800
۰
بیخ گوش رونق تولید

موز؛ نسخه شفابخش اقتصادِ سیستان وبلوچستان/ از اصرار واردات و وابستگی خارجی تا انکارِ ظرفیتِ داخل

در حالی سیستان وبلوچستان دارای ظرفیت های بالقوه و بالفعل بسیار زیاد در حوزه تولید و صادرات موز است که متاسفانه مسئولان ارشد اصرار بر واردات چندین تریلیون ریالی آن از خارج کشور دارند.
موز؛ نسخه شفابخش اقتصادِ سیستان وبلوچستان/ از اصرار واردات و وابستگی خارجی تا انکارِ ظرفیتِ داخل
به گزارش شستون؛ به نقل از عصرهامون؛ بر اساس بررسی آمار گمرک از تجارت خارجی ایران نشان می‌دهد در 8 ماه سال گذشته، ۲۸۹ هزار و ۹۲۱ تن موز سبز تازه یا خشک کرده به ایران وارد شده که ارزش آن، رقمی در حدود ۲۵۷ میلیون و ۵۶۰ هزار دلار است که اگر این میزان واردات را با نرخ دلار 14هزار تومانی تخمین بزنیم می توان گفت سالانه رقم بسیار کلان چندین تریلیون تومانی خروج ارز از کشور را شاهد هستیم.
بر پایه این گزارش؛ در حالی این میزان موز به کشور وارد شده است که در سیستان وبلوچستان ظرفیت های بالقوه و بالفعل بسیاری وجود دارد تا بتوان نیاز کشور در این خصوص را به طور کامل تامین کرد اما متاسفانه عدم نگاه مدیران ارشد کشوری به ظرفیت داخل و باز هم همان سبقه نامبارک دراز کردن کاسه نیاز به خارج کشور، دست کشاورزان ایرانی را بسته تر از قبل کرده است.
 
یکی از باغداران کنارکی که به گفته خودش سالها در کار کشت موز فعالیت دارد در گفتگو با عصرهامون گفت: این میوه گرمسیری با کیفیت بسیار خوب در منطقه تولید می شود اما به دلیل اینکه کارخانه بسته بندی مناسب در شهرستان وجود ندارد به ناچار میوه با کیفیت بالا را در کارتن های ساده و بدون برند و نام و نشان منطقه به بازار عرضه می کنیم.
 
بامری افزود: یکی دیگر از مشکلات باغداران این است که موز با قیمت بسیار پایینی خریداری می شود اما اگر همین میوه به نحوی زیبا و مناسب دست چین شده و با بسته بندی شکیل و مناسب وارد بازار شود قطعاً مشتری پذیری و استقبال مردم نیز از آن بهتر و بیشتر خواهد بود و کشاورزان نیز میل بیشتری برای ادامه مسیر خواهند داشت.
 
یکی دیگر از کشاورزان به خبرنگار ما گفت: اشتغال زایی این محصول در جنوب سیستان وبلوچستان بسیار خوب است و جوانان زیادی را مشغول به کار کرده که خرج و درآمد ماهیانه خانواده شان را از همین محل تامین می کنند که اگر سطح زیر کشت این محصوص افزایش پیدا کند به طور حتم باعث حذف بیکاری و رونق کار خواهد شد.
 
ریگی ادامه داد: علیرغم ظرفیت بالا و خوبی که در بخش میوه های گرمسیری به ویژه موز و انبه در سیستان وبلوچستان وجود دارد متاسفانه سرمایه گذاران زیادی به این بخش ورود نمی کنند و همین امر موجب شده تا کشت موز آن طور که باید در جایگاه اصلی خود نباشد.
 
وی تاکید کرد: موز چابهار از لحاظ شیرینی و کیفیتی که دارد زبانزد است اما نحوه ارائه به بازار مناسب نیست که بهتر است مسئولان نسبت به رفع آن تدبیر کنند.
 
تدوین سند محصولات گرمسیری مانند موز در استان
استاندار سیستان وبلوچستان در این خصوص به خبرنگار عصرهامون گفت: موز در همه جای کشور و شرایط آب و هوایی عادی امکان تولید را ندارد اما در سیستان وبلوچستان و مناطق سرباز، باهوکلات و زرآباد بستر فعالیت برای تولید آن به بهترین نحو وجود دارد.
 
احمد علی موهبتی با اشاره به خشکسالی های اخیر استان ادامه داد: یکی از منابع تامین آب در جنوب استان سد پیشین است که به دلیل شرایط اقلیمی دو دهه قبل تاکنون آبگیری نشده و قدری کار را برای کشاورز دشوار کرده بود اما در منطقه زرآباد کار کشت و تولید موز در حال انجام است.
 
وی ادامه داد: قطعاً یکی از نقاط مهم موجود برای تولید موز در جنوب بلوچستان است اما چون آب با ثباتی ندارد و موز نهالی چند ساله و نیازمند آب کافی است امکان دارد تا میزانی انگیزه مردم باهوکلات برای کشت آن کور شود که باید تدبیری برای آن اندیشیده شود.
 
موهبتی تاکید کرد: البته موز در گلخانه و مناطق سردسیر نیز تولید می شود اما از نظر اقتصادی به صرفه نیست ولی آنچه حائز اهمیت می باشد این است که اگر بتوانیم شرایط آب شیرین کن های جدید که ارزان آب تولید کنند را فراهم کرده و برای کشاورزان یک بخشی از آب تضمین شده باشد تا در شرایط خشکسالی زحمت چند ساله آنها از بین نرود قطعاً اثر گذار خواهد بود.
 
نماینده عالی دولت در سیستان وبلوچستان تصریح کرد: در همین راستا سدهای کهیر، زیردان و پیشین را باید با این مدل طراحی کرد که بخشی از منابع آبی آن برای کشاورزان قدیمی و در کنار آن برای کشاورزی جدید استفاده شود به گونه ای که 50درصد آب توسط سرمایه گذار از طریق شیرین کردن آب دریا و 50درصد دیگر از محل سدها تامین شود که میل به سرمایه گذاری افزایش پیدا کند.
 
به گفته موهبتی؛ در مجموع 22 سند در وضعیت های مختلف استان توسط جهادکشاورزی تدوین شده که یکی از آنها پرورش محصولات گرمسیری همچون موز است و بر مبنای آن سرمایه گذاران باید با علم به شرایط و وضعیت استان کار را آغاز کند.
 
وی تاکید کرد: اگر سیستان وبلوچستان از وضعیت خشکسالی 22 ساله عبور کند انگیزه برای سرمایه گذاری به ویژه در باهوکلات و زرآباد و کنارک در بخش تولید موز بیشتر می شود و سپس می توان نه تنها نیاز داخل کشور بلکه محصول لازم برای صادرات به کشورهای همسایه را نیز تامین کنیم چرا که این استان ظرفیت و پتانسیل لازم برای این کار را دارد.
 
وی خاطرنشان کرد: موز منطقه سیستان وبلوچستان بسیار خوش طعم و شیرین است اما برای نوع و اندازه آن نیاز داریم تا گونه های جدید وارد شود تا بازار پسند و کیفیت مناسب تری داشته باشد که جهاد کشاورزی استان به عنوان متولی در این خصوص اقدام کرده که در همین راستا مرکز تحقیقات محصولات گرمسیری در ایرانشهر و یک واحد در باهوکلات وجود دارد تا مباحث تحقیقاتی لازم را انجام دهند.
 
موهبتی تاکید کرد: دولت به طور کامل در کنار سرمایه گذاران خواهد بود و اگر بخش خصوصی در هر یک از بخش های استان قصد ورود داشته باشد تحت حمایت قرار خواهد گرفت و حداکثر همکاری با آنها صورت می گیرد.
 
تولید سالیانه 110 هزار تن موز در سیستان وبلوچستان
شهرستان های کنارک، چابهار، سرباز و زرآباد جزو نقاط مستعدی است که رئیس سازمان جهادکشاورزی سیستان وبلوچستان هم در گفتگو با عصرهامون از آنها به عنوان کانون و قطب تولید موز در استان یاد کرد و ادامه داد: موقعیت اقلیمی و جغرافیایی و زمین های مستعد و خاک مناسب با درجه حرارت خوبی که در سیستان وبلوچستان وجود دارد این منطقه را به عنوان قطب تولید موز تبدیل کرده است.
 
غلام حیدر زورقی افزود: هم اکنون حدود 4هزار و 565 هکتار از اراضی استان به کشت موز اختصاص داده شده است که این میزان سطح زیر کشت تنها می تواند به طور میانگین سالیانه حدود 110 هزار تن موز تولید کند.
 

زورقی تاکید کرد: این حجم تولید تنها به مصرف داخل کشور می رسد و امکان صادرات برای آن وجود ندارد اما اگر زیرساخت های لازم در این منطقه تامین شود و شاهد سرمایه گذاری بخش خصوصی باشیم طبیعتاً ضمن تامین کامل نیاز داخل امکان صادرات به خارج کشور نیز فراهم می شود.
 
رئیس سازمان جهادکشاورزی سیستان وبلوچستان با اشاره به اشتغال زایی کشت این محصول تاکید کرد: بر اساس برآورد انجام شده در هر هکتار زمین به طور مستقیم برای 3 نفر و غیرمستقیم برای 5 نفر اشتغال زایی می شود که می تواند در کاهش نرخ بیکاری در استان نیز بسیار موثر باشد.
 
زورقی در پاسخ به اینکه طبق اعلام گمرک ایران طی 8 ماهه سال گذشته بالغ بر 289 هزار تن موز به ارزش تقریبی 257 میلیون دلار موز وارد کشور شده است افزود: اگر همین میزان خروج ارز از کشور در داخل سیستان وبلوچستان به خصوص مناطق جنوبی استان که دارای اقلیم مساعدی هستند مصرف میشد به راحتی می توانستیم ضمن تامین 100درصدی نیاز داخل کشور در بخش صادرات نیز گام های مناسبی برداریم و جلوی خروج ارز از کشور را بگیریم.
 
وی ادامه داد: اگر این میزان ارز خروجی از کشور بابت واردات را با دلار 14هزار تومانی تخمین بزنیم مشاهده می شود که مبلغ بسیار کلانی در حال خروج است که حتی اگر بخشی کمی از آن صرف سرمایه گذاری در استان و افزایش سطح زیر کشت، ایجاد کارخانه های بسته بندی و کارتن سازی و... میشد قطعاً دگرگونی چشمگیری را شاهد بودیم.
 
زورقی افزود: در کنار تولید محصول با کیفیت موز می توان از ظرفیت صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری این میوه نیز استفاده های زیادی کرد که پودر موز و چیپس موز و... مشتری پذیری زیادی دارد اما به دلیل نبود کارخانه های بسته بندی و فرآوری از این امکان در استان محروم شده ایم.
 
به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان به منظور تامین آب مورد نیاز کشت موز نیز می توان با تحقق طرح شیرین سازی آب دریا این نیاز را برآورده کرد و در کنار تولید محصولی با کیفیت، امنیت پایدار و اشتغال مناسب را به مردم استان هدیه داد.
 
انتهای پیام/
يکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب: 14371
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *