800
۰
'گزارش دانا از جنگ قیمتی و سهم‌خواهی در بازار طلای سیاه؛

احتمال افت قیمت نفت به 20 دلار/ اقتصاد کدام کشورها با افت قیمت نفت آسیب می‌بیند؟

ویروس کرونا باعث کاهش تقاضای نفت و قیمت این طلای سیاه شد اما اعضای اوپک که به دنبال بهبود قیمت نفت بودند در اجلاس اخیر خود نتوانستند در جهت کاهش تولید و عرضه نفت تصمیم‌گیری کنند و این روند باعث افت 30درصدی قیم نفت در یک روز شده و با ادامه‌دار شدن این جنگ قیمتی نفت به کانال 20دلاری سقوط خواهد کرد.
احتمال افت قیمت نفت به 20 دلار/ اقتصاد کدام کشورها با افت قیمت نفت آسیب می‌بیند؟
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ویروس کرونا اقتصاد جهان را با افت شدید مواجه شد و روی فعالیت‌های اقتصادی بخصوص در کشورهای بزرگ اقتصادی تأثیر منفی گذاشت.
این ویروس ناشناخته که از شرق آسیا و چین خودنمایی کرد باعث کاهش شدید اقتصاد چین و تقاضای نفت از سوی این اقتصاد بزرگ دنیا به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت شد. این امر سبب شد قیمت نفت در بازارهای جهانی با افت شدید مواجه شود و اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای جلوگیری از ادامه روند افت قیمت و بهبود آن اجلاسی را در روز جمعه گذشته در شهر وین پایتخت اتریش برگزار کردند اما نتوانست برای کاهش عرضه نفت تصمیم‌گیری کنند.
بر اساس این گزارش اعضای اوپک بر روی کاهش یک‌میلیون بشکه در روز توافق حاصل کردند و اجرای این تصمیم منوط به کاهش عرضه نفت از سوی کشورهای غیر اوپک یا همان اوپک پلاس شد و این کشورها موافق کاهش تولید و عرضه نبودند. به همین دلیل تصمیم اوپک هم ملغی شد.
بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان این اجلاس را بدترین اجلاس تاریخ اوپک دانست اما عدم موفقیت در کاهش عرضه نفت در بازارهای جهانی باعث افت قیمت این طلای سیاه شده به‌طوری‌که در اولین روز هفته میلادی جاری (دیروز) شاهد افت 30 درصدی قیمت نفت بودیم.
چرا اجلاس روز جمعه اوپک موفق نبود؟
محمدعلی خطیبی نماینده اسبق ایران در اوپک در مورد افت قیمت نفت و عدم توافق اوپک پلاس به دانا می‌گوید: متأسفانه در جلسات گذشته اوپک بدعت خیلی بدی انجام شد که تصمیمات اوپک و غیر اوپک به هم منوط شد و اجلاس روز جمعه هم مانند رویه قبلی عمل شد.
وی افزود: اوپک تصمیم گرفت میزان عرضه نفت خود را یک‌میلیون بشکه در روز کاهش دهد ولی آن را منوط به کاهش تولید غیر اوپک کرد و روسیه و آن چند کشور قبول نکردند و به همین دلیل کاهش تولید اوپک هم منتفی شد.
ای کارشناس ارشد بازار نفت عدم موفقیت اوپک در نشست اخیر را منوط کردن تصمیمات نشست‌های قبل این سازمان به غیر اوپکی و مرتبط دادن آن دانست و گفت: در گذشته این رویه وجود نداشت و اوپک همیشه مستقلاً تصمیم‌گیری می‌کرد ولی در چند جلسه قبلی این رویه تغییر کرد.
خطیبی با بیان اینکه همه اعضای اوپک در تصمیم‌گیری برای کاهش یک‌میلیون بشکه نفت موفق بودند، ادامه داد: این تصمیم منوط شده بود به کاهش مقادیری از غیر اوپکی‌ها و آن‌ها هم زیر بار کاهش نرفتند؛ بنابراین اجلاس اوپک هم با منتفی شدن تصمیم ناموفق بود.
نماینده اسبق ایران در اوپک در مورد کاهش قیمت نفت، گفت: ویروس کرونا ابتدا در منطقه آسیا و از چین آغاز شد و بعد به اروپا و آمریکا هم گسترش پیدا کرد و بر روی تقاضای نفت تأثیر گذاشت.
 
چرا قیمت طلای سیاه افتاد؟
وی با اشاره به اینکه دو عامل باعث کاهش تقاضای نفت و افت قیمت آن شد، گفت: با توجه به اینکه در انتهای فصل زمستان هستیم و در این مواقع تقاضا برای انرژی و نفت کاهش پیدا می‌کند و از سوی دیگر ویروس کرونا بر فعالیت‌های اقتصادی تأثیر منفی گذاشت و این دو عامل تقاضای نفت را تحت‌فشار قرار می‌دهند.
خطیبی اضافه کرد: لازم بود تولیدکنندگان نفت با مدیریت عرضه و کاهش آن اقدام کنند که متأسفانه در اجلاس روز جمعه موفقیتی حاصل نشد.
این کارشناس بازار نفت تصریح کرد: اوپک می‎تواند برای مدیریت عرضه خودش تصمیم‌گیری کند و نباید تصمیمات خود را به چند کشور که سازمان‌دهی نشدند منوط کند و این راهبرد درستی نیست.
وی با اشاره به برخی رایزنی‌های اعضای اوپک برای رسیدن به توافق برای کاهش عرضه نفت تأکید کرد: اگر این مذاکرات موفق نباشد با شروع فصل بهار و کاهش تقاضای فصلی قیمت نفت که کمتر از 40 دلار هم کاهش یابد. اعضای اوپک باید رایزنی‌های خود را دنبال کنند تا عدم توافق را سریعاً تبدیل به یک توافق کنند در غیر این صورت قیمت‌ها در بازار نفت روند کاهشی را ادامه خواهد داد.
خطیبی در مورد تأثیرگذاری افت قیمت نفت بر اقتصاد ایران، گفت: ایران هم‌اکنون مقادیری نفت خام و هم فرآورده‌های نفتی صادر می‌کند و کاهش قیمت روی این صادرات تأثیر می‌گذارد. هرچند درآمدهای نفتی خیلی کمتر از گذشته است ولی تبعات کاهش قیمت نفت روی درآمدهای ایران و همه کشورهای تولیدکننده نفت و فرآورده‌های نفتی و حتی صادرکنندگان گاز تأثیر منفی خواهد گذاشت.
 
نفت 20 دلاری می‌شود اگر.../ اقتصاد روسیه یا عربستان کدام آسیب می‌بیند؟
زانا احمدی این کارشناس حوزه نفت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی دانا در مورد وضعیت بازار نفت گفت: ویروس کرونا باعث کاهش شدید تقاضای نفت از سوی چین شد و قیمت‌ها را تحت تأثیر قرار داد؛ سپس اعضای کشورهای صادرکننده نفت اوپک به دنبال کاهش تولید برای بهبود قیمت نفت بودند.
وی در مورد اینکه چرا اجلاس اوپک و اوپک پلاس منجر به کاهش عرضه نفت نشد، اظهار کرد: روسیه از همان ابتدا با کاهش تولید خودش موافق نبود و عربستان، امارات و عراق به دلیل تأمین منابع مالی خود و بودجه‌شان به دنبال افزایش قیمت نفت بودند.
احمدی با بیان اینکه روسیه در این بازی دنبال سهم بود نه قیمت، ادامه داد: از سال‌های 2014 به بعد این بازی بین روسیه و عربستان وجود داشت که درزمانی روسیه دنبال افزایش قیمت بود و عربستان به در پی افزایش سهم بودند و یا بالعکس.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به قیمت‌های کنونی در بازار نفت گفت: روسیه اقتصاد خودش را با کاهش پایین قیمت نفت تنظیم کرده و با افت قیمت کمتری خواهد دید و عربستان سعودی بودجه خود را با نفت 70 الی 80 دلاری می‌تواند ببندد اما روسیه با نصف این قیمت نیاز دارد.
وی افزود: عربستان به دلیل وابستگی اقتصادش به دنبال افزایش قیمت نفت است تا بتواند بودجه خودش را تأمین کند و روسیه به دنبال افزایش سهم در بازار است که تقابل این دو باعث افت قیمت نفت شد.
احمدی با بیان اینکه اوپک بیش‌ازحد تصمیمات خود را وابسته به روسیه کرد، عنوان داشت: اعضای اوپک می‌توانست بدون توجه به روسیه و دیگر کشورها تصمیم خود را بگیرد.
این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه کاهش تولید در اوپک تصویب نشد، درنتیجه افزایش تولید می‌توانند داشته باشند، گفت: عربستان، روسیه و... ممکن است برای تأمین منابع مالی، تولید خود را بالا ببرند و اگر این مشکل ادامه پیدا کند مطمئناً کشورهایی که وابسته به نفت هستند و بودجه نفتی دارند به‌شدت متضرر خواهند شد. در این میان شرکت‌های نفتی هم ممکن است به دلیل عدم پرداخت وام‌های خود ضرر کنند.
وی ادامه داد: اگر در سه ماه دوم و سوم پیش‌رو، وضعیت عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار نفت ادامه یابد و افزایش تولید هم شاهد باشیم قیمت در کانال 30 دلاری و حتی 20 دلاری سقوط کند و سال بعدی برای نفت در انتظار داشته باشیم که با کاهش قیمت نفت تمام شرکت‌های بورسی و نفتی متضرر خواهند شد.
احمدی تصریح کرد: افت قیمت نفت را شاهد خواهیم بود مگر اینکه کشورهای تولیدکننده مانند روسیه کاهش تولید دهند تا قیمت نفت به حدود 40 الی 50 دلار افزایش یابد اما با روند فعلی قیمت نفت حدود 30 دلار خواهد ماند؛ و یک جنگ قیمتی در بازار نفت افتاده و تصمیمات به ضرر همه کشورها است.
این کارشناس حوزه نفت در مورد خروج نفت کشورهایی که تولید با قیمت در کانال 30 دلاری برایشان به‌صرف نیست، گفت: در این مورد خیلی زود است و این روند حداقل 6 ماه زمان خواهد برد و فعلاً ممکن است کاهش فعالیت داشته باشند.
 
اقتصاد ایران و افت قیمت نفت
احمدی در مورد تأثیر افت قیمت نفت بر اقتصاد کشورمان، اظهار کرد: ایران صادرات خیلی چشمگیری ندارد و بیشتر عرضه نفت پالایشگاه‌های داخلی در برنامه است و بهترین اتفاق است.
وی با اشاره به رشد بسیار خوب بورس نسبت به سایر بازارهای موازی، گفت: شرکت‌های نفتی و پتروشیمی در بورس با افت مواجه خواهند بود اما متأثر از افت قیمت نفت خواهند بود ولی تأثیر افت جهانی نفت بر بودجه ایران زیاد تحت تأثیر قرار نمی‌دهد و فقط ممکن است روی قیمت نفت در بودجه تأثیرگذار باشد.
انتهای پیام/ط
 
چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب: 17543
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *