800
۰
نگاهی به عملکرد درخشان شیلات پس از پیروزی انقلاب اسلامی؛

شیلات محور توسعه جنوب شرق کشور است

با توجه به عملکرد درخشان شیلات پس از پیروزی انقلاب اسلامی و توانمندی‌هایی در زمینه پرورش میگو، صید و صیادی، تولید ماهی در قفس، صید سالانه انواع آبزیان و فعالیت‌های صنعتی؛ شیلات به عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای توسعه جنوب شرق کشور است.
شیلات محور توسعه جنوب شرق کشور است
به گزارش شستون؛ به نقل از عصرهامون، سیستان وبلوچستان با اهمیت‌ترین استان کشور در صنعت شیلات و آبزی پروری و با دارابودن ‌۳۲۰ کیلومتر مرز آبی قطب صید و صیادی ایران و مستعد پرورش و صید ۲۰۰ هزار تن ماهی و میگو در سال است.

دسترسی به آبهای اقیانوسی، وجود اسکله های متعدد شیلاتی، فراهم بودن زمینه صادرات، وجود شهرک های صنعتی وابسته، وجود اراضی مستعد پرورش میگو و توسعه روز افزون آن صنایع شیلاتی را به عنوان یکی از مهم ترین محورهای توسعه استان سیستان و بلوچستان مطرح کرده است.

توجه به مزارع پرورش میگو، توسعه پرورشگاه های ماهی در قفس، توسعه و تکثیر آبزیان، ایجاد و توسعه بنادر ماهیگیری، صیادی و تخلیه صید، کارخانه های تون و پودرماهی طرحهایی هستند که در چشم انداز برنامه ششم توسعه پیش بینی شده اند و می توانند نقش مهمی در ایجاد اشتغال داشته باشند.

رشد دو هزار برابری صیادان نسبت به چهل سال قبل از انقلاب
محمد شهلی بر، مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران با اشاره به مهم ترین شاخصه های شیلات استان سیستان و بلوچستان در مقایسه با قبل از انقلاب بیان کرد: میزان صید انواع آبزیان در سال 57 دو هزار تن بوده درحالی که به بیش از 400 تن رسیده و در چهل و یک سال قبل تعداد شناورهای صیادی 315 فروند بودند که امروز این تعداد به 2450 فروند افزایش پیدا کرده است.

شهلی بر گفت: تعداد صیادان رشد دو هزار 300 برابری نسبت به چهل سال قبل دارد که در سال 57، هزار و 100 نفر بودند و امروز 26 هزار و 676 صیاد مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به عدم فعالیت شیلات در تولید آبزیان شیلاتی در قبل از انقلاب تصریح کرد: در چهل و یک سال قبل شیلات تولید آبزیان پرورشی نداشته که امروزه این میزان به هزار و 550 تن رسیده است.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان با اشاره به ظرفیت شیلاتی در جنوب استان افزود: بنادر چابهار و کنارک با دارا بودن هشت بندر ماهیگیری، 6 شهرک و ناحیه صنعتی شیلاتی در سیستان و بلوچستان از جمله کنسروسازی، فراوری (غیرکنسروی)، پودر ماهی و سردخانه اختصاصی آبزیان وجود دارد که این منطقه در کشور باعث قطب صید و صیادی کشور شود.
 
بنادر جنوب استان رتبه اول صید در غرب اقیانوس را دارد
وی با اشاره به وجود پنج اسکله و بیش از دو هزار و چهارصد فروند شناور صیادی که رتبه اول صید در غرب اقیانوس را دارد، ادامه داد: این دو بندر با صید سالانه بیش از 170 هزار تن انواع ماهی رتبه دوم میزان صید و صیادی را در اقیانوس هند را دارند، این یعنی این دو بندر بیشترین میزان صید بنادر کشور را دارند وتأمین کننده بیش از 70 درصد ماهیان صنعتی کشور را صید می کنند.

شهلی بر با اشاره به توانمندی و پتانسیلهای صید و صیادی در استان سیستان و بلوچستان گفت: در این دو بندر 24 هزار و 896 نفر صیاد به صورت مستقیم و سه برابراین تعداد به صورت غیر مستقیم به اشتغال مشغول هستند.

وی از مهم ترین اقدامات شاخص در بخش صید و صیادی به ترویج و توسعه روش صید لانگ لاین و احداث زیستگاه مصنوعی اشاره کرد و تصریح کرد: صید و صیادی به روش صیدلاین در سال 97 تعداد 20 مجوز موافقت اصولی به متقاضیان بومی داده شده است و برای بیش از 300 نفر شغل مستقیم و 750 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد شد.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: به برکت انقلاب اسلامی در حال حاضر دو واحد مجتمع آبزی پروری فعال است که هزار و 500 نفر مشغول به فعالیت هستند.

 انتهای پیام/
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب: 17136
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *