قانون هوای پاک، خاک می‌خورد/ خودروهای فرسوده‌ای که قرار نیست اسقاط شوند

29 ارديبهشت 1399 ساعت 10:04

با گذشت 3 سال از تصویب قانون هوای پاک در مجلس و پیگیری 2 دهه ای سازمان ها و نهاد های مختلف برای اسقاط خودروهای فرسوده همچنان شاهد هستیم که این قانون در کشور اجرا نمی شود.


به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سال‌هاست که خودروهای فرسوده و موتورسیکلت ها به عنوان اولین عامل آلودگی هوای کلان شهرها مطرح می شود؛ به اعتقاد کارشناسان خودروی فرسوده خودرویی است که به لحاظ مصرف سوخت، آلایندگی و ایمنی استاندارد لازم را ندارد و موجب آلودگی هوای سطح شهر‌ها می‌شود.
بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهند که وسایل نقلیه به‌عنوان بزرگ‌ترین منبع انتشار ذرات معلق کوچک‌تر از 2.5 میکرون، حدود 65 درصد در انتشار آلاینده اصلی هوای تهران نقش دارند. با توجه به اینکه خودرو‌های کاربراتوری حدود 20 برابر خودرو‌های یورو 4 آلودگی ایجاد می‌کنند، سهم خودرو‌های کاربراتوری در آلودگی هوا که تنها 9 درصد از کل خودرو‌های سواری را تشکیل می‌دهد، 50 درصد است.
بنابر پیشنهاد سازمان و نهادهایی از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان ملی استاندارد و بیمه مرکزی ایران به هیات وزیران در سال های گذشته و همچنین بر اساس قانون هوای پاک سن فرسودگی خودروها تعیین شد تا ملاکی برای خارج شدن خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل قرار گیرد.
بر اساس آمار منتشر شده سال 88 در مجموع هشت کلان‌شهر کشور ۲ میلیون و ۱۰۸ هزار و ۴۲۴ دستگاه خودروی سبک (شامل سواری، وانت و تاکسی)، ۱۲۱ هزار و ۸۵۳ دستگاه خودروی سنگین (شامل اتوبوس، مینی بوس، کامیون، کامیونت و کشنده) و ۹ میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده وجود داشت که با گذشت یک سال این رقم بسیار بیشتر شده است.
در قانون هوای پاک که در تاریخ 25 تیرماه سال 96 بعد از دو دهه پیگیری در مجلس تصویب شد، به خودروهای فرسوده نیز پرداخته شده و بر اساس این قانون حمل بار و مسافر، صدور گواهینامه معاینه فنی، تخصیص بیمه شخص ثالث، خرید و فروش، نقل و انتقال و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع است و در همین راستا تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه سنگین، سنگین و موتورسیکلت مکلفند وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند.
بر اساس تبصره 2 این قانون دولت مکلف است که در بودجه سالانه ردیفی به منظور اعطای تسهیلات ارزان قیمت جهت جایگزین کردن خودروها و موتور سیکلت های فرسوده موجود با کارمزد 4 درصد با بازپرداخت ده ساله تعیین کند و به تصویب مجلس شورای اسلامی برساند.
در ادامه تلاش ها برای کم کردن اثرات ناشی از خودروهای فرسوده بر میزان کیفیت هوا و همچنین به منظور حفظ سلامت محیط زیست و کاهش هزینه های بالای اقتصادی ناشی از آلودگی هوا، سازمان حفاظت محیط زیست طرح جامع «اسقاط انواع وسایل نقلیه سبک و سنگین موتوری» را تهیه و جهت سیر مراحل بررسی و تصویب هیئت وزیران ارائه کرد که در نهایت این مصوبه در هیات وزیران هم تصویب شد.گ
 

با گذشت 3 سال از تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن هنوز قانون هوای پاک اجرا نمی شود و تقریباً مراکز اسقاط خودرو در سطح کشور غیر فعال شده اند؛ مصوبه وزیران هم در عمل اجرایی نمی شود.
بر اساس مصوبه دولت، اسقاط خودروهای فرسوده وظیفه تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو است و طبق آن خودروسازان باید ۳۰ درصد از تولیدشان را جایگزین خودروهای فرسوده کنند اما این مصوبه تاکنون اجرا نشده است.
در حال حاضر هیچ عزمی برای مقابله با تردد خودروهای فرسوده در سطح شهر وجود ندارد و به خاطر کاهش میزان تولیدات کارخانه های خودورسازی و همچنین ممنوعیت واردات خودرو عملاً قوانین مربوط به هوای پاک و اسقاط خودروهای فرسوده نادیده گرفته شده است.
در همین راستا تنها اقدام بازدارنده از تردد خودروهای فرسوده در سطح شهر مصوبه اصلاح الگوی مصرف سوخت است که طبق آن به خودروهای با سن بیش از ۲۵ سال و موتورسیکلت‌های با سن بالای ۱۰ سال سهمیه سوختی تعلق نمی‌گیرد.
شاید علت اصلی بالارفتن تعداد روزهای آلوده سال گذشته تهران موضوع عدم اسقاط خودروهای فرسوده باشد؛ در صورتی که این فرآیند تکمیل شود قطعاً مراکز اسقاط خودرو نیز دوباره به مدار فعالیت باز گشته و میزان آلودگی هوای کلانشهر ها کاهش چشمگیری پیدا می کند.
 
انتهای پیام/ط


کد مطلب: 18384

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/18384/قانون-هوای-پاک-خاک-می-خورد-خودروهای-فرسوده-ای-قرار-نیست-اسقاط-شوند

شستون
  https://shastoon.ir