800
۰

ترامپ بار دیگر درباره ماجرای سرنگونی پهپاد آمریکایی لاف زد

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به چرایی عدم حمله به ایران پس از سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی گفت که با انصراف از حمله حسن‌نیت خود را نشان داده ‌است.
ترامپ بار دیگر درباره ماجرای سرنگونی پهپاد آمریکایی لاف زد
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مصاحبه رئیس‌جمهور آمریکا با شبکه فاکس‌نیوز بامداد دیروز سه‌شنبه به وقت تهران پخش شد. مجری فاکس‌نیوز پرسید: «به من اجازه بدهید از شما درباره ایران سؤال کنم. ایران یک پهپاد (آمریکایی) را در هوا هدف قرار داد. آنها نفتکشی را توقیف کرده‌اند. شما درباره استقلال انرژی آمریکا و تنگه هرمز صحبت کردید.»
 
رئیس‌جمهور آمریکا با پریدن در سؤال این مجری سرشناس فاکس‌نیوز گفت: «خوب اول از همه باید بگویم که آنها (ایرانی‌ها) نفتکش‌ ما را نگرفته‌اند و آن نفتکش‌ مال ما نبود اما درباره تنگه هرمز باید بگویم که این تنگه از منظر ژئواستراتژیکی برای ما اهمیت کمتری دارد.»
 
 
ترامپ ادامه داد: «ما (در تنگه هرمز) کشتی‌های خیلی کمی ‌داریم چرا که از زمان حضور من (در مقام ریاست جمهوری آمریکا)، ما دیگر از نظر انرژی، مستقل شده‌ایم در نتیجه ما در آنجا کشتی‌های کمی ‌داریم.»
 
 
هانیتی با اشاره به سرنگونی پهپاد گران‌قیمت و جاسوسی «گلوبال‌ هاوک» آمریکا توسط ایران، خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «من از اینکه شما به ایران حمله نکردید، شگفت‌زده شدم.»
 
 
ترامپ در پاسخ به شگفتی مجری فاکس‌نیوز درباره «حمله نکردن به ایران» در پاسخ به سرنگونی گلوبال ‌هاوک گفت: «ما (با حمله نکردن به ایران) حسن‌نیت زیادی (برای آمریکا) درست کرده‌ایم. آنها (ایرانی‌ها) یک پهپاد را که کسی در آن نبود، ساقط کردند.
 
حسن‌نیت زیادی درست شده است. آنها عربستان سعودی را هدف قرار دادند. ما (آمریکا) نظامیان‌مان را به عربستان سعودی فرستادیم.»
 
 
رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به پاسخ ندادن دولت او به سرنگونی پهپاد گلوبال‌ هاوک گفت: «ما سرمایه سیاسی خوبی برای خودمان ساختیم. می‌دانید که همه فکر می‌کردند بعد از پیروزی من، جنگ جهانی سوم خواهیم داشت و هیلاری کلینتون عادت داشت این حرف را بزند. باید بگویم که من واقعاً برای (حمله به ایران) تحریک شده بودم، اگر افراد دیگری بودند (به ایران) حمله می‌کردند اما من با حمله نکردن، سرمایه (سیاسی و حسن‌نیت) زیادی درست کردم.»
 
 
اظهارات ‌ترامپ درباره دلیل انفعال دولت آمریکا در برابر سرنگونی پهپاد این کشور در شرایطی مطرح شده که پس از سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی،‌ ترامپ در نخستین واکنش در توئیتر نوشت «ایران مرتکب اشتباه بزرگی شده است.» او سپس از اقدام نظامی ‌علیه ایران سخن گفت.
 
 
ترامپ در ادامه در پیامی ‌توئیتری (جمعه ۳۱خرداد) به ذکر دلایلی مضحک برای انصراف از حمله نظامی ‌پرداخت: «شب گذشته برای حمله متقابل به سه موضع مختلف، دست‌مان روی ماشه بود اما وقتی پرسیدم چند نفر جان می‌بازند یک ژنرال پاسخ داد ۱۵۰ نفر. ۱۰ دقیقه پیش از حمله، آن را متوقف کردم.» او سپس مدعی می‌شود که حملات آمریکا غیرمتناسب با سرنگون شدن یک پهپاد بی‌سرنشین بود؛ به عبارتی او ساقط شدن یک هواپیما بدون تلفات انسانی را با حمله‌ای که ۱۵۰ نفر در آن جان می‌بازند متناسب ندانسته و از حمله منصرف شده بود! این حکایت دست‌کم برای ما ایرانیان بسیار مضحک است، چرا که ما شاهد حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری ایرانی بر فراز خلیج ‌فارس بوده‌ایم و همچنین جنایات بسیار دیگری را از آمریکایی‌ها به یاد داریم. با این حال دلیل اصلی انصراف ‌ترامپ از حمله چه بوده است؟
 
 
گفته شده است که فرماندهان ارشد ارتش آمریکا و همچنین سرویس اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا درباره هرگونه اقدام نظامی ‌(محدود یا گسترده) علیه ایران به ‌ترامپ هشدارهایی جدی داده‌اند. برای نمونه کالج رهبران امنیت ملی آمریکا در نامه‌ای سرگشاده خطاب به دونالد ‌ترامپ، از تشدید تنش‌ها با ایران ابراز نگرانی کردند. نویسندگان در این نامه که به امضای ۷۶ فرمانده ارشد و دیپلمات بازنشسته آمریکا رسیده و در وب‌سایت «War on the Rocks» منتشر شده، ضمن ابراز نگرانی شدید از اخبار تدارکات حمله به ایران که منجر به درگیری‌های مرگبار خواهد بود، اعلام کردند: «جنگ با ایران نتایج غیرقابل پیش‌بینی در خاورمیانه که در حال حاضر به شدت از بی‌ثباتی رنج می‌برد، در پی داشته و آمریکا را به درگیری نظامی ‌که هزینه‌های مادی، انسانی و جغرافیایی به دنبال دارد، خواهد کشاند.»
 
 
همچنین «فیلیپ جیرالدی» مأمور سابق مبارزه با ‌تروریسم سی‌آی‌ای و افسر سابق اطلاعاتی ارتش آمریکا طی مطلبی که در سایت «اَمریکن هرالد ‌تریبون» تحت عنوان «جنگ با ایران آمریکا را نابود خواهد کرد» منتشر شد نوشته بود: «[جنگ علیه ایران] آسان و یک‌سویه نخواهد بود. سال گذشته، ایران یگان‌های پدافند هوایی متحرک، زمین به هوا و کارآمد SA- ۲۰c ساخت روسیه و هم‌چنین سیستم موشکی S-۳۰۰ VM را عملیاتی کرده است که مجموعاً بیش از ۱۰۰ مایل [۱۶۰ کیلومتر] برد دارند و می‌توانند تمام خلیج ‌فارس را پوشش دهند. رادارهای ایران نیز ارتقا پیدا کرده‌اند. این تجهیزات، محور پدافند هوایی‌ای هستند که می‌تواند ثابت کند در برابر حمله جنگنده‌ها و موشک‌های آمریکا، بسیار وحشتناک [و سرسخت] است. در عین حال، موشک‌های بالستیک پرشماری که ایران در زرادخانه‌هایش دارد، می‌توانند آسیب‌های جدی به پایگاه‌های آمریکا [در منطقه]، اسرائیل، کشورهای حوزه خلیج [فارس] و عربستان وارد کنند.»
 
 
پانزدهم شهریورماه گذشته «جوزف دانفورد»، رئیس‌ وقت ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در نشست اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره سرنگونی گلوبال‌ هاوک گفته بود: «به توانمندی‌های نظامی ‌ایران احترام می‌گذارم.»
 
منبع: کیهان
چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب: 15837
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *