800
۰

واکنش پامپئو به تصمیم‌ جدید ایران درباره برجام

وزیر خارجه آمریکا که به عراق سفر کرده بامداد چهارشنبه به گزارش‌ها درباره قصد احتمالی ایران برای کاهش تعهداتش در برجام واکنش نشان داد.
واکنش پامپئو به تصمیم‌ جدید ایران درباره برجام
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مایک پامپئو»، وزیر خارجه ایران به گزارش‌ها درباره احتمال اتخاذ تصمیم‌های جدید از سوی ایران درباره برجام در واکنش به بدعهدی‌های طرف غربی در اجرای این توافق واکنش نشان داد.
پامپئو که به بغداد سفر کرده در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی گزارش‌ها حکایت از این دارند که ایران قصد دارد با استناد به مفاد برجام برخی از تعهداتش ذیل این توافق را کاهش دهد گفت: «شما یا به این توافق پایبند هستید و یا نیستید. ما از این توافق خارج شده‌ایم، آنها می‌توانند تصمیم خودشان را بگیرند.»
 
«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد.
 
دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او سرانجام ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال گذشته به مشارکت آمریکا در این توافق خاتمه داد.
 
دولت ترامپ همچنین بعد از خروج از برجام کارزاری همه‌جانبه برای اعمال فشار علیه ایران به راه انداخته و در تلاش است کشورهای دیگر را به حمایت از تحریم‌های یکجانبه علیه ملت ایران فرا بخواند.
 
واشنگتن به عنوان جزئی از این کارزار، هجمه‌های رسانه‌ای-تبلیغاتی و تلاش برای القای فضای جنگ را در دستور کار قرار داده است. «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در همین راستا بامداد دوشنبه از اقدام تحریک‌آمیز کشورش در اعزام یک ناوگروه رزمی به غرب آسیا با هدف مقابله با تهدید احتمالی ایران خبر داد.
 
برخی منابع خبری روز دوشنبه گفتند دولت جمهوری اسلامی ایران، در پی اقدام آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید و کوتاهی کشورهای اروپایی در محقق کردن وعده‌هایشان تصمیم گرفته در روزهای آینده تصمیم‌های ویژه‌ای را عملیاتی کند.
چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب: 14141
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *