800
۰

فشار حداکثری غربگرایان برای تحمیل مذاکره به دولت/ از رسانه‌های خارجی و خبرنگار ایرانی تبار سی ان ان تا مشاور روحانی؛ چه کسانی جو مذاکره با آمریکا را داغ می‌کنند؟

برخی از رسانه‌ها و افراد خاص به طور عجیبی در حال داغ کردن موضوع مذاکره با آمریکا در اثنای نشست عمومی سازمان ملل هستند.
فشار حداکثری غربگرایان برای تحمیل مذاکره به دولت/ از رسانه‌های خارجی و خبرنگار ایرانی تبار سی ان ان تا مشاور روحانی؛ چه کسانی جو مذاکره با آمریکا را داغ می‌کنند؟
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ از زمانی که نشست عمومی سازمان ملل در آمریکا و مقر این سازمان شروع شده است از گوشه و کنار این نشست موضوع ارتباط ایران و آمریکا مطرح می شود. این موضوع هم برای رسانه ها حائز اهمیت و جذابیت است و هم اینکه کارشناسان سیاسی گمانه زنی های زیادی درخصوص اهداف طرفین در حاشیه نشست سازمان ملل را مطرح می کنند. آمریکایی ها که خواهان ارتباط و مذاکره با کشورمان هستند پیشتر مطرح کرده اند که برنامه ای در این حوزه در اثنای نشست سازمان ملل ندارند اما اگر تمایلی از سوی طرف ایرانی باشد در این حوزه آماده و حاضر خواهند بود.
از دیروز بازهم رسانه ‌های اصلاح طلب ساز مذاکره با آمریکا را به هر جهتی کوک کرده اند. این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گرفت که طبق معمومل «حسام الدین آشنا» مشاور فرهنگی حسن روحانی از ماموریت سخت روحانی در اثنای نشست عمومی سازمان ملل خبر داد. 
 
 
در این میان رسانه های اصلاح طلب هم که همیشه در این شرایط آماده و حاضر هستند درباره پیش شرط های ایران برای مذاکره با آمریکا تیتر زدند.
 
این درحالی است که دیروز «کریستین امانپور»، خبرنگار سی ان ان پس از مصاحبه با وزیر خارجه کشورمان در توئیتی از قول «محمد جواد ظریف» نوشت: «جواد ظریف امروز به من گفت که آقای روحانی تمایل دارد با آقای ترامپ به شرطی که «او آماده باشد اقدامات لازم را انجام دهد ملاقات کند» اقدامات لازم یعنی شل کردن تحریم ها در ازای نظارت دایم بر تاسیسات هسته ای ایران.»
 
 
امانپور ادعا کرد روحانی گفته تحریم ها را سبک کنید اما در ازایش بیایید و بر تاسیسات ایران به صورت دائمی نظارت کنید. ادعایی بزرگ که رسانه ها بعد از آن برای راستی آزمایی آن به سراغ خود ظریف رفتند. اما وزیر امورخارجه با توضیح درباره توییت کریستین امان‌پور خبرنگار سی ان ان، از پیشنهاد ایران درباره لغو تحریم‌های مجلس آمریکا در ازای پذیرش پروتکل الحاقی در مجلس ایران خبر داد.
 
ظریف نوشت: «ایران پیشنهاد دو تعهد متقابل ۲۰۲۳ را در برجام داده است.» به گفته وزیر خارجه ایران، در صورت اجرای فوری تعهد توسط ایالات متحده دیداری در چارچوب ۵+۱ صورت خواهد گرفت.
 
با این حال جو مذاکره با آمریکا در اثنای نشست عمومی سازمان ملل به خوبی حس می شود. رسانه ها نیز برای کنکاش در این موضوع سعی می کنند به سراغ افراد صاحب نظر و مطلع بروند و درباره چند وچون این ماجرا سئوال کنند. همین موضوع سبب داغ شدن جو مذاکره ایران وآمریکا می شود. 
 
 
اما در اصل از جوی که درباره مذاکره با آمریکا به راه افتاده است و موضوعی است که هر ساله با برگزاری نشست عمومی سازمان ملل کلید می خورد بگذریم موضوع مذاکره با آمریکا آنقدرها هم داغ نیست.
 
حتی اگر ظریف به عنوان وزیرخارجه کشورمان از مذاکره با پیش شرط صحبت کرده باشد بازهم آمریکایی ها چه ضمانتی می توانند به ایران بدهند که دوباره زیر همه چیز نزنند و مانند برجام از توافق با کشورمان خارج نشود. هر چند که آمریکایی ها در مذاکره با کشورهای دیگر خصوصا کره شمالی نشان داده اند که نه تنها هیچ امتیازی برای مذاکره با طرف مقابل قائل نیستند؛ بلکه در همان زمان مذاکره مستقیم به تحریم طرف مقابل مبادرت می ورزند که بیشتر به مثابه دهن کجی است. 
 
گفت‌وگوی اخیر ظریف با نیویورک تایمز، حاوی تغییر دیدگاه جدی او به اروپاییان است. هرچند نیویورک‌تایمز تا غروب دیروز متن کامل گفت‌وگوی وزیر خارجه را منتشر نکرد، ولی از قول ظریف نوشته است: «آن‌ها (اروپاییان) معتقدند که نیازمند نوعی چراغ سبز امریکا هستند.» به نوشته نیویورک تایمز، ظریف اظهار کرده که بریتانیا، فرانسه و آلمان با دادن وعده‌هایی که اگر به معنای پیچیده‌تر کردن روابط پرافت و خیزشان با دولت ترامپ باشد، تمایل اندکی به انجام آن داشته‌اند، او را فریب داده‌اند. با این حال که ظریف معترف به فریب خوردن در مذاکرات است مطرح شدن دوباره مذاکره با امریکا جای بسیاری تعجب و تامل دارد.
 
هر چند که ترامپ در این شرایط زمانی تنها به فکر مذاکره برای مذاکره است زیرا می خواهد با دست پر به انتخابات پیش روی ریاست جمهوری امریکا برود و این پز انتخاباتی را بدهد که ایران را هم به میز مذاکره کشانده و امتیازی به آن نداده است. 
 
انتهای پیام/
چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب: 15616
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *