800
۰
دبیر ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی سیستان و بلوچستان؛

انتخابات اوج مردم سالاری دینی/تبلیغات کاندیداها باید در چارچوب قانون باشد

محمدعلی حمیدیان با تاکید بر اینکه انتخابات اوج مردم سالاری دینی، گفت: کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باید در دایره قانون و اخلاقیات تبلیغات کرده و از این چارچوب خارج نشوند.
انتخابات اوج مردم سالاری دینی/تبلیغات کاندیداها باید در چارچوب قانون باشد
به گزارش شستون؛ محمد علی حمیدیان در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، با تاکید بر اینکه حضور در انتخابات بر بسیاری از زمینه های فردی و اجتماعی افراد تاثیر گذار است، بیان کرد: به‌طورکلی مشارکت اجتماعی یکی از مصادیق حائز اهمیت فعالیت  اجتماعی محسوب می‌گردد و می‌تواند بر بسیاری از سازوکارهای رفتار جمعی اثرگذار باشد.

وی افزود: با توجه به تعریف لغوی مفهوم مشارکت در حوزه جامعه‌شناسی، این مقوله همکاری داوطلبانه و ارادی گروه‌های اجتماعی در مسیر پیشرفت جامعه محسوب می شود و به نوعی فرآیندی برای تصمیم‌گیری و حل معضلات اجتماعی شناخته می شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه انتخابات می تواند موجب روی کار آمدن افرادی تاثیر گذار برای حل مشکلات جامعه شود، گفت: به طور کلی انتخابات در خصوص افراد و گروه‌هایی به کار می‌رود که منافع، علایق و دیدگاه‌های متکثری داشته و برای انتفاع گروه‌هایی کار می‌کنند که تصمیمات و فعالیت‌های متعاقب شان بر ایشان اثربخش خواهد بود.

وی ادامه داد: درواقع به تعبیری دیگر مشارکت فرایندی اجتماعی، عمومی، یکپارچه، چندگانه، چندبعدی و چندفرهنگی است که هدف آن کشاندن همه مردم به ایفای نقش در همه مراحل توسعه است، به‌طورکلی باتوجه به مدنی الطبع بودن آدمی تمامی جوامع انسانی در خصوص بروز مشارکت اجتماعی ویژگی‌های مشابهی دارند و آنچه موجبات افتراق این اجتماعات می‌شود، الگوهای ماهیتی مشارکت و نرخ کمی این مشارکت‌های جمعی است.

انتخابات موجب افزایش محبوبیت هر حکومتی است

حمیدیان با بیان این مطلب که به طور کلی تنها در جوامعی که انتخابات سالم برگزار می شود حکومت ها در پیشگاه مردم محبوب هستند، اذعان کرد: در مجموع متغیرهای متعددی در گرایش به مشارکت اجتماعی در بین افراد یک جامعه اثر می‌گذارد که ویژگی‌های فردی همچون پایگاه‌های اجتماعی و اقتصادی، گروه‌های سنی، زمینه‌های خانوادگی همچون محل اقامت، میزان مشارکت والدین،وضعیت تاهل و زمینه های جامعه پذیری و تفاوت های جنسیتی از فاکتورهای گرایش به مشارکت در کنش های جمعی است.

وی خاطرنشان کرد: در تمامی تحقیقات جامعه‌شناختی، نسبت معناداری بین میزان مشارکت و پیشرفت اجتماعی برقرار بوده و این نسبت با توجه به زمینه مشارکت، می‌تواند کاهش یا افزایش پیدا کند، به عنوان نمونه مشارکت‌هایی که جنبه قراردادی دارد بیشتر در رفتار سازمانی و روابط پرسنلی براساس مقررات و دستورالعمل‌های بوروکراتیک ساختار می‌یابد و مشارکت‌های ارادی و متأثر از دل‌بستگی های فردی و گروهی با تکیه بر احساسات و تعلق اجتماعی شکل می‌گیرد.

دبیر ستاد رسیدگی و پیگیری جرایم و تخلفات انتخاباتی تصریح کرد: حضور در راهپیمایی‌ 22 بهمن و تشییع پیکر شهید سلیمانی طی روزهایی اخیر که صرفاً به واسطه احساسات جمعی و اشتیاق گروهی، میلیون‌ها نفر را در فرآیند مشارکت اجتماعی عجین ساخت، از مهم‌ترین مصادیق مشارکت‌های اجتماعی مبتنی بر اراده و تعلق اجتماعی است.

وی با تاکید بر اینکه انتخابات فرآیندی است که که مردم در کنار دولت بار اداره جامعه را بر دوش می گیرند، گفت: مقام معظم رهبری در اردیبهشت‌ ماه سال ۱۳۹۶، با اشاره به اهمیت مشارکت در انتخابات عنوان می‌فرمایند: اگر می‌خواهید این احساس، این عظمت، این مصونیت باقی بماند برای ما، باید در انتخابات شرکت کنید، اگر می‌خواهید نظام جمهوری اسلامی اقتدار خودش را در چشم جهانیان  چه دوست و چه دشمن- حفظ کند، باید در انتخابات شرکت کنید.

حمیدیان افزود: درواقع ایشان در حوزه مشارکت چهار بعد مشارکت در تصمیم‌گیری، مشارکت در تصمیم‌سازی، مشارکت در عمل و اجرا و مشارکت در نظارت را در نظر می‌گیرند و این مقوله را پیش‌شرط تحقق تمدن نوین اسلامی قلمداد می‌فرمایند. از سویی مشارکت اجتماعی از عوامل اساسی ایجاد نظم و ثبات اجتماعی در جوامع قلمداد می‌گردد و در زمره راهبردهای احساسی، شناختی و رفتاری محسوب می‌شود، که در اعضای یک جامعه نوعی وفاداری به ساختار کلان الزامات و بایسته ها، نقش‌ها و ارزش‌ها را ایجاد می‌کند و منتج به این امر می‌گردد که اعضا با مطالبات نظام اجتماعی و سایر افراد جامعه انطباق و سازگاری پیدا می کنند.

مشارکت در انتخابات یک مقوله اسلامی است

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه سه رکن اساسی مشارکت شامل ابعاد احساسی، شناختی و عملی است، بیان کرد: در بعد احساسی فرد در اشغال یک موقعیت خاص احساس می‌کند که می‌بایست نقش خود را به‌درستی ایفا کند، در بعد شناختی فرد به این مقوله آگاه می‌ شود که در یک موقعیت خاص دیگران از وی چه انتظاراتی دارند و این انتظارات چه نتایجی را برای وی و سایرمخاطبان گروه به همراه دارد و در بعد عملی، اعضای جامعه به صورت عینی باتوجه به دو پیش شرط احساسی و شناختی، رفتار خاصی را در قالب مشارکت یا عدم مشارکت اجتماعی از خود بروز می دهند.

وی ادامه داد: این مشارکت اجتماعی به پیش‌بینی‌پذیری جریانات اجتماعی کمک شایانی کرده و نقش‌پذیری کلان اجتماعی را نیز در اعضای اجتماع نهادینه می‌سازد همچنین به واسطه بروز نوعی تعاون و همیاری به نشاط اجتماعی کمک شایانی کرده و سه الگوی رضایت اجتماعی که برگرفته از محبوبیت، مقبولیت و موفقیت است را تقویت می کند، درواقع مشارکت اجتماعی جوامع را از الگوی گسیخته منفک کرده و با تزریق هم‌بستگی اجتماعی به تحکیم سامانه‌های اشتراک مساعی ختم می‌شود.

حمیدیان با بیان این مطلب مشارکت سیاسی شامل کلیه کنش های ارادی و داوطلبانه، سازمان‌یافته یا بدون سازمان و دوره‌ای و مستمر می شود، اذعان کرد: این مشارکت دربرگیرنده راهبردهای قانونی و غیرقانونی برای تحقق سیاست‌های عمومی، اداره امور عمومی و گزینش رهبران سیاسی در هر سطحی از حکومت‌های محلی یا ملی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: براساس این الگو، تداوم این کنش سیاسی، تابعی از مقوله ی اعتماد سیاسی است اعتمادی که در سه مؤلفه اعتماد به نظام سیاسی، اعتماد به نهادهای سیاسی و اعتماد به کنشگران سیاسی قابل رصد و مداقه است، لیکن این سه مؤلفه در بروز کنش سیاسی در قالب رفتار انتخاباتی فوق‌العاده حائز اهمیت محسوب می شود.

تبلیغات کاندیداها باید در چارچوب قانون باشد

دبیر ستاد رسیدگی و پیگیری جرایم و تخلفات انتخاباتی تصریح کرد: مشارکت انتخاباتی با توزیع نظام‌مند قدرت و مزیت های اجتماعی، گروه‌های مختلف را فارغ از تفاوت‌های قومیتی و مذهبی از انزوا خارج نموده و با القای حس اعمال قدرت و نفوذ شهروندان و مطالبات ایشان در سازوکارهای اداره جامعه، انفعال و بی‌تفاوتی اجتماعی را به حداقل می‌رساند، در واقع مشارکت سیاسی در قالب رفتار انتخاباتی یک بستر ایده‌آل برای انتقال قدرت فارغ از تکانه‌های هیجانی محسوب شده و درعین حفظ ثبات اجتماعی از راهبردهای تحرک اجتماعی و امکان بروز دیدگاه‌های بعضاً مغایر با احزاب هیئت حاکم صیانت می کند.

وی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از مهم‌ترین کارکردهای مشارکت انتخاباتی تضعیف سامانه آمریت-تابعیت، به‌‌عنوان الگوی سنتی است، گفت: الگویی که تا چند دهه پیش در فرهنگ سیاسی کشور به‌‌عنوان روش مرسوم زمامداری تلقی ‌شده و توزیع اقتدار در کشور را به‌صورت متمرکز و فردگرا محقق می‌نمود در این‌ میان و باهدف تحقق مشارکت حداکثری می بایست به چهار عامل حایز اهمیت فضای گفتمانی، شبکه های اجتماعی، فرهنگ سیاسی و ویژگی های شخصیتی نامزدهای انتخاباتی نیز توجه داشت.

حمیدیان در پایان تصریح کرد: با رصد پیمایشی انگیزه‌های مشارکت اجتماعی در قالب کنش‌های انتخاباتی در ادوار پیشین انتخابات در کشور، چهار عامل تقویت انسجام ملی، پیروی از منویات رهبری، حمایت از جمهوری اسلامی و ادای تکلیف شرعی به‌‌عنوان مهم‌ترین دلایل مشارکت از سوی کنشگران انتخاباتی طرح موضوع شده و در مقطع حساس فعلی نیز کلیه مسئولان اجرایی و نامزدهای انتخاباتی مکلفند تا با تاسی از سه راهبرد صداقت، شفافیت و قانون‌مداری بسترها و انگیزه‌های مشارکت را با دو الگوی کاهش بی‌اعتمادی و تشکیک به ماهیت برگزاری انتخابات و پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی مدنظر قرار دهند.
 
انتهای پیام/
 
 
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب: 17232
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *