800
۰

ثبت 877 مورد حیوان گزیدگی در 6 ماهه نخست سال 98

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: طی 6 ماه نخست امسال 877 مورد حیوان گزیدگی در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اتفاق افتاده است که با واکسیناسیون و درمان به موقع خوشبختانه هیچ مورد مرگ و میری نداشته ایم.
ثبت 877 مورد حیوان گزیدگی در 6 ماهه نخست سال 98
به گزارش شستون، سید مهدی طباطبایی با اشاره به فرا رسیدن روز هاری در گفتگو با عصرهامون گفت: هاری به عنوان یک بیماری قابل انتقال بین حیوان و انسان است که معمولاً به واسطه گزش حیوان هار به انسان منتقل می شود و در صورت بروز علایم بیماری در انسان متاسفانه همیشه صد درصد کشنده است ولی خوشبختانه علیرغم کشندگی بالای این بیماری، در صورت انجام تمامی مراحل پیشگیری و درمان به موقع و کامل این بیماری میتوان از ابتلا به هاری پیشگیری کرد.
 
طباطبایی در خصوص روش های انتقال این بیماری گفت: ویروس هاری معمولا در هنگام گزش و از طریق بزاق حیوان هار به انسان انتقال می یابدو همچنین ویروس هاری میتواند از طریق تماس بزاق حیوان هار با خراش پوستی، چشم و غشاهای مخاطی دهان، و واژن وارد بدن انسان شده و باعث بروز بیماری شود.
 
وی ادامه داد: هنگامی که ویروس از طریق گزش وارد بدن می شود، ابتدا در محل ورود در عضلات تکثیر یافته و پس از پیدا کردن سیستم عصبی، به سیستم اعصاب مرکزی رسیده و بعد به غدد بزاقی انتشار می یابد.
 
معاون بهداشتی نیز درخصوص علایم  این بیماري در انسان گفت: دوره پنهان این بیماري در انسان حدود 2 تا 3 ماه است ولی ممکن است از چند روز تا یک سال نیز طول بکشد  و در دوره پنهان به مقدار ویروس وارد شده بوسیله گازگرفتگی، محل گزش و شدت زخم بستگی دارد.
 
وی افزود: خطر ابتلا به هاری در گزش در بعضی نواحی بیشتر است که شامل سر و گردن و ناحیه تناسلی است و بیماري با احساس اضطراب و نگرانی، سردرد، افزایش مختصر درجه حرارت بدن و بیقراري شروع  میشود و اغلب اوقات درد و خارش در محل زخم احساس و افزایش ترشح بزاق مشاهده می شود.
 
طباطبایی ادامه داد: همچنین ممکن است گرفتگی های عضلات تنفسی و نیز تشنجات عمومی ایجاد شود
 
 به گفته طباطبایی امکان ابتلای همه حیوانات خونگرم به بیماری هاری وجود دارد ولی سگ ها بیشتر در معرض خطر هستند و دوره پنهان در سگها 10روز تا 2 ماه و گاهی بیشتر است و از علایم بیماری هاری در شروع بیماری در سگها شامل رفتار غیرطبیعی، اضطراب غیرعادي، افزایش تحر ک پذیری و بی اشتهایی است و در طی یک تا دو روز علایم تحریکی و اضطرابی افزایش می یابد و حیوان حالت تهاجمی بخود گرفته و تمایل شدیدي به گازگرفتگی اشیاء، حیوانات و انسان از جمله صاحب خود نشان می دهد و اغلب خود را نیز گاز گرفته و زخم هاي شدیدي در بدن خود ایجاد می نماید و به علت بروز حالت فلجی عضلات حلقی، بلع و بزاق امکا نپذیر نبوده که منجر به افزایش ترشحات بزاقی و تغییر صداي حیوان می شود.
 
وی در خصوص اقدامات لازم در افراد گزیده شده گفت: تمام افرادی که مورد گزش قرار میگیرند، باید برای انجام اقدامات پیشگیری به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند و در اولین اقدام پس از گزش، شستشوی تمامی جراحت حداقل به مدت 15 دقیقه و ضد عفونی کردن آنها با الکل یا بتادین است و همچنین انجام واکسیناسیون هاری ضروری است و در صورت نیاز تزریق سرم )ایمونوگلوبولین( ضد هاری در محل جراحت باید انجام شود.
 
طباطبایی در خصوص واکسیناسیون افراد در معرض خطر عنوان کرد و افزود: تمامی گروه های در معرض خطر از جمله دامپزشکان، غارنوردان، شکارچیان، محیط بانان و کسانی که احتمال ابتلا به هاری در آ نها بالا است باید  قبل از بروز حیوان گزیدگی، واکسیناسیون پیش از تماس انجام دهند.
 
وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا کنون هیچ مورد مثبت هاری انسانی در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان  ثبت نشده است عنوان کرد و گفت: خوشبختانه همکاران ما در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت ، پایگاه های سلامت و علاوه براینها در 5 مرکز درمان هاری خدمات واکسیناسیون، تزریق سرم ضد هاری و آموزش های لازم را به مردم ارائه می دهند.
 
انتهای پیام/
سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب: 15592
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *