800
۰
گزارش دانا از سازمانی که بیش از 3 ماه است رئیس ندارد؛

هلال احمر در بحران های مختلف بدون سکان‌دار مانده است / تعلل در انتخاب رئیس داد فعالان امداد و نجات را در آورد

هلال‌احمر مهم‌ترین نهاد امدادی کشور بیش از 3 ماه است که بدون رئیس مانده و این خلاء مدیریتی در این مدت که کشورمان با بحران‌هایی مانند شیوع ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کند، بیشتر احساس می‌شود.
هلال احمر در بحران های مختلف بدون سکان‌دار مانده است / تعلل در انتخاب رئیس داد فعالان امداد و نجات را در آورد
به گزارش شستون؛ به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ این روزها که کشور درگیر مقابله با ویروس کووید 19 است، نگاه‌ها بیشتر از همه به وزارت بهداشت و درمان به عنوان مسئول اصلی مقابله با این ویروس معطوف شده است. اما کارشناسان امر مطرح می کند که بضاعت وزارت بهداشت با توجه به اینکه این بیماری در سطوح مختلف کشور را درگیر کرده است، گره گشای حل این بحران نیست.
درواقع وزارت بهداشت با این شرایط بایستی توان خود را در حوزه های مختلف تقسیم کند که عملا این وزارتخانه نمی تواند در همه بخش‌ها به خوبی فعالیت کند و این موضوع توان این وزارتخانه را برای مقابله متمرکز در درمان و پیشگیری از ابتلای سایر مردم به این بیماری کاهش می دهد.
کارشناسان معتقدند ما با یک بحران فراگیر روبرو هستیم و قاعدتا رئیس جمهور یا معاون اول او باید فرماندهی این ستاد را بر عهده بگیرند و سازمان ها و نهادهای دیگر مانند وزارت کشور، ستاد مقابله با بحران، هلال احمر و ... به یاری وزارت بهداشت در حوزه پشتیبانی بیایند. یکی ازسازمان ها ونهادهایی که در این میان بایستی به کمک وزارت بهداشت بیاید، هلال احمر است. اما متاسفانه این سازمان هنوز خود با مشکلات مدیریتی از جمله عدم تعیین رئیس برای فعالیت روبرو است. اینکه چرا رئیس جمهور هنوز فردی را برای این سمت منصوب نکرده است، سئوال بسیاری از کارشناسان است.
ماجرای برکنار رئیس قبلی هلال احمر 
اوایل آذرماه بود که علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال‌احمر از سمت خود استعفا داد و پس از استعفای او جلسه شورای عالی جمعیت هلال‌احمر برای انتخاب رئیس جدید این جمعیت برگزار شد.
با وجود آن که پیوندی استعفای خود را تقدیم رئیس جمهور کرده و جلسه شورای عالی برای انتخاب رئیس جدید برگزار شده اما تکلیف رئیس جمعیت هلال‌احمر تا اواخر آذرماه نامشخص بود و بر اساس شنیده‌ها  رئیس جمهور با وجود مفاسد و مشکلات پیوندی، استعفای پیوندی موافقت نمی‌کرد اما اعضای شورای عالی هلال‌احمر در جلسه فوق‌العاده خود در تاریخ ۱۹ آذرماه با استعفای پیوندی موافقت کردند.
شورای عالی هلال‌احمر به‌منظور ساماندهی هرچه سریع‌تر وضعیت این نهاد خیریه و امدادی در اجرای جزء ۵ بند ماده ۱۰ قانون اساسنامه جمعیت (معرفی دو نفر از افراد واجد شرایط به رئیس‌جمهور برای انتخاب یکی از آن‌ها به‌عنوان رئیس جمعیت) فرآیند اعلام نامزدی و نحوه بررسی سوابق و برنامه‌های افراد واحد شرایط را به اتفاق آراء تصویب کرد.
سرانجام در تاریخ ۲۳ آذرماه، ۷ گزینه‌های همچون  "سلمان سامانی" معاون وزارت کشور، "سید علی مرعشی" رئیس اسبق مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر، "سید محمد اکرمی" رئیس مجتمع درمانی هلال، "مصطفی محمدیون" دبیر کل اسبق هلال‌احمر، "پژوهش" عضو شورای عالی هلال‌احمر، "حسن علیمردانی" و "رضا نوروزی"  برای تصدی ریاست جمعیت هلال‌احمر با یکدیگر به رقابت پرداختند که  درنهایت پس از انجام رأی‌گیری، سید سلمان سامانی با ۹ رأی و محمدرضا نوروزی با کسب ۸ رأی  بیشترین آرا را کسب کردند و از سوی شورای عالی انتخاب و برای تعیین رئیس جمعیت هلال‌احمر به رئیس‌جمهور  معرفی شدند.
اما باگذشت بیش از سه ماه از ارسال مدارک و مستندات جلسه شورای عالی به حجت‌الاسلام روحانی برای صدور حکم ریاست جمعیت هلال‌احمر از بین دو گزینه "سامانی و نوروزی" اتفاقی نیفتاده است و رئیس‌جمهور برای صدور حکم رئیس جدید جمعیت هلال‌احمر اقدامی انجام نداده است.
در این خصوص گفته می شود که چندین نفر به رئیس جمهور برای تصدی میز ریاست هلال احمر معرفی شدند اما هنوز فردی مورد تایید قرار نگرفته است. اینکه چرا در این شرایط بحرانی که هلال احمر می تواند بخش اعظمی از کار مقابله با این بیماری را بر عهده این سازمان فاقد رئیس و مدیریت مستحکم است سئوال بسیاری از کارشناسان و افکارعمومی است. حدود دو ماه پیش بود که رسانه‌ها از تمایل «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور به ریاست «سلمان سامانی» بر هلال احمر گزارش دادند. اما بازهم در این حوزه خبری از انتصاب رئیس جدید نشد.
 
هلال‌احمر مهم‌ترین نهاد امدادی کشور بیش از 3 ماه است که بدون رئیس مانده است و این خلاء مدیریتی در این مدت بیشتر احساس می‌شود.
 
انتقاد شدید فعالان سیاسی و مددکاران اجتماعی از عدم انتخاب رئیس هلال احمر 
 
به درازا کشیدن این کار سبب انتقاد برخی از فعالان این حوزه شد.
 
در همین رابطه، « شیرعلی خرامین»، عضو هیئت رئیسه مجمع عالی جمعیت هلال احمر کشور همزمان با طولانی شدن روند گزینش ریاست سازمان هلال‌احمر کشور به حسن روحانی رئیس‌جمهور نامه نوشت.
 
در بخشی از متن این نامه آمده است: «متاسفانه امروز بعد از گذشت سه ماه و اندی از استعفای ریاست سابق این سازمان بنا به دلایل سیاسی و کشمکش‌های فردی و روابطی، مدیریت این سازمان وسیع و مهم تاکنون در هاله‌ای از بلاتکلیفی و سردر گمی به سر می‌برد.به طوری که علاوه بر کاسته شدن  اعتبار اجتماعی و مردمی در میان مردم و ایجاد خدشه بر چهره بین المللی آن، موجی از نا امیدی و ابهام در میان جمعیت میلیونی داوطلبان و امدادگران  بوجود آورده است.»
 
در یکی از بندهای این نامه خرامین به رئیس‌جمهور قید شده: لذا به عنوان یکی از میلیون‌ها خیل مشتاقان و علاقه‌مندان به این سازمان و به عنوان عضو هیئت رئیسه مجمع عالی جمعیت هلال احمر کشور اعتراض شدید خود را نسبت به این بلاتکلیفی اعلام و مصرانه از حضرتعالی تقاضامندم اجازه ندهید بیش از این سرنوشت این نهاد مقدس بازیچه بازیهای سیاسی و روابط و زدو بندهای دیگر گردد.
سهیلا جلودارزاده با بیان اینکه جمعیت هلال احمر در این شرایط حساس کشور رئیس ندارد، گفت: در شرایط فعلی کشور که با شیوع کرونا مواجه هستیم و همچنین شاهد برخی حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله در برخی نقاط کشور هستیم، ضرورت دارد تا هرچه سریع‌تر رئیس جمعیت هلال احمر منصوب شود.
وی تصریح کرد: سازمانی که رئیس آن مشخص نیست نمی‌تواند بهره‌وری لازم را در رابطه با مشکلات موجود کشور داشته باشد و اگر مدیر آن منصوب شود قطعا روند خدمت‌رسانی به مردم بهتر، با جدیت و با قاطعیت انجام خواهد شد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: امروز از زمین و آسمان این اضطرار وجود دارد و رئیس سازمان باید هرچه سریع‌تر انتخاب شود.
وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر، جای سیاست نیست و باید مدیری برای این سازمان انتخاب شود که بتواند به مردم خدمت کند، افزود: با عنایت به غیرسیاسی بودن این سازمان و الزام رعایت اصول بی‌طرفی جمعیت هلال احمر، شایسته است مدیر این جمعیت فردی فراجناحی، غیرسیاسی و مورد اقبال بدنه مدیریتی و کارشناسی جمعیت باشد. ضمن اینکه تجارب و تخصص مواجهه با سیل، زلزله و... در پرونده مدیریتی ثبت کرده باشد.
همچنین، «سید نظام الدین موسوی» منتخب مردن تهران در مجلس یازدهم در توئیتی نوشت: «حدود 3 ماه است با وجود بحرانهایی مثل سیل و کرونا جمعیت هلال احمر کشورمان رئیس ندارد. آقای رئیس جمهور! امضای حکم رئیس هلال احمر که دیگر به شورای نگهبان و قوه قضائیه و برجام و آمریکا و دلواپسان مربوط نیست. دلیل بلاتکلیف گذاشتن مهمترین نهاد امدادی کشور در میانه بحران‌ها چیست؟»
 
 
همین موضوع سبب کم تحرکی و اقدامات بدون برنامه هلال احمر شده است. مروری بر اقدامات و عملکرد هلال احمر در جریان وقوع چند سیل و زلزله در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که جمعیت هلال احمر در این ایام شرایط چندان مناسبی ندارد.
 
این روزها هلال احمر و سازمان تدارکات پزشکی زیرمجموعه آن می‌توانست ورودی جدی‌تر و پررنگ در مواجهه نظام سلامت کشور و مردم کشورمان با کرونا داشته باشد.
 
 
انتهای پیام/
 
سه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب: 17522
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *