800
۰
اقدامی موثر در راستای حفظ سلامت شهروندان؛

حیاط خلوت قاچاقچیان دام در زاهدان ناامن شد

تنها 5 کیلومتر با کلانشهر زاهدان فاصله دارد اما اختلافی از زمین تا آسمان میان آنهاست. نه خبری از امکانات رفاهی است نه بهداشت و آب شرب سالم به قدر کفایت؛ مهاجرت زیاد دامداران به این منطقه سالهاست که آنجا را به "شهرک دامداران" معروف کرده است.
حیاط خلوت قاچاقچیان دام در زاهدان ناامن شد
به گزارش شستون؛ به نقل از عصرهامون؛ از نظر تعداد خانوارهای ساکن در آنجا شاید بشود نام شهرک را بر آن گذاشت اما به لحاظ زیرساختی و امکانات از یک روستای دور افتاده هم محروم تر است و یکی از دلایلش هم سردرگمی شهرک دامداران در کلاف بی هویتی تقسیمات شهری است.
 
یکی از گلایه های ساکنان منطقه از مسئولان این است که آنجا را نه به عنوان بخشی از شهر می دانند و نه می توانند نام یک روستای مجزای ثبت شده بر آن قرار دهند و هنوز هم که سالهاست بحران هویت در آن جاری و ساری است و مردمانش در کنار دام های سبک و سنگین زندگی متشرک اما سخت و غیربهداشتی را سپری می کنند.
 
قطعاً این بحران بی هویتی برای یک ساکن عادی منطقه غیرقابل تحمل است اما هستند عده ای که بی هویتی برایشان آب و نان بسیاری دارد و از همین فضای گل آلود، ماهی گرفته و سرمایه های کلان و خلاف قانون چشمگیری به جیب می زنند.
 
به دلیل اینکه بیشتر دام موجود در زاهدان در این شهرک و شهرک کامبوزیا نگهداری می شود طبیعتاً محل های نگهداری دام نیز در منطقه بسیار است و در اکثر مواقع دام ها در منازل مسکونی و در جوار اهالی خانواده دامدار سکونت می کنند.
 
فارغ از مباحث بهداشتی و بیماری های مشترک میان دام و انسان که برای اهالی رخ داده و خواهد داد؛ این عوامل دست به دست هم داده تا پرسه قاچاقچیان به منطقه زیاد شود. سودجویانی که حتی از دام بیمار هم پول روی پول می گذارند و بقا و حیات دیگران پس از مصرف گوشت های آلوده برایشان مهم نیست.
 
مشاهده تخلفات بهداشتی متعدد و افشای وجود دام های قاچاق و فاقد تائیدیه دستگاه های نظارتی بارها و بارها ماموران دامپزشکی و نیروی انتظامی و سایر دستگاه های ناظر را به این شهرک ها کشاند و کم و بیش نیز با متخلفان برخورد شد اما قاچاقچیان شیوه های مختلف فرار از جریمه و ضبط دام را به خوبی بلد بوده و هر بار از چنگال قانون خود را نجات می دادند.
 
این روال کماکان ادامه داشت و مردم هر روز شاکی تر و سودجویان پولدار تر می شدند اما درست زمانی که شکوائیه ها و گزارشات مردمی به اوج خود رسید کارگروهی تشکیل شد که قصدش پایان دادن به قائله نگهداری دام های قاچاق در این شهرک ها بود.
 
کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دامپزشکی، نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی، فرمانداری و ... اعضای اصلی این کارگروه بودند که پس از ساعت ها بحث و بررسی پیشنهادات مختلف تصمیم قاطع گرفتند تا دام های مشکوک را از منطقه به بیرون برانند و خیال مردم از بابت سلامت گوشت را آسوده کنند.
 
به منظور بررسی نحوه برخورد با قاچاقچیان دام در شهرک دامداران و کامبوزیا زاهدان به سراغ دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان وبلوچستان رفتیم.
 
خروج از بحران هویت با پلاک کوبی دام ها
محمد محبی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون گفت: این منطقه سالها مورد مناقشه مردم و مسئولان و ناظران بهداشتی بود و علیرغم نظارت های ویژه و مستمر اما باز هم به نتیجه دلخواه دست پیدا نمی کردیم.
 
وی افزود: در هر بار مراجعه به این شهرک، صاحبان دام ها دلایل متعددی به ماموران ارائه کرده و آنها را متقاعد می کردند که گاو یا گوسفند فاقد هویتی که بر روی آن دست گذاشته اند قانونی است و طی روزهای آتی مجوز را اخذ و ارائه می کنند.
 
به گفته محبی؛ این شیوه دور زدن قانون و فریب بازرسان موجب شد تا در اقدامی فوری و هماهنگ با همه دستگاه های متولی؛ تمامی دام های موجود در این دو شهرک پلاک کوبی شوند و به قولی اگر حوزه سرزمینی شهرک، شناسنامه ثابتی ندارد اما دام های موجود در آن دارای هویت شدند.
 
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تاکید کرد: در اولین گام مصوب شد تا جلوی حمل و نقل هرگونه دام سبک و سنگین در محورهای مواصلاتی استان گرفته شود و ماموران انتظامی نیز مکلف شدند در صورت مشاهده این نوع دام ها بلافاصله نسبت به ضبط دام و دستگیری صاحب آن اقدام کنند.
 
وی گفت: در گام دوم نیز به اهالی دو شهرک مهلت قانونی داده شد تا نسبت به پلاک کوبی دام های خود سریعاً اقدام کنند و خوشبختانه این همکاری نیز از سوی ساکنان صورت گرفت و در نهایت چهار هزار 499 راس انواع دام سبک و سنگین پلاک کوبی شد.
 
وی خاطرنشان کرد: پلاک کوبی این تعداد دام به معنی آن است که تنها این دام ها اجازه حمل و نقل و کشتار دارند و اگر هر نوع دام دیگر بدون پلاک هویتی مشاهده شد قطعاً قاچاق بوده و دیگر بهانه های سابق پذیرفته نخواهد بود و بلافاصله توقیف و با صاحب دام نیز برخورد قانونی می شود.
 
محبی این حرکت را اقدامی مهم در راستای تامین سلامت شهروندان عنوان کرد که ماحصل آن چیزی جز آسودگی خیال مردم و ناامن شدن حیاط خلوت قاچاقچیان دام نیست.
 
انتهای پیام/
سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب: 16667
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *