800
۰

خواص حیرت‌انگیز میوه‌ای کمتر شناخته‌شده که سرطان را ریشه‌کن می‌کند

مدیر جهاد کشاورزی میناب از آغاز برداشت میوه گرمسیری چیکو از باغات این شهرستان خبر داد.
خواص حیرت‌انگیز میوه‌ای کمتر شناخته‌شده که سرطان را ریشه‌کن می‌کند
به گزارش شستون؛ عباس مویدی مدیر جهاد کشاورزی میناب گفت: درخت چیکو در آب‌وهوای گرم و مرطوب و یا نواحی خشک رشد می‌کند و در اقلیم‌های ساحلی بهترین شرایط رشد و ثمر دهی را دارد. وی ادامه داد: چیکو از اول دی تا نیمه اول اسفندماه قابل‌کشت است و اوج گل‌دهی آن در بهمن و اسفندماه است.
مویدی تصریح کرد: در شرایط گرده‌افشانی و تشکیل میوه درخت چیکو مناسب‌ترین دما بین ۱۱ تا ۳۴ درجه سانتی‌گراد است. این مقام مسئول اظهار کرد: از مرحله گل‌دهی تا برداشت محصول چیکو با توجه به شرایط اقلیمی هر منطقه ۴ تا ۱۰ ماه طول می‌کشد.
وی خاطرنشان کرد: در شهرستان میناب برداشت میوه چیکو معمولاً از اواخر تیرماه آغاز و تا اوایل شهریور ادامه دارد. مدیر جهاد کشاورزی میناب با اشاره به نحوه برداشت میوه چیکو یادآور شد: میوه قبل از رسیدن کامل و بر روی درخت برداشت می‌شود و مدت ۴۸ ساعت در یک فضای گرم که بستگی به مقدار میوه دارد نگهداری و پس از آن رسیده و قابل‌استفاده می‌شود.
مویدی بیان کرد: درخت چیکو از نظر هدایت الکتریکی (شوری) و اسیدیته آب‌وخاک نسبت به سایر درختان گرمسیری بسیار مقاوم و در برابر آفات، بیماری‌ها و باد‌های گرم و سوزان از استقامت بیشتری برخوردار است.
وی افزود: یکی از روش‌های رایج روش تکثیر چیکو در ایران از طریق پیوند زدن بر روی پایه کرول است. مدیر جهاد کشاورزی میناب ضمن اشاره به خاصیت غذایی میوه چیکو ادامه داد: این میوه دارای کربوهیدرات، پروتئین، چربی، فسفر، کلسیم، آهن، ویتامین ث و مواد قندی است که بیشترین مصرف آن به‌صورت تازه خوری است.
وی گفت: پیشگیری از امراض صفراوی و تب از خاصیت دارویی میوه چیکو است و پوست جوشیده آن برای درمان اسهال و مالاریا نیز مناسب است. مویدی با بیان اینکه چیکو از چندین سال پیش در باغات میناب کشت‌شده است، افزود: در حال حاضر ۵۶ هکتار از زمین‌های این شهرستان زیر کشت این درخت است.
وی اظهار کرد: هر درخت چیکو نسبت به سن، به‌طور متوسط ۵۰۰ عدد میوه در سال تولید می‌کند. مدیر جهاد کشاورزی میناب با اشاره به اینکه شهرستان میناب از نظر سطح زیر کشت چیکو در استان مقام نخست را دارد، افزود: در بخش مرکزی میناب توسعه کشت چیکو بسیار مناسب است و این شهرستان از پتانسیل خوبی برای افزایش کشت این محصول و صادرات میوه آن به کشور‌های عربی و مصرف داخلی نیز می‌تواند از بازاریابی مناسب برخوردار باشد.
وی گفت: پیش‌بینی می‌شود از سطح ۵۶ هکتار سطح زیر کشت چیکو در شهرستان، بیش از ۴۰۰ تن محصول در میناب برداشت شود. مویدی ناشناخته بودن میوه چیکو برای مصرف‌کنندگان و کشاورزان، فسادپذیری میوه در فضای گرم و خورده فروشی در بازار را از مشکلات موجود در شهرستان میناب ذکر کرد و افزود: کند بودن رشد چیکو تا مرحله میوه دهی، بالا بودن قیمت تولید نهال و نیز گرانی قیمت میوه برای مصرف‌کنندگان از دیگر مشکلات در مسیر ترویج این محصول است.
«چیکو» خاصیت ضدسرطانی دارد
متخصصان هندی می‌گویند: «چیکو» که یک میوه گرمسیری است خاصیت ضدسرطانی دارد. این متخصصان در مطالعات خود مشاهده کردند که عصاره «متانولی» این میوه حاوی «فیتوکمیکال‌های» فعالی است که روی سلول‌های تومور تأثیر گذاشته و می‌تواند این سلول‌ها را از بین ببرد.
«ساتیس سی راگاوان»، یکی از متخصصان این مطالعه گفت: در این بررسی عصاره متانولی حاصل از میوه کامل چیکو و خواص ضدسرطانی آن روی سلول‌های سرطانی مختلف و مدل‌های حیوانی مورد آزمایش قرار گرفت. یافته‌های به‌دست‌آمده حاکی از آن است که گنجاندن چیکو در رژیم غذایی روزانه از بدن در برابر پیشرفت سلول‌های سرطانی حفاظت می‌کند.
این متخصصان اظهار داشتند: هرسال در هند یک‌میلیون مورد جدید ابتلا به سرطان گزارش می‌شود که این رقم طی ۲۰ سال دو برابر خواهد شد. همچنین از حدود هشت میلیون مورد فوتی در سال ۲۰۱۲ میلادی در سراسر جهان براثر ابتلا به سرطان نزدیک به ۷۰۰ هزار مورد در هند رخ‌داده است.
راگاوان گفت: این میوه به دلیل تنوع شیمیایی وسیع برای درمان انواع سرطان مؤثر است. ما در این بررسی تأثیر آن را روی سلول‌های سرطانی گرفته‌شده از سرطان‌های مختلف همچون لوسمی، سرطان ریه و پستان آزمایش و مشاهده کردیم که میوه چیکو میزان گسترش سلول‌های سرطانی را در موش‌ها کاهش داده است. همچنین متخصصان دریافتند که عصاره میوه چیکو نه‌تن‌ها از رشد سلول‌های سرطانی در ۵۰ درصد از موش‌های تحت آزمایش جلوگیری کرده بلکه موجب افزایش سه برابری طول عمر موش‌های تحت درمان شده است.
"چیکو" میوه‌ای است که در مناطق استوایی و گرمسیری کشت می‌شود و در کشور‌های متعددی مصرف دارد و حاوی فیبر خوراکی، مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های قوی است.
منبع:ایسنا
انتهای پیام/
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۲۳
کد مطلب: 14930
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *