800
۰

جولان «جوکرهای اینستاگرامی» در فضای پساکرونا/ آنومی خش‌دار اجتماعی در مدار ابتذال

جالب اینجاست که رفتارهای هنجارشکنانه این افراد نه تنها در داخل کشور بلکه توسط افرادی که در خارج از ایران زندگی می کنند نیز مورد نکوهش و اعتراض قرار گرفته است. اما به نوعی در فضای یله و رهای مجازی فصل فصل خودنمایی چنین افرادی است.
جولان «جوکرهای اینستاگرامی» در فضای پساکرونا/ آنومی خش‌دار اجتماعی در مدار ابتذال
به گزارش  شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در فضای پساکرونا با توجه به محدودیت هایی که در ارتباطات انسانی به سبب قطع زنجیره شیوع ویروس کووید 19 بوجود آمده است، حال و هوای داغ و تب آلودی در فضای مجازی حادث شده است. با شیوع کرونا فضای مجازی بیشتر از پیش جای فضای واقعی را در زندگی انسان ها گرفته است. جوانان مخاطبان اصلی چنین فضایی هستند و سعی می کنند وقت خود را با حضور در فضای مجازی و بخصوص شبکه های اجتماعی پر کنند. اوقاتی که بعضا با ابتذال و شیوع انحرافات اجتماعی یا بهتر بگوییم آنومی و بی هنجاری گذرانده می شود.
هر نسلی با رسانه دوران خود بزرگ می شود اگرچه دهه شصتی ها با تلویزیون بزرگ شده اند حالا دهه های 80 و 90 با فضای شبکه های اجتماعی بخصوص اینستاگرام در حال رشد هستند و نسلی که سعی در هویت یابی دارد توجه ویژه ای بخصوص به شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام که شبکه تصویری است، دارد.
آنچه امروز در این فضا بیشتر از گذشته پدیدار شده است جولان اینفلوئنسرهای اینستاگرامی یا به قولی «شاخ های مجازی» است که صفحات پر مخاطبی دارند و یا هوادارانی برای خود دست و پا کرده اند که اکثرا از سنین پایین هستند یا اینکه دنبال کنندگان گذری دارند که با توجه به اینکه این افراد مخاطبان زیادی دارند به خودی خود در مرکز توجه دیگران نیز قرار می گیرند.
 
اما برخی از شاخ های مجازی ایرانی در این روزهای پساکرونایی که جوانان بیشتر وقت خود را با این فضا مشغول می کنند به طور ابتذال آمیزی در حال جولان هستند. افرادی که هیچ گونه چارچوب اخلاقی و رفتاری و حتی روانی را نیز رعایت نمی کنند و با توجه به اینکه در خارج از ایران بسر می برند خود را در حاشیه امن دیده و به طور عصیان گونه ای سعی می کنند که به جذب مخاطب بپردازند. 
 
این شرایط به افراد که با آنارشی و ناهنجاری اجتماعی به سان شخصیت فیلم جوکر با ادغام ابتذال و خنده ها و شوخی‌های هیستریک فضای روانی خاصی در شبکه های اجتماعی بوجود آورده اند، باعث از دست رفتن سرمایه های اجتماعی و وقت و هدف و آینده بسیاری از جوانان می شود.
 
این رفتارها عموما نه تنها در فضای مجازی از کنترل خانواده ها خارج شده است بلکه حتی نهادهای مسئول همچون وزارت ارتباطات نیز چندان نظارت محکمی در این خصوص ندارد. همه این موارد به نوعی امتیازی برای این افراد بی بندباری است که گفته می شود بعضا با سرویس های بیگانه و مافیای مالی و تبلیغاتی کار می کنند. 
 
جالب اینجاست که رفتارهای هنجارشکنانه این افراد نه تنها در داخل کشور بلکه توسط افرادی که در خارج از ایران زندگی می کنند نیز مورد نکوهش و اعتراض قرار گرفته است. اما به نوعی در فضای یله و رهای مجازی فصل فصل خودنمایی چنین افرادی است. 
 
اخیرا دوباره صفحه اینستاگرام یکی از خوانندگان مبتذل خارج نشین با گزارشات مختلف افراد دغدغه مند اجتماعی بسته شد. جالب است که وی به دنبال ایجاد یک خانه فساد و استفاده از دختران نوجوان بوده است و فراخوان داده است و برخی از هوادارانش نیز اهداف شوم وی را دنبال می کردند. این باعث شد که جمعی از خبرنگاران، حقوق‌دانان و حامیان حقوق کودکان با اطلاع‌رسانی در این‌باره از اینستاگرام خواستند صفحه این خواننده مبتذل را ببندد. جالب است که بسته شدن صفحه این خواننده مبتذل به سبب قوانین جهان شمولی است که نه تنها در فرهنگ ایرانی بلکه در فرهنگ جهانی قبیح و ناپسند است و سطح رفتار ناپسند این افراد را به وضوح به نمایش می گذارد.  در قوانین جهانی اجازه نمی دهند که افراد زیر سن قانونی از لحاظ روانی و جسمی مورد تهدید قرار بگیرند. 
 
اما این فرد در فضای شبکه های اجتماعی بدون هیچ مانعی در حال فعالیت است و نهادهای مربوطه در کشورمان نسبت به آن برخوردی انجام نمی دهند و عاقبت کار از خارج از کشور این صفحه مجازی انحرافی بسته می شود. سئوال اینجاست که چه شده است که در کشورمان این موضوع با اهمال کاری روبر می شود اما قوانین جهانی آنرا تحمل نکرده و کار به بستن این صفحه می انجامد. جالب است که خصوصا در وزارت ارتباطات مسئولان خود در شبکه اجتماعی حضور مستمر دارند و با این موضوعات غریبه نیستند اما برخوردی هم در این حوزه صورت نمی دهند.
 
اینکه فردی به اینجا رسیده که فراخوان غیراخلاقی برای جذب دختران زیر سن قانونی می دهد و طرفدارانی هم پیدا می کند تنها از یک منظر قابل توجه نیست و بایستی از موارد اجتماعی، روانشناسی و فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته و به جامعه این اخطار داده شود که بیشتر از فرزندان و همچنین حضور افراد خانواده در چنین فضایی مراقبت کنند و حضور نوجوانان و جوانان در این فضا کنترل شده باشد.
 
در جامعه امروز برای حفظ سلامتی جسمی از شیوع ویروس کرونا انواع ماسک و مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد اما برای حفظ امنیت روانی و رفتاری خصوصا برای جوانانی که هویت آنها در حال شکل گیری است، موارد بهداشت روانی و رفتاری نه تنها رعایت نمی شود بلکه اهمال کاری زیادی در برابر آن صورت می گیرد. 
 
امیر حمزه نژاد 
 
انتهای پیام/
يکشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب: 18072
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *