800
۰

علت کاهش قیمت نفت چیست؟ جنگ قدرت‌ها یا ویروس کرونا

درحالی قیمت نفت بعد از افزایش چند دلاری طی هفته های اخیر دوباره روند نزولی به خود گرفت که تحلیلگران بازار انرژی معتقدند علت کاهش قیمت نفت جنگ قیمتی است که روسیه علیه آمریکا به راه انداخته است.
علت کاهش قیمت نفت چیست؟ جنگ قدرت‌ها یا ویروس کرونا
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رسانه های بین المللی در گزارش هایی اعلام کردند در حالی قیمت جهانی نفت خام به کمترین میزان خود در طول سالهای اخیر رسیده است که کارشناسان بازار جهانی نفت خام پیش بینی کرده اند روند نزولی قیمت نفت می تواند رکورد بیشترین کاهش را که مربوط به سال 2001 میلادی است نیز بشکند. بررسی های صورت گرفته نشان می دهد کمترین میزان قیمت نفت در دو دهه اخیر مربوط به سال 2001 است که قیمت نفت به 17 دلار و 33 سنت نیز رسید.
در هفته های اخیر برخی از اعضای اوپک پلاس یعنی عربستان و روسیه به این جمع بندی رسیدند که باید تولید نفت خود را کاهش دهند به طوریکه پوتین رسما اعلام کرد روزانه 10 میلیون بشکه از تولید نفت باید از بازار خارج شود. که پیش‌بینی‌های کارشناسان بازار حاکی از آن است که این میزان کاهش تولید نمی تواند منجر به بالارفتن قیمت نفت در شرایطی شود که ویروس کرونا در اقتصاد جهانی اثر گذار بوده است. اما به هر حال پس از صحبت های پوتین برای یک دوره کوتاه قیمت نفت روند صعودی به خود گرفت و به قیمت 28 دلار و 34 سنت نیز رسید اما بازارهای جهانی برای بار مجدد شاهد کاهش قیمت نفت بود.
توافق ناکام ترامپ با روسیه و عربستان؛ سقوط شیل
این گزارش حاکی است برخی از تحلیلگران بازار نفت معتقدند کاهش قیمت نفت می تواند منجر به خروج آمریکا از بازار شود زیرا تولید نفت شیل با این قیمت صرفه اقتصادی ندارد از همین رو ترامپ از روسیه و عربستان به دلیل اتخاذ این تصمیم که میخواهند تولیدات خود را کاهش دهند تشکر کرده است و گفته است این تصمیم می تواند منجر به اشتغال صدها هزار کارگر آمریکایی شود اما به هرحال این خوشحالی ترامپ دوام نیافت و مجددا قیمت نفت کاهشی شد. به طوریکه از زمان اتخاذ این تصمیم تا کنون قیمت نفت حدود 36 درصد کاهش یافته است.
تحلیلگران بازار نفت در آمریکا معتقدند تولید نفت شیل امریکا به قیمت های 20 دلار و کمتر از آن امکان پذیر نیست و خود به خود آمریکا باید با این قیمت ها تولید نفتش را کاهش دهد و تولید نفت را رها کند هر چند که تاکنون ذخایر استراتژیک نفت آمریکا توانسته است جوابگوی تقاضای این کشور باشد اما به هرحال باید گفت آمریکا در شرایط فعلی مجبور است از تولیدات ذخیره شده خود استفاده کند. 
اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده در اوایل این هفته طی گزارشی اعلام کرد پیش از فراگیری ویروس کرونا ذخایر نفتی آمریکا به بیشترین میزان خود رسیده بود که با کاهش قیمت جهانی نفت امریکا مصرف این ذخایر را آغاز کرده است.
جنگ قدرت‌ها یا تأثیرات کرونا
رایتد انرژی یکی از مراکز تحقیقاتی و پژوهشی بازار نفت در آمریکا طی گزارشی اعلام کرده است آنچه امروز شاهدش هستیم جنگ قیمت نفت است که روسیه و عربستان علیه نفت شیل آمریکا به راه انداخته اند تا امریکا نتواند میزان تولید نفت خود را بالا ببرد که عملا این کار به ورشکستگی آمریکا خواهد شد. 
این مرکز تحقیقات انرژی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده است این شرایط در حالی شکل گرفته است که تقاضا برای نفت خام نیز کاهش پیدا کرده است و الا نباید قیمت نفت به کمتر از 30 دلار در هر بشکه می رسید که انتظار می رود تا پایان سال 2020 و حتی 2021 نیز این روند ادامه یابد.
نفت زیر 20 دلار عملا کابوسی برای شرکت های نفتی گران قیمت شیل آمریکا است، به ویژه شرکت هایی که بدهی زیادی برای پرداخت هزینه های پروژه های حفاری دارند که در نهایت منجر به ورشکستگی حدود 400 شرکت فعال در صنعت نفت آمریکا و دیگر شرکت های وابسته شود.
 
انتهای پیام/
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب: 17953
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *