800
۰
تغییر رسوم رمضانیه مردم ایرانشهر در سایه کرونا؛

کرونا تجمعات مذهبی در رمضان را تعطیل کرد/تغییر سنت افطاری دادن به کمک های مومنانه

امام جمعه اهل سنت ایرانشهر با بیان این که آغاز رمضان در بحران کرونا می باشد؛ گفت: یکی از سنت های حسنه مردم این شهرستان در رمضان کمک به هم نوغان و پرداخت زکات است.
کرونا تجمعات مذهبی در رمضان را تعطیل کرد/تغییر سنت افطاری دادن به کمک های مومنانه
به گزارش شستون؛ شهرستان ایرانشهر به عنوان یکی از شاخص ترین و بزرگترین شهرهای سیستان و بلوچستان می باشد. با وجود شهروندانی غیور و مومن که سال ها میزبان رهبر معظم انقلاب بودند، همچون سایر شهرهای این استان دارای آداب و رسوم خاصی در ماه مبارک رمضان می باشند.

در سال های گذشته مردم ایرانشهر در ماه مبارک رمضان با روزه گرفتن، تلاوت قرآن مجید، برپایی نماز تراویح، سحرخیزی، پهن کردن سفره های افطاری و اطعام نیازمندان به دنبال کسب فیض بیشتر در ماه مهمانی خداوند بودند.

اما امسال برگزاری آداب و رسوم ماه رمضان به گونه ای بسیار متفاوت تر از سال های گذشته برگزار می شود و این شیوه برای بسیاری از مسلمانان سخت‌تر از معمول خواهد بود؛ زیرا  بخش مهمی از مراسمات این ماه که مربوط به شرکت در جلسات جمعی دینی است با شیوع ویروس کرونا و گسترش بیماری کووید ۱۹ تحت تاثیر قرار گرفته است.  

کرونا تجمعات مذهبی در رمضان را تعطیل کرد

در این زمینه مولوی خلیل رسولی زاده، امام جمعه موقت ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: در ماه مبارک رمضان، سال های گذشته یکی از آدابی که در این ماه پرخیر و پربرکت توسط مردم این شهرستان انجام می شد؛ برپایی کرسی های تلاوت قرآن کریم و اقامه نماز تراویح با حضور آحاد مختلف مردم اعم از پیر و جوان بود؛ اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا برگزاری این مراسم در مساجد فقط با حضور افرادی که از نظر سلامتی سالم می باشند، با رعایت تمام پروتکل های وزارت بهداشت خصوصا توجه به فاصله گذاری اجتماعی برگزار می شود.

وی افزود: امسال با توجه به وجود ویروس کرونا سالمندان و بیماران از نظر به جا آوردن فرائض دینی ماه مبارک رمضان مطابق باشرع و اسلام مستثنی می باشند.

امام جمعه موقت ایرانشهر ادامه داد: در سال های گذشته یکی از رسومات بسیار پرفیض در ماه مبارک رمضان در این شهرستان پهن کردن سفره های افطاری در مساجد بوده است، که اغلب شهروندان هنگام افطار لبنیات، نان و خرما به مساجد می آوردند تا نمازگزاران روزه دار و یا مسافران را اطعام کنند زیرا بر این اعتقادبودند که افطاری دادن از ثواب بالایی برخوردار است.

وی در تکمیل مطلب فوق؛ تصریح کرد: امسال با توجه به فراگیر بودن بیماری کرونا از برگزاری این سنت حسنه یعنی پهن کردن سفره های افطاری در مساجد خودداری شده است و همه روزه داران در خانه خود افطار می کنند.

رسولی زاده خاطر نشان کرد: در ماه مبارک رمضان جوامع اسلامی حال و هوای خاصی پیدا می‌کند. در هر محله‌ شهرستان ایرانشهر محفل انسی برپا و صوت قرآن شنیده می‌شود؛ به نحوی که در مساجد، قرآن به صورت دسته جمعی با قرائت یک جز از آن به صورت روزانه تلاوت می شود‌.

وی عنوان کرد: در ماه مبارک رمضان یکی از آداب و رسوم مردم بلوچستان پرداخت زکات، انفاق، دادن افطاری به هم نوع و همسایه می باشد و مردم بر این باورند که در این ماه هر عمل فرضی که انجام می دهند در نزد خدا متعال دارای اجر و پاداش معنوی افزون تری می باشد.

این خطیب جمعه گفت: در میان مردم بلوچستان رسم است که هنگام سحر هرکسی زودتر از دیگران بیدار شود اقدام به بیدارکردن دیگران کند.

به گفته وی در ایرانشهر حلوای خرمایی، چانگال یکی از انواع شیرینی های محلی می باشند که اغلب سرسفره همه روزه داران این منطقه در ایام ماه مبارک رمضان دیده می شود.


انتهای پیام/
يکشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب: 18070
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *