سازمان مجاهدین خلق هم ۴۰ هزار دلار گرفته و چند بار در همایش‌هایشان شرکت و سخنرانی کرده بود. 
 
دیگر همه اذعان می کنند که ناوهواپیمابر آبراهام لینکلن در قالب یک برنامه قبلی از یک ماه پیش راهی مدیترانه و خلیج فارس شده و این برنامه‌ریزی هیچ ارتباطی به تنش‌ این روزهای ایران و آمریکا ندارد . حالا شاید یکی مثل جان بولتون روغن ریخته شده را نذر امامزاده بکند، اما رسانه‌های داخلی باید مراقب عملیات روانی دشمن باشیم. 
 
تلاش رسانه‌های غربی برای رعب آفرینی در ایران!
 
عملیات روانی که شبکه بی بی سی فارسی هم آنرا تشدید کرد. بی بی سی فارسی در ادامه تلاش مذبوحانه خود جهت رعب آفرینی در کشور در گزارشی نوشت : هرگاه آمریکایی‌ها ناوهواپیمابر "ابراهام لینکلن" را به منطقه خلیج فارس اعزام کرده‌اند، این منطقه یا شاهد جنگ بوده یا بحرانی مستعد جنگ را تجربه می‌کرده است! 
 
حرکت بی بی سی فارسی در خط جان بولتون نشان دهنده نوع نگاه انگلیسی‌ها به تنش های میان ایران و آمریکاست. جالب اینجاست که در داخل آمریکا بسیاری از این موضوع به شدت حذر می کنند اما بی بی سی سعی دارد این تنش ها را خصوصا در حوزه عملیات روانی پررنگ کند و این جای سئوال دارد که انگلیس از این موضوع چه سودی می برد؟
 
 
در همین رابطه «لورا روزن» یکی از افراد مطلع در این خصوص در توئیتر خود نوشت که به مقامات دولتی آمریکا گفته شده خطوط بولتون را تکرار نکنند (لحن و غیره). اضافه کرده اطلاعاتی که از اقدامات ایران رسیده چندان جدی نبوده ‌است. درباره عکس‌العمل متحدین آمریکا گفته حتی گیج‌ترند.»
 
بنابراین مشخص است که مشاور امنیت‌ملی رییس جمهور هیچ‌گاه بلندگوی سیاست خارجی آمریکا نبوده‌ است و از جای دیگر خط می گیرد. به هر جهت اقدامات بولتون در کاخ سفید بسیار تهدیدزا و مشکوک است و بیشتر از اینکه ایران را تهدید کند سیاست داخلی آمریکا را بهم ریخته است.
 
انتهای پیام/
چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۴
کد مطلب: 14138
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *