800
۰

ارزش دلار کاهش خواهد یافت؟

یک کارشناس ارشد اقتصاد معتقد است: بازار متشکل ارزی موجب کاهش نرخ دلار نمی‌شود، مگر این‌که بانک مرکزی بخواهد نرخ را با تزریق پول در این بازار کاهش دهد.
ارزش دلار کاهش خواهد یافت؟
به گزارش شستون، به نقل از خبرآنلاین، مرتضی ایمانی‌راد، کارشناس ارشد اقتصاد در تحلیلی درباره بازار متشکل ارزی در اینستاگرام خود نوشت: بازار متشکل ارزی برای کاهش و یا افزایش نرخ ارز نیست. اگر این بازار درست کار کند، قیمت دلار از طریق مبادلات تسویه صرافان کشف می‌شود و دیگر لازم نیست در بازار ایران قیمت ارز از هرات و یا دبی گرفته شود.

وی افزود: به عبارت دیگر، هدف این است که قیمت دلار در این بازار کشف شود، نه در خارج کشور. بنابراین بازار متشکل ارزی موجب کاهش نرخ دلار نمی‌شود، مگر این‌که بانک مرکزی بخواهد نرخ را با تزریق پول در این بازار کاهش دهد.

1 (2)
ایمانی‌راد یادآور شد: ضمنا این بازار ارتباطی به بازار نقد، بازار سنا و بازار نیما ندارد. فعالان ارزی در این بازار صرافان رسمی، بانک‌ها و بانک مرکزی است و سفته‌بازان و عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان ارز به جز سه عامل فوق نمی‌توانند وارد این بازار شوند.

وی خاطرنشان کرد: این بازار خود یک بازار متشکل و مستقل است و اگر درست کار کند، می‌تواند نرخ دلار را در اقتصاد داخلی تعیین کند. بنابراین اگر بانک مرکزی دخالت نکند، تشکیل این بازار لزوما موجب کاهش نرخ دلار نمی‌شود.
 
دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب: 14262
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *