800
۰

وام یک میلیونی برای کمک به بانک‌هاست نه مردم/ آیا دولت به دنبال کاسبی برای بانک‌ها در شرایط کرونایی است؟

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت هنوز سیاست روشنی و دقیقی برای مقابله با ویروس کرونا ندارد و تصمیم نگرفته چه اقدامی انجام دهد، گفت: وام یک‌میلیونی به‌جای کمک به مردم به نفع و برای کمک بانک‌ها است زیرا امروز بانک‌ها به پارکینگ پول تبدیل شدند.
وام یک میلیونی برای کمک به بانک‌هاست نه مردم/ آیا دولت به دنبال کاسبی برای بانک‌ها در شرایط کرونایی است؟
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، کرونا شوکی به اقتصاد جهان و کشورها وارد کرد و اقتصاددانان اثرات آن را بدتر از بحران‌های اقتصادی گذشته مانند بحران مالی سال ۲۰۰۷ می‌دانند. این ویروس پس از ورود به ایران مانند سایر کشورها باعث کاهش تقاضا مؤثر در اقتصاد شد و خیلی و اکثر مشاغل و کسب‌وکارها را به تعطیلی کشاند. با مختل شدن وضعیت اقتصادی، شرایط معیشت مردم بخصوص قشر‌های ضعیف جامعه هم با مشکل مواجه شد. در این شرایط وظیفه دولت‌ها حمایت از مردم و مشاغل آسیب‌دیده است و باید برای خروج از این وضعیت اقدام مؤثر انجام دهند.
بر اساس این گزارش دولت ما هم با تأخیر دست به تصمیم‌گیری زد و ستاد مقابله با کرونا را ایجاد و خبر از اقداماتی داد که فعالان اقتصادی می‌گویند هنوز این تصمیمات اجرایی نشده است. اقداماتی مانند کمک حمایتی ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزارتومانی به ۳ میلیون خانوار آسیب‌دیده، کمک به مشاغل و کسب‌وکارها با پرداخت وام و کمک یک الی دو میلیون تومان در قالب وام به همه خانوارها آن‌هم با سود ۱۲ درصدی.  کارشناسان و صاحب‌نظران به تصمیمات دولت و اقداماتش برای کاهش اثرات کرونا بر اقتصاد ایران انتقاد دارند.
دولت هنوز نمی‌داند چه اقدامی باید انجام دهد
عطا بهرامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا در مورد ارزیابی اقدامات دولت برای کاهش اثرات اقتصادی شیوع کروناویروس در کشور، اظهار کرد: دولت هنوز سیاست روشنی و دقیقی برای بحث کرونا ندارد و مشخص نیست چه‌کاری می‌خواهد انجام دهد و آیا می‌خواهد قرنطینه را اجرا کند یا نه یا اینکه چه برنامه‌ای برای جبران دارد؟
وی با بیان اینکه دولت در سردرگمی به درمی‌برد و  هنوز تصمیم نگرفته چه اقدامی انجام دهد، افزود: البته برخی با انتقاد از دولت معتقدند باید قرنطینه کامل را اجرا شود درحالی‌که این کار  امکان‌پذیر نیست، زیرا نخست باید پولی داشته باشیم تا به مردم بدهیم که نداریم و دوم اینکه باید مایحتاج مردم را به‌صورت مرتب درب منزل تحویل دهیم که امکانات این کار هم وجود ندارد.
بهرامی ادامه داد: کشورهایی که قرنطینه کامل را اجرا کردند و مردم در خانه‌ها ماندند، توانستند مایحتاج افراد را مرتب درب منزل تحویل دهند و از سوی دیگر مبلغی هم به‌حساب فرد برای انجام کارهای ضروری پرداخت کردند که ما این امکان را نداریم؛ حتی اگر پول هم تأمین شود باز ساختار بروکراسی برای ارائه خدمات در کشور وجود ندارد زیرا باید بتوانیم اقلام موردنیاز مردم توزیع کنیم؛ بنابراین افرادی که از قرنطینه کامل حرف می‌زنند ساختار و امکانات نمی‌شناسند و اجرای این کار شدنی نیست.
این کارشناس اقتصادی در مورد حمایت‌های دولت در شرایط کرونایی بیان کرد: بانک اطلاعاتی برای حمایت‌ها در کشور وجود ندارد ولی کشورهای غربی بانک اطلاعاتی شفافی دارند که اطلاعات فرد به‌صورت کاملی در آن ثبت‌شده و مشخص است و دولت می‌تواند کمک کند درحالی‌که ما این ساختار اطلاعاتی را هم نداریم و تنها اطلاعات  مربوط به کارمندان دولت موجود است که بخشی زیادی از آن‌ها هم باید به مردم خدمات ارائه دهند و نمی‌توانند در  قرنطینه باشند.
به گفته این وی، مشکل دولت بی‌عملی و مشخص نبودن برنامه و سیاستش با توجه به با امکانات موجود است و فقط گاهی مدیریت افکار عمومی را انجام می‌دهد و حرف‌هایی می‌زند که مردم فکر کنند که کاری انجام می‌دهد. منتقدان دولت هم بی‌انصافی می‌کنند چیزهایی از او می‌خواهند که قابل برآورده شدن نیست و اگر همان‌ها الآن سرکار بیایند نمی‌توانند به حرف‌هایی که می‌زنند عمل کنند.
بهرامی اضافه کرد: دولت هنوز تصمیم قطعی برای مدیریت وضعیت فعلی و کرونایی نگرفته و منتقدان هم به او مجال نمی‌دهند درحالی‌که این موضوع ملی است باید با آن منصفانه برخورد کرد تا دولت هم به وظایف خودش عمل کند.
 
دولت از بانک مرکزی استقراض کند/ بانک‌ها روزانه ۳۷۰ هزار میلیارد تومان خلق پول می‌کنند
این کارشناس اقتصادی گفت: کاری که دولت باید انجام دهد و خیلی‌ها می‌‌گویند نباید انجام دهد استقراض از بانک مرکزی است تا بتواند حمایت‌ها را اجرایی کند. امروز کشورهای اروپایی و آمریکا 2200 میلیارد دلار با چاپ پول به جامعه تزریق کردند، منتها این پول به بخش‌های هدف تزریق شد و در کشور ما هم باید این کار انجام شود و دولت در این شرایط باید خلق پول را انجام دهد و به‌صورت هدفمند به جامعه هدف تزریق کند البته بازهم به دلیل فقدان اطلاعاتی، شناسایی این جامعه و انجام آن خیلی سخت است.
بهرامی در مور اینکه خلق پول باعث تورم نمی‌شود، پاسخ داد: فلسفه بسته‌های مالی و محرک اقتصادی افزایش پایه پولی است و خلق پول همیشه بد نیست البته این کار هرروز در اقتصاد ایران انجام می‌شود زیرا هم‌اکنون بانک‌ها روزانه 370 هزار میلیارد تومان پول خلق می‌کنند و با آن‌کاره‌ای عادی انجام می‌دهند که به آن برداشت از منابع بانک مرکزی می‌گویند که این کار نباید انجام شود.
 
آیا دولت به دنبال کاسبی از کرونا است؟
وی در مورد وام 1 الی 2 میلیونی که قرار است با سود 12 درصد به خانوارهایی ایرانی برای کمک  داده شود، گفت: واقعاً این یک اقدام توهین‌آمیز به مردم است و این مبلغ می‌تواند کدام گره و مشکلات مردم را حل می‌کند و دوم پرداخت این کمک با عنوان وام و دریافت سود چه صیغه‌ای است.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه دولت در بحران اقتصادی باید وظیفه خودش را انجام دهد و کارکردش را نشان دهد نه در شرایط عادی، تأکید کرد: در این شرایط کرونایی دولت‌ها باید حمایت‌های لازم را انجام دهند نه اینکه برای حمایتی سود تعیین کنند آن‌هم 12 درصد که در دنیا تخیلی است زیرا هیچ شرکتی این میزان سودهی ندارد.
بهرامی افزود: دولت با منت می‌گوید به مردم وام با سود 12 درصد می‌دهیم که سرجمع آن شاید 3 الی 4 هزار میلیارد تومان بیشتر نشود درحالی‌که این عددی نیست و با این روش اثر بدی دارد و دولت را نهادی نشان می‌دهد که در بحران به‌جای کمک، به دنبال کاسبی است؛ درحالی‌که به‌عنوان نهادهای عمومی وظیفه مدیریت امور را ندارد نه پول درآوردن.
 
وامی که برای کمک به بانک است نه مردم
این کارشناس اقتصادی در خصوص این سؤال که امروز بانک‌ها به پارکینگ پول تبدیل‌شدن و این طرح وام یک تا دومیلیونی به نفع بانک‌ها است، پاسخ داد: بانک‌ها با پرداخت سودهای بالا، سپرده‌ها و نقدینگی را جمع کرده بودند و به دلیل بالا بودن سود تسهیلات بخش واقعی اقتصاد از گرفتن وام استقبال نکرد و پول‌ها در بانک‌ها مانده است و پرداخت این وام در این شرایط به نفع بانک‌ها است که وامی را با سود (۱۲ درصد) می‌دهند و ۱۰۰ درصد اصل و سود پول از محل یارانه‌ها برمی‌گردد.
وی با بیان اینکه بانک‌ها می‌توانند با سود ۱۲ درصد وام دهند و در مقابل کاهش نرخ سود مقاومت کنند، گفت: اکثر افراد حاضر نیستند با سود ۱۸ درصدی وام بگیرند و خیلی از بانک‌ها مراجعه‌کننده‌ای برای وام ندارند و امروز در و دیوار شهر پرشده از بیلبوردهای بانک‌ها که بیاید با فلان شرایط وام بگیرد.
 
دولت غیر شفاف عمل می‌کند
بهرامی در مورد برنامه دولت در حمایت از بنگاه‌ها و مشاغل اظهار کرد: تزریق پول به بنگاه‌های تولید و تجاری و مشاغل باید دقیق باشد و دولت بداند با چه چیزی طرف است البته در اینجا هم مرجع تشخیص دولت مشخص نیست؛ زیرا دولت (کل ساختار کشور نه‌فقط دولت) به سمت شفافیت حرکت نکرده است.
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: دولت فعلی نسبت به دولت‌های گذشته غیر شفاف‌تر بوده و وقتی نمی‌دانید با چه وضعیت وضعیتی روبرو هستید و بنگاه‌ها چه حال و روزی دارند، چگونه می‌خواهید به آن‌ها کمک شود، پزشک برای درمان بیمار باید مشکل و بیماری را تشخیص دهد تا نسخه بنویسد.
وی با بیان اینکه دولت تصویر جامعه را با جزییات کامل ندارد و نمی‌تواند کار خاصی انجام دهد، گفت: دولت امروز مانند یک پزشک نشسته و هیچی از بیمار و بیماری نمی‌داند. در این حالت وقتی پول تزریق کند به سرنوشت همه پروژه‌های پول پاشی کشور منجر خواهد شد که هیچ نتیجه‌ و اثری نداشت و فقط عده‌ای پول گرفتند و با آن ملک و ساختمان خریدند.
 
زمینه صادرات غیرنفتی در پسا کرونا تسهیل شود/ نرخ ارز بالا می‌رود؟
بهرامی در مورد اقتصاد ایران در پس از کرونا، گفت: شیوع این ویروس صادرات غیرنفتی کشور را بین 10 الی 20 درصد (5 الی 10 میلیارد دلار) کاهش داده و با توجه به تحریم صادرات نفت و افت قیمت آن، این موضوع باعث افزایش نرخ ارز خواهد شد که اجتناب‌ناپذیر است. 
وی با تأکید بر اینکه دولت و احزاب و منتقدان دولت نباید فضای روانی جامعه را بدتر از این کنند، گفت: با توجه به شرایط کنونی اقتصاد افزایش نرخ ارز یک پدیده اقتصادی است و تقصیر دولت نیست و با آن باید با آرامش برخورد کرد و تبدیل به فرصتی برای افزایش صادرات غیرنفتی و جبران مافات شود.
این کارشناس اقتصادی گفت: دولت باید زمینه صادرات را تسهیل کند و به‌صورت رگباری بخشنامه صادر نکند و تعرفه صادرات را کاهش دهد تا با افزایش آن درآمدهای ارزی کشور هم افزایش یابد.
انتهای پیام
 
دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب: 17851
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *