800
۰
نتیجه عملیات «چشمه صلح» ترکیه چه بود؟

طرح پنتاگون برای شمال سوريه نقش بر آب شد

یک تحلیلگر ترکیه‌ای در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی به تشریح عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه موسوم به «چشمه صلح» پرداخت.
طرح پنتاگون برای شمال سوريه نقش بر آب شد
به گزارش شستون؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، به گفته یک تحلیلگر ترکیه‌ای، آمریکا به روابط دوجانبه با ترکیه به دید نامتقارن نگاه می‌کند و این نوع دیدگاه آمریکا درقبال ترکیه باید تغییر پیدا کند. روابط نامتقارن، روابط فرمانده و فرمانبر است و منافع ترکیه در آن نادیده گرفته می‌شود. این نوع روابط چه در چارچوب مشارکت راهبردی و چه در چارچوب ناتو قابل قبول نیست و نمی‌توان آن را بر ترکیه تحمیل کرد.
دکتر «برهان الدین دوران» مدیر هماهنگی وقف (مرکز) تحقیقات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی SETAV وابسته به نهاد ریاست جمهوری ترکیه در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت: ترکیه با توافق آمریکا و روسیه در شمال سوریه عملیات «سپر فرات»، «شاخه زیتون» و «چشمه صلح» را اجرا کرد. هدف ترکیه از این عملیات مبارزه با گروه‌ تروریستی داعش و ”یگان‌های مدافع خلق و پ ک ک YPG/PKK“ است. بنا به گزارش پنتاگون، ترکیه از طرح عقب نشینی آمریکا از شمال سوریه استفاده کرد و عملیات خود را اجرا کرد.
طرح پنتاگون برای شمال سوريه نقش بر آب شد
برهان الدین دوران گفت: گزارش پنتاگون به نوعی واکنش به سخنان ترامپ درباره عقب نشینی نیرو‌های آمریکایی از شمال سوریه تحت فشار ترکیه است. زیرا عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه طرح پنتاگون را نقش بر آب کرد. باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا اجراکننده سیاست بهره‌برداری از گروه ”یگان‌های مدافع خلق و پ ک ک YPG/PKK“ علیه یک گروه تروریستی دیگر (داعش) در منطقه بود. ترامپ نیز وارث سیاست اوباما بود. اما ترامپ گفته بود: من با دولت‌ها همکاری می‌کنم نه با گروه‌های غیردولتی. اما فرماندهی نیرو‌های مرکزی آمریکا سنتکام، حمایت از ”یگان‌های مدافع خلق و پ ک ک “ را به ترامپ تحمیل کرد. حتی کار به جایی رسید که گفتند: آیا ما روابط تاکتیکی با یگان‌های مدافع خلق را به روابط راهبردی تبدیل کرده‌ایم و یا می‌توانیم یگان‌های مدافع خلق و پ ک ک را علیه ایران نیز بکار بگیریم؟ و آیا این روند به نفع منافع آمریکاست؟
بیشتر بخوانید: اردوغان: اهداف عملیات «چشمه صلح » محقق شد/ جای تاسف دارد که آمریکا برای تروریست‌ها کمک می‌فرستد
برهان الدین دوران افزود: پنتاگون با انتشار گزارشی نارضایتی و ناراحتی خود را به علت خنثی شدن نقشه اش در شمال سوریه و گشوده شدن میدان عمل برای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه توسط ترامپ نشان داد و برای توجیه عملکرد خود داعش را به عنوان ابزار به کار گرفت. مبارزه با داعش با استفاده از یگان‌های مدافع خلق، داعش را نابود نمی‌کند. داعش هنوز یک منبع تهدید محسوب می‌شود. برخلاف گزارش پنتاگون، عملیات ترکیه، زیرساخت‌های داعش را در منطقه نابود خواهد کرد. داعش محصول زندان‌های عراق بعد از اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی توسط آمریکاست. داعش تحت کنترل آمریکا در عراق به وجود آمد. می‌توان گفت در مناطق تحت کنترل یگان‌های مدافع خلق نیز داعش‌های مختلفی بوجود خواهد آمد.
مدیر هماهنگی وقف (مرکز) تحقیقات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ترکیه افزود: ترکیه در نهم و ۲۲ اکتبر درباره شمال سوریه با آمریکا و روسیه به توافق دست یافت و عملیات چشمه صلح را آغاز کرد. در گزارش پنتاگون بطور ضمنی آمده است بعد از تهدیدات داعش، اداره امور در سوریه از تحت کنترل ما هم خارج شد.
طرح پنتاگون برای شمال سوريه نقش بر آب شد
ترکیه با توافق دو دولت آمریکا و روسیه، اولین مرحله مبارزه با یگان‌های مدافع خلق و پ ک ک را به پایان رساند. اما روند مبارزه هنوز به پایان نرسیده است. در منطقه عملیات چشمه صلح متشکل از راس العین و تل ابیض تا عرض ۳۲ کیلومتر، یگان‌های مدافع خلق و پ ک ک در این منطقه پاکسازی شدند. اما آمریکا و روسیه باید در شمال شرق فرات سوریه، مناطق مرزی مشترک با ترکیه به طول ۴۴ کیلومتر و عرض ۳۲ کیلومتر را از یگان‌های مدافع خلق و پ ک ک پاکسازی کنند. آمریکا نیت پاکسازی یگان‌های مدافع خلق و پ ک ک را در سر ندارد و واگذاری منابع نفت سوریه در شرق این کشور به بهانه حفظ منابع نفتی به یگان‌های مدافع خلق از لحاظ حقوق بین‌المللی هم جُرم است. حمایت آمریکا از یگان‌های مدافع خلق ادامه دارد.
برهان الدین دوران اظهار داشت: روسیه می‌گوید؛ طبق توافق با ترکیه، یگان‌های مدافع خلق از منطقه خارج خواهند شد. اما ترکیه برای اجرای توافقنامه باید در میدان عمل هم روسیه و هم آمریکا را تحت فشار بگذارد. ترکیه آماده گفت‌وگو برای حل این مسائل است. اما برای مبارزه با گروه‌های تروریستی که تهدید اصلی محسوب می‌شوند، از اجرای عملیات نظامی خودداری نخواهد کرد. ترکیه می‌خواهد که توافقنامه با آمریکا و روسیه بطور کامل اجراء شود. اما اگر لازم باشد ترکیه در مناطق تحت کنترل آمریکا و روسیه نیز عملیات نظامی خود را آغاز خواهد کرد.
ترکیه برای تامین و حفظ منافع ملی خود در روابط دوجانبه با آمریکا و روسیه، موازنه قوا ایجاد کرده است. مذاکرات رجب طیب اردوغان با روسای جمهور آمریکا و روسیه نتیجه‌بخش بود و راه ترکیه را برای عملیات سه‌گانه در شمال سوریه با هدف مبارزه با یگان‌های مدافع خلق گشود.
آمریکا از روند همکاری ترکیه با روسیه در بخش توریسم، تجارت، انرژی، سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ و نیز همکاری در بخش صنایع دفاعی ناخشنود است. البته آمریکا اکنون این مسائل را مطرح نمی‌کند. اما در آینده درباره احداث خط لوله گاز طبیعی ”ترک استریم“ و احداث نیروگاه هسته‌ای در ترکیه توسط روسیه و استقرار سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ اقداماتی آغاز خواهد کرد. هنگام سفر اردوغان به آمریکا در ۱۳ نوامبر بین روابط دو کشور روند بهبودی حاصل شد. طرح نسل‌کشی ارامنه در سنای آمریکا تعلیق و تحریم‌ها علیه ترکیه متوقف شد. اما اختلاف بر سر سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ حل نشده است.
برهان الدین دوران افزود: ماهیت پیمان‌ها واتحاد‌ها بین کشور‌ها و روابط بین دولت‌ها در جهان تغییر یافته است. نوع بینش و درک تهدید از نظر ناتو و سایر کشور‌ها نیز مانند دوران گذشته نیست. مفهوم مبارزه با تروریسم نیز تا حدودی تاثیر خود را از دست داده است. چنانکه ترامپ درباره تامین مالی ناتو توسط کشور‌های عضو متمرکز شده است. اما امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه تلاش می‌کند که سازمان دفاعی اروپا را تشکیل دهد.
انتهای پیام/
دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب: 16213
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *