800
۰

چرا رنگ قسمت شمالی و جنوبی دریاچه ارومیه فرق می‌کند؟

سرخ شدن دریاچه‌ها یکی از نادر‌ترین پدیده‌هایی است که در بسیاری دریاچه‌ها از جمله دریاچه ارومیه مشاهده می‌شود.
چرا رنگ قسمت شمالی و جنوبی دریاچه ارومیه فرق می‌کند؟
به گزارش شستون؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، چندسالی بود که دریاچه ارومیه حال خوشی نداشت و پس از اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست و بارش‌های اخیر در سال جاری این دریاچه به وضعیت احیا رسید.
 
این روز‌ها که به ارومیه سفر می‌کنید با پدیده قرمز شدن دریاچه رو به رو می‌شوید، اما کمی که به پایین و سمت جنوبی پل رو گذر که نگاه می‌کنید رنگ دریاچه فرق می‌کند.

دریاچه ارومیه یک دریاچه شور است. شوری دریاچه بالاتر از اشباع (۳۶۷ گرم در لیتر) است و به گفته کارشناسان قرمز شدن رنگ اب دریاچه‌های شور در سایر نقاط دنیا نیز مشاهده شده است.
 
گفتنی است که، بیش از ۵۰ درصد از آب ورودی به دریاچه از سمت جنوب وارد آن می‌شود و همزمان با حرکت به سمت شمال دریاچه نواحی پست‌تر به شوری اب اضافه می‌شود.
 
براساس بررسی‌های صورت گرفته تابش شدید نور خورشید، افزایش دما، توقف بارش‌ها و در نتیجه کاهش ورودی آب دریاچه ارومیه شرایط را برای تغییر رنگ دریاچه فراهم می‌کند.

همچنین گفته می‌شود رشد گونه‌های خاصی از باکتری‌ها و جلبک‌ها دلیل اصلی رنگ قرمز آب دریاچه ارومیه است. کاهش شدید اکسیژن و فوق اشباع شدن آب دریاچه از نمک شرایط را برای رشد این باکتری‌های نمک دوست فراهم می‌کند.
 
لازم به ذکر است که رنگ‌ریزه‌های داخل سلول جلبک‌ها به راحتی نور خورشید را جذب و منعکس می‌کند که این باعث ایجاد رنگ قرمز مایل به صورتی تا زرشکی آب دریاچه می‌شود.

در شوری‌های خیلی زیاد تراکم جلبک دونالیلا ویریدس سبز رنگ کاهش و در عوض دونالیلا سالینای قرمز رنگ افزایش پیدا می‌کند که باعث قرمز شدن رنگ آب دریاچه می‌شود.

تغیر رنگ دریاچه ارومیه یک پدیده زیست محیطی محسوب می‌شود و اثر منفی بر بهداشت وسلامت انسانی ندارد.

با آغاز فصل پاییز ورود آب بیشتر به دریاچه ارومیه و سرد شدن هوا رنگ دریاچه ارومیه دوباره به حالت عادی بر می‌گردد. باکتری‌ها و جلبک‌ها نمک دوست هستند زمانی که آب داخل دریاچه کم می‌شود شوری ان بالا می‌رود و شرایط برای رشد این موجودات فراهم می‌شود با رشد و زیاد شدن این موجودات رنگ اب دریاچه به قرمز تغییر پیدا می‌کند.
 
حجت جباری معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با قرمزی آب دریاچه ارومیه افزود: هر سال رنگ دریاچه ارومیه در فصل تابستان به رنگ قرمز در می‌آید و تا اواخر فصل پاییز این رنگ پایدار است. علت آن وجود جلبک‌ها و باکتری‌هایی که در شرایط شوری زیاد و گرم شدن هوا رنگ ریزه قرمز رنگ تولید می‌کنند تا بتوانند در این شرایط مقاوم باشند؛ به همین دلیل رنگ دریاچه به صورت قرمز دیده می‌شود.

انتهای پیام/
سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۵۳
کد مطلب: 14952
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *