800
۰
رئیس قوه قضاییه:

قاضی نباید حکمی غیر از آنچه که خداوند امر کرده را صادر کند/ دولت و دستگاه‌های اطلاعاتی مسئول حمایت از امر به معروف و نهی از منکر

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: قاضی نباید حکمی غیر از آنچه که خداوند امر کرده است را صادر کند.
قاضی نباید حکمی غیر از آنچه که خداوند امر کرده را صادر کند/ دولت و دستگاه‌های اطلاعاتی مسئول حمایت از امر به معروف و نهی از منکر
به گزارش  شستون؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه در گردهمایی فعالان حوزه امر به معروف و نهی از منکر اظهار کرد: نامگذاری هفته اول ماه محرم به برکت قیام امام حسین (ع) به نام هفته امر به معروف و نهی از منکر بسیار مناسب است و فضای عاشورایی جامعه اقتضا می‌کند که با فلسفه قیام امام حسین (ع) آشنا شویم.
او با بیان اینکه امام حسین (ع) پرچمدار امر به معروف و نهی از منکر است، افزود: امر به معروف به معنی امر به تمام خوبی‌ها و نهی از منکر به معنی نهی از تمام بدی‌ها و پلشتی‌ها است و فقها امر به معروف را در کنار جهاد قرار داده‌اند و آن را جلوه‌ای از جهاد در راه خدا می‌دانند.
رئیس قوه قضاییه گفت: عامر به معروف و ناهی از منکر خدا و رسول خدا هستند و انسان عامر باید حرف خدا را به زبان بیاورد، زیرا جایگاه خلیفه الله را دارد.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی بیان کرد: در حقیقت عامران به معروف و ناهیان از منکر در جایگاه خلافت قرار دارند و قضات جلوه‌ای از خلافت هستند، زیرا قاضی نباید حکمی غیر از آنچه که خداوند امر کرده را صادر کند.
او افزود: قاضی در هر جایگاه علمی و در هر دانشگاهی که تحصیل کرده باشد، نباید در زمان صدور حکم حب و بغض داشته باشد.
رئیس قوه قضاییه بیان کرد: حقیقت امر به معروف و نهی از منکر از طرف خداست و باید قدرتمندانه کاری کنیم که امر به معروف در جایگاه برتر قرار گیرد و در صورت لزوم باید امر به معروف و نهی از منکر چندین بار تکرار شود.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه امر به معروف به گستردگی تمام خوبی‌ها و نهی از منکر به گستردگی تمام بدی‌هاست، تصریح کرد: عمل صالح، باور‌های دینی و عقاید حق از برترین معروف‌ها هستند و باید جزء رفتار انسان سالک باشند و باید برای تحقق معروف‌های اداری، خانوادگی، اجتماعی، کسب و کار و بازار در حوزه‌های فردی تلاش کنیم.
او افزود: منکر هم به گستردگی تمام نباید‌هاست و باید در حوزه اجتماعی، اقتصادی و کسب و کار جلوی تمام نباید‌ها را گرفت.
رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: تمام شعبات دادگستری و قوه قضاییه و حتی دولت و سازمان‌ها و دستگاه‌های اطلاعاتی کشور مسئول حمایت از امر به معروف و نهی از منکر هستند.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: شاخص برای زنده و یا مرده بودن یک جامعه، احساس نسبت به مسائل موجود در آن است. کسی که به خدا ایمان دارد، اما امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کند، مرده است. حس داشتن نسبت به مسائل موجود در جامعه از سوی امامان و اولیا تأکید شده است و نباید افراد جامعه نسبت به ظلم‌هایی که رخ می‌دهد، بی‌احساس باشند.
حجت‌ الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: حضرت علی (ع) در آخرین روز عمر خود به امر به معروف و نهی از منکر تأکید کردند و گفتند نباید نهی از منکر در جامعه سبک شمرده شود، زیرا شرارت در جامعه گسترش پیدا می‌کند و زمانی که نسبت به منکر‌ها در جامعه بی احساس شویم، بدی گسترش پیدا می‌کند و نباید گلایه کنیم که چرا افراد شرور میدان دار هستند.
او افزود: جامعه‌ای که در آن کسی مسئولیت اجتماعی نداشته باشد و امر معروف و نهی از منکر انجام ندهد، جامعه‌ای مرده است.
رئیس قوه قضاییه گفت: برخی از این می‌ترسند که در زمان امر به معروف و نهی از منکر با جمله به تو چه روبرو شوند، حال اگر حاضر نباشیم به خاطر جامعه یک به تو چه را تحمل کنیم، جامعه از بین می‌رود.
حجت‌ الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: افرادی در زمان پیامبر(ص) بسیار خوب شمشیر می‌زدند، اما پیامبر(ص) گفتند که کار آن‌ها ارزشی ندارد، زیرا برای کسب غنیمت است و امر به معروف و نهی از منکر هم باید برای خدا باشد.
بیشتر بخوانید: حقوقدانان و وکلای بسیجی در عرصه قضاوت می‌توانند معین خوبی برای قاضی باشند
او افزود: دشمن به دنبال گسترش مفاسد اخلاقی، هرج و مرج، فساد و بی قانونی در جامعه است و امروز قانون‌مداری بزرگترین معروف است.
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه ایجاد جامعه‌ای اسلامی امروز از مهم‌ترین معروف‌هاست، گفت: دشمن به دنبال یأس در کشور است و با یأس و ناامیدی قصد دارد، فساد را گسترش دهد و افرادی که در جایگاه دین‌مداری و ولایت قرار دارند باید امید را در جامعه و سخن به عمل مردم گسترش دهند و به ارزش‌های الهی پایبند باشند.
حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: امروز دشمن به دنبال ایجاد حساسیت‌سنجی و حساسیت‌زدایی است. ابتدا بررسی می‌کند تا ببیند جامعه نسبت به کدام موضوع حساسیت دارد و اگر دید که در جامعه‌ای نسبت به مسائل حساست وجود دارد، یک قدم به عقب می‌رود، اما اگر مشاهده کرد که مردم جامعه نسبت به موضوعات حساسیتی ندارند، یک قدم جلو می‌آید.
او با تأکید بر اینکه ستاد امر به معروف و نهی از منکر تنها دستگاه مسئول در گسترش امر به معروف و نهی از منکر نیست، گفت: وظیفه ستاد امر به معروف و نهی از منکر، احیای امر به معروف است.
رئیس قوه قضاییه بیان کرد: نظام ما باید نظامی باشد که در آن زکات اجرا و از کار مردم گره گشایی می‌شود و باید نظامی باشد که در آن امر به خوبی‌ها و نهی از پلیدی‌ها انجام شود.
حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: همه لایه‌های نظام باید هم خود قائل امر به معروف باشند و هم حامی عامران باشند.
او تأکید کرد: باید از کسی که مفاسد را اعلام می‌کند، حمایت کنیم.
رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: جامعه اسلامی همواره باید پاک باشد و در حوزه اقتصادی بزرگترین معروف، رونق تولید و ساماندهی مصرف و از منکر‌ها در این حوزه مصرف بی رویه و بی‌ضابطگی در مصرف است.
حجت‌ الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: تولیدکنندگان نباید نسبت به حق مصرف‌کننده‌ها بی‌تفاوت باشند و در حوزه اجتماعی نیز باید‌ها و نباید‌ها از طریق رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی باید تذکر داده شود.
او افزود: امر به معروف و نهی از منکر باید در تمام شیون جامعه اجرا شود و اگر فسادی در جایی رخ داد، دستگاه‌های مسئول مانند سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات ورود پیدا کنند، اما مهم‌تر از آن وجود یک نظام خود کنترلی بین افراد جامعه است و اگر هر فردی خودش را از انجام مفاسد باز دارد، فسادی رخ نمی‌دهد.
رئیس قوه قضاییه گفت: اجرای قانون و عدالت از مهم‌ترین معروف‌هاست و اگر نظام خود کنترلی بین تمام افراد جامعه ایجاد شود، جرائم کاهش و معنویات افزایش پیدا می‌کند.
حجت‌ الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: دومین موضوع در جلوگیری از مفاسد در جامعه حضور همگانی برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر، سومین مسئله نظارت دستگاه‌های نظارتی، چهارم برخورد عبرت‌آموز با مفسد است.
او گفت: امیدواریم به برکت قیام امام حسین (ع) احساس مسئولیت در جامعه ما افزایش پیدا کند و ناهنجاری‌ها کاهش یابد.
رئیس قوه قضاییه گفت: امروز فضای جامعه با تدبیر مقام معظم رهبری فضای مقاومت و نه فضای مذاکره است و همچنین فضای جامعه، فضای ایستادگی در مقابل دشمن و زیاده‌خواهی آن‌ها است.
حجت‌ الاسلام و المسلمین رئیسی تصریح کرد: دشمن به دنبال تبلیغ فساد در جامعه است، در حالی که فضای امروز کشور فضای مبارزه با فساد است، دشمن به دنبال این است که فضای ایستادگی را از بین ببرد و به فساد دامن زند، اما با پرچمداری مقام معظم رهبری، این فضا از بین رفته و به فضای مقاومت تبدیل شده است.
او گفت: به برکت خون شهدای کربلا و خون شهدای متصل به ثارالله، فساد از بین می‌رود. مگر می‌شود خون علی اکبر (ع) ضایع شود.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تصریح کرد: ممکن است فساد در مدت زمانی کوتاه جولان داشته باشد، اما به برکت خون شهدا از بین می‌رود.
انتهای پیام/
شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب: 15352
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *