800
۰
بهره مندی از ظرفیتی خفته در روزهای پرنوسان برق؛

بزرگترین مزرعه بادی کشور در جنوب شرق ایران راه اندازی می شود/ تبدیل تهدید به فرصت با تولید انرژی از بادهای 120 روزه سیستان

بادهای 120 روزه سیستان که در گذشته ای نه چندان دور از آن به عنوان یک تهدید بزرگ برای این منطقه یاد می شد، امروز با راه اندازی بزرگترین مزرعه بادی کشور در میل نادر به فرصتی بزرگ برای تأمین برق و توسعه منطقه از طریق تولید انرژی پاک تبدیل شده است.
بزرگترین مزرعه بادی کشور در جنوب شرق ایران راه اندازی می شود/ تبدیل تهدید به فرصت با تولید انرژی از بادهای 120 روزه سیستان
به گزارش شستون؛ به نقل از عصرهامون، سیستان وبلوچستان یکی از پهناورترین استان های کشور از لحاظ منابع انرژی های نو است به گونه ای که قرار گرفتن در مسیر بادهای پر قدرت سیستان و انرژی تابشی خورشید با بیش از 6 كیلووات ساعت بر مترمربع در روز، انرژی زمین گرمایی آتش فشان نیمه خاموش تفتان و بزمان، انرژی امواج اقیانوسی دریای بزرگ چابهار با ارتفاع بیش از 12 متر در فصل مونسون و انرژی بیومس منطقه كشاورزی و گاوداری های زابل، بمپور و باهوكلات گوشه ای از سرازیر شدن نعمات خدادادی بر این سرزمین به شمار می رود كه با بهره گیری از آنها می توان بهترین شرایط را در منطقه به وجود آورد.

اگر چه بادهای 120 روزه سیستان برای مردم منطقه جز بیماری های تنفسی، چشمی، عفونی و ریزگردها چیز دیگری در بر نداشت اما اکنون از این بادهای سرکش یا بهتر است بگوییم سرمایه ملی که تاکنون بیهوده به هدر می رفت برای تولید برق بیش از ۱۵۰ مگاوات از این انرژی های پاک و تجدید پذیر که با آن می توان بدون محدودیت به راه اندازی کارخانه ها و از همه مهمتر صدور برق به کشورهای همسایه سیستان و بلوچستان، استفاده کرد.
  
ماندانا زنگنه، مدیركل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری سیستان وبلوچستان مهرماه 96 از راه اندازی سه نیروگاه330 میلیون دلاری با مشاركت كره جنوبی و شركت ایرانی خبر داده و پیش بینی کرده بود این طرح بزرگ اقتصادی تا حدود 2 سال آینده به بهره برداری می رسد.

در این میان با گذشت بیش از 2سال از این وعده اما طی روزهای اخیر شماری از شهروندان سیستان وبلوچستان در تماسی که با این پایگاه خبری داشتند از روند کُند این پروژه ملی گلایه کرده و خواستار پیگیری و آخرین وضعیت کار شدند.
 
تحریم ها مانع پیشرفت نمی شود

محمدعلی قهرمانی، فرماندار شهرستان نیمروز در این خصوص به خبرنگار عصرهامون گفت: شرکت های کره جنوبی برای سرمایه گذاری در این پروژه آماده بودند اما تحریم و فشارهای آمریکا باعث عقب نشینی آنان شد.

وی بیان کرد: هم اکنون شرکت داخلی مپنا سرمایه گذاری در این پروژه عظیم را شروع کرده و در حال نصب 2 توربین است، قبل از آغاز سال جدید تجهیزات در حال نصب بودند.

این مقام مسئول ادامه داد: افق آتی و نهایی این مگا پروژه تحول بزرگی در سطح ملی و استانی ایجاد خواهد کرد زیرا این 17 هزار هکتار باید هزار مگاوات برق در افق نهایی صادر کند و هرتوربین 2.5مگاوات است.

فرماندار شهرستان نیمروز افزود: این پروژه عظیم تاثیر بسزایی در اشتغالزایی منطقه نیز ایجاد می کند زیرا در این 17 هزار هکتار شهرک، مشاغل متعدد و نیروهای زیادی بکارگیری خواهند شد.

وی خاطر نشان کرد: امید می رود مشکلات مالی و ارزی حل شود هرچند تحریم ها مراحل کار را سخت کرد اما تکمیل و پیشرفت در این پروژه همچنان در حال انجام است و هم اکنون برای نصب این 2 توربین 60 میلیون دلار شرکت داخلی مپنا سرمایه گذاری کرده است.

به گزارش عصرهامون انرژی باد یک گزینه بادوام برای تولید برق است، با استفاده از این روش می ‌توان برای افراد زیادی به ‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم شغل ایجاد كرد كه خود این موضوع می‌ تواند مانع مهاجرت بسیاری از افراد شود. همچنین در بخش صادرات نیز می‌ توان با توجه به هم‌ مرز بودن با كشورهای خواستار برق فعالیت‌ های زیادی انجام داد.

ناگفته نماند اكثر محققان معتقد هستند كه اولین بار سیستانیان از نیروی مكانیكی باد برای آسیاب بادی استفاده می‌ كردند و اینک می توان از نیروی الكتریكی آن در این سرزمین استفاده كرد. بنابراین هدیه باد سیستان فرصتی مغتنم برای بهره گیری از این نعمت الهی است كه اینک در حال شكل گیری و آغاز حركتی نو به سمت توسعه و پیشرفت است.
 
انتهای پیام/
سه شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب: 18196
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *