800
۰

آیا ریزش بورس و ترکیدن حباب آن آغاز شده است؟/ توصیه‌های به دارندگان سهام عدالت

پس از افزایش 100درصدی شاخص بورس تهران در 50 روز نخست سال جاری از اواخر هفته گذشته افت شاخص را شاهد هستیم و روز گذشته نیز نماگر بازار سرمایه افتی 30 هزار واحدی را ثبت کرد، اما آیا ریزش بورس آغاز شده است و حباب آن خواهد ترکید یا نه؛ هر چند کارشناسان معتقدند روند چند روز گذشته روندی طبیعی ودر جهت اصلاح بازار است.
آیا ریزش بورس و ترکیدن حباب آن آغاز شده است؟/ توصیه‌های به دارندگان سهام عدالت
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پس از اینکه شاخص کل بورس در 50 روز کاری معاملات سال جدید بازدهی بیش از 100 درصد داشت از اواسط هفته گذشته شاهد ایجاد صف‌های فروش و وارد فاز اصلاحی و منفی شد. بازار سرمایه ایران هر چند در دو روز کاری پایان هفته گذشته با اندک افت قرمز پوش شد ولی در روز نخست هفته جاری (روز گذشته) شاهد افت بیش از 30 هزار واحد شاخص بود. 
براساس این گزارش، بورس تهران از اواخر سال گذشته مورد استقبال مردم قرار گرفت که افزایش قیمت‌ها و سودآوری حاصل از خرید و فروش سهام از یک سو و از سوی دیگر کاهش افت بازدهی و سودآوری سایر بازار‌ها مانند ارز، مسکن و خودرو علت این استقبال شدید بود؛ البته حمایت‌های خاص دولت نیز در این موضوع نقش دارد. موارد ذکر شده باعث شد نقدینگی سرگردان راهی تالار شیشه‌ای شود به طوری که در برخی روزها حتی تا 2 هزار میلیارد تومان راهی بورس می‌شد.
استقبال مردم و هجوم نقدینگی به بورس باعث افزایش قیمت سهام شرکت‌ها شد به طوری که برخی کارشناسان اقتصادی از ایجاد حباب در بورس خبر می‌دادند و برخی دیگر با تاکید بر اینکه کلیت بازار سرمایه حبابی نیست اما معتقد بودند در بخش صنایع کوچک (اغلب شرکت‌های کوچک و متوسط) حباب ایجاد شده است. 
شاخص کل بورس از ابتدای سال جدید روندی کاملا صعودی در پیش گرفته بود تا اینکه در هفته گذشته صف‌های خرید خالی و صف‌های فروش ایجاد شد و روز سه‌شنبه و چهارشنبه شاخص به نفس نفس افتاد و دیروز هم صف‌ها فروش قفل بود و خریداران نیز با دیدن این وضعیت تصمیم گرفتند فعلا خریدی نداشته باشند، البته برخی صنایع روز نسبتا سبزی داشتند ولی وضعیت بازار قرمز بود.
شاخص کل بورس در پایان فصل پاییر سال گذشته 353 هزار و 996 واحد بود و با در پیش گرفتن روند صعودی در آخر زمستان 98 به ارتفاع 512 هزار و 900 واحد رسید و ورود پول جدید در فروردین و اردیبهشت ماه شاخص با رکورد شکنی در روز 22 اردیبهشت ماه عدد یک میلیون و 47هزار و 763 واحد را تجربه کرد و بعد از آن وارد فاز اصلاحی شد.

روند حرکتی شاخص کل بورس از انتهای آذر ماه 98 تا کنون
 
گزاره‌ای که مطرح بود این است که آیا بورس حبابی بود و این حباب در حال ترکیدن است؟ آیا ریزش بازار سرمایه آغاز شده و حالا، حالا ادامه دارد؟
براساس این گزارش بازار سرمایه مانند هر بازار دیگر و هر سرمایه گذاری دارای ریسک‌ها خاص خود است و حتما نوسان دارد و کارشناسان اقتصادی معتقدند افت این روزهای شاخص یک روند اصلاحی است. با اینحال باید منتظر ماند تا در ادامه هفته جاری بازار بورس به کدام سمت خواهد رفت آیا همچنان صف‌ها فروش باقی خواهد ماند؟ افت شاخص تا کجا ادامه دارد؟
 
افت‌های اخیر روند طبیعی و اصلاح شاص جزیی از روند بازار است
عظیم ثابت، مدیرعامل کارگزاری بانک سپه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا، در مورد وضعیت بازار سرمایه و افت‌های شاخص کل در روزهای پایانی هفته گذشته و دیروز، اظهار کرد: تاکنون جز روند طبیعی و اصلاح شاخص چیزی نبود؛ یعنی نمی‌توان گفت که افت‌های اخیر غیرطبیعی یا ریزش بازار است.
وی با اشاره به صف‌های فروش افزود: اکثر سهامداران در یک ماه گذشته بازدهی خیلی خوبی به دست آورند و شاهد رشد حدودا 100درصدی شاخص کل بودیم. سرمایه گذاران احساس می‌کنند روند رشد قیمت‌ها کُند شده و شناسایی سود (سود سیو) می‌کنند که این امر کاملا طبیعی است.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: همیشه اصلاح شاخص و افت آن وجود دارد و این اصلاحات برای ادامه روند بازار ضروریست که اکنون در حال رخ دادن است؛ البته روند معاملات هم به گونه‌ای است که اصلا بحث خروج نقدینگی مطرح نیست و همچنان افراد زیادی تمایل دارند در بازار سرمایه، سرمایه گذاری کنند.
ثابت با بیان اینکه افت شاخث در دو روز پایانی هفته گذشته و دیروز جای نگرانی ندارد، گفت: باید ببینیم که وضعیت بورس در هفته جاری چگونه خواهد بود. 
وی تاکید بر اینکه سرمایه گذاران در بورس در این زمان‌ها بهتر است صبوری کرده و روند بازار را رصد و پیگیری کنند، بیان کرد: به افرادی که تازه وارد بورس شدند و با این بازار آشنایی ندارند، توصیه می‌کنم قبل از اینکه هر سرمایه گذاری انجام دهند به مختصات، شرایط و اقتضاء آن بازار شناخت پیدا کند و آموزش ببنید.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه افراد برای سرمایه گذاری در بورس باید آموزش ببنید و کارکردهای آن را بشناسند، اضافه کرد: افراد بعد از ورود به بازار سرمایه برای خودشان استراتژی تعریف کنند، زیرا بازار کوتاه مدت نیست و ممکن است اسیر جو و نوسانات عادی شوند و ضرر ‌کنند و افرادی که روزانه و یا هفتگی خرید و فروش سهام انجام دهند طبیتا مشکلاتی برایشان ایجاد خواهد شد زیرا بازار، نوسان را در ذات خود دارد.
ثابت تصریح کرد: کسانی که شناختی از بورس ندارند، بهتر است از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری اقدام کنند و یا از حتما مشورت بگیرند و از مشاوران استفاده کنند. اگر می‌خواهند خودشان سهام خرید و فروش کنند، ابتدا براساس تحلیل و بررسی سهم خرید کنند براساس شایعات و....و حتما نگاه  میان مدت و بلند مدت داشته باشند.
 
بورس حبابی نیست/ افراد تازه وارد نگاه میان مدت و بلند مدت داشته باشند
وی در مورد این سوال که آیا بازار بورس حبابی است و این حباب می‌ترکد؟، بیان کرد: بازار حبابی نیست؛ طبیعتا هر بازاری سفته بازی‌های خودش را دارد، البته شاید در بخش صنایع کوچک و متوسط که ارزش بنیادی پایینی دارند حباب ایجاد شده باشد ولی شرکت‌های بزرگ همچنان بازدهی خوبی دارند و سودآور اند، بخصوص که الان فصل برگزاری مجامع است و یکی از مزیت‌های بورس علاوه بر سود سرمایه، سود نقدی مجمع است.
مدیرعامل کارگزاری بانک سپه تاکید کرد: بنابراین کلیت بازار حبابی نبوده و این گزاره اصلا صحیح نیست، مثلا آیا الان قیمت ملک در مناطق بالای شهر تهران یا قیمت خودروهایی خارجی حباب ندارد. افراد در بورس باید مراقب باشند که سهم را گران می‌خرد یا نه و نباید اینگونه فکر کرد که بازار بورس حبابی است و مردم را بی‌جهت بترسانیم؛ کما اینکه سهام را باید با دید بلندمدت و تحلیل صورت‌های مالی خریداری کرد.
 
توصیه‌های به دارندگان سهام عدالت/ روش غیرمستقیم را انتخاب کنید
وی در مورد تاثیر آزاد سازی سهام عدالت بر بازار سرمایه و توصیه به داندگان این سهام گفت: سهامداران عدالت اگر به پول آن در کوتاه مدت نیازی ندارد، بهتر است روش مستقیم را انتخاب نکنند، زیرا با توجه به شرایط اقتصادی کشور که همچمان عادی نیست، ممکن است برای خرید و فروش سهام خود دچار مشکلاتی شوند.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: دارندگان سهام عدالت نگاه کوتاه مدت نداشته باشند و آن را یک نوع سرمایه گذاری مطمئن بدانند، کما اینکه تاکنون سود خوبی نصیب آنها کرده و بهتر است عجله نکنند، زیرا سهام ارزنده‌ترین شرکت‌ها و کارخانجات کشور را در سبد خود دارند و در بلند مدت سودآوری بهتری نصیب انها خواهد کرد.
 
مردم طلا و ارز نخرند/ افزایش قیمت دلار و سکه آسیب به اقتصاد ملی است
ثابت در مورد افزایش قیمت سکه و ارز تاثیر آن بر افت شاخص بورس، اظهار کرد:: ارزش معاملات در بورس بالای 20 هزار میلیارد تومان است و جای نگرانی وجود ندارد، البته برای سرمایه گذاری توصیه به خرید طلا و ارز نمی‌کنم و مردم  نباید به سمت این بازارها بروند؛ هیچ کجای دنیا افراد به دنبال خرید ارز و سکه‌ها نیستند و این بخش برای تجار و تولید کننده و واردکننده است.
وی با بیان اینکه همه باید بدانیم که محل اصلی سرمایه گذاری، بازار سرمایه است و البته با دید بلند مدت و میان مدت، گفت: خیرد و سرمایه گذاری در ارز و سکه به اقتصاد ملی ضربه می زند و تورم ایجاد می‌کند اما یکی از مزیت‌های بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها آثار غیرتورمی آن است.
مدیرعامل کارگزاری بانک سپه افزود: روزانه 20 هزار میلیارد تومان در بورس معامله می‌شود، ولی هیچ ضرری برای فضای واقعی اقتصاد ندارد، ولی اگر یک روز این پول‌ها به سمت بازارهای دیگر برود، اثرات منفی ایجاد خواهد کرد کما اینکه در سال‌های گذشته بخصوص 90 و 91 و 96 و 97 مشاهده کردیم و تجارب خیلی تلخی در آن زمان رقم خورد.
 
 اقدام دولت در راستای راه‌اندازی ETF خوب بود
این کارشناس بورس در مورد اقدام دولت برای فروش سهام خود در قالب صندوق‌های قابل معامله ETF، گفت: تصمیم خیلی خوبی بود که دولت گرفت و انجام می‌دهد زیرا هم قاطبه مردم را سهامدار می‌کند و هم باعث بزرگتر شدن مقیاس بازار سرمایه می‌شود و مردم می‌توانند در شرکت‌های خوب بورس سرمایه گذاری کنند  
وی تصریح کرد: در این صندوق که بهترین سهام را دارد قرار است به مردم با 20درصد نسبت به آخرین قیمت آن به مردم داده شود و نوعی توزیع سهام بین مردم، خصوصی سازی واقعی و ملی کردن بورس است زیرا افراد می‌توانند با کد ملی هم واحد‌های این صندوق را خریداری کنند و امیدوارم دولت در اجرا هم موفق باشد.
ثابت در خصوص اینکه مدیریت این صندوق (شرکت‌ها) همچنان در دست دولت خواهند ماند، گفت: دولت با توجه نوسانات و سفته بازی‌ها در بورس، ملاحظات و دغدغه‌هایی در رابط با مدیریت این صندوق‌ها دارد و اگر بخش خصوصی در مدیریت آن مشارکت داشته باشد، بهتر خواهد بود.
 
انتهای پیام
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب: 18377
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *