800
۰

افزایش قیمت حبوبات این بار با نظارت و رضایت وزارت صمت+سند

بررسی قیمت های سامانه 124 نشان می دهد که گرانی حبوبات در روزهای اخیر قانونی بوده و بر اساس قیمت های اعلامی وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
افزایش قیمت حبوبات این بار با نظارت و رضایت وزارت صمت+سند
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تورم و گرانی‌های دوره‌ای حدود سه سال است که زندگی و معیشت مردم را دچار مشکل کرده است بازارهای خوراک، پوشاک، خودرو، مسکن و ... یکی پس از دیگری به تلاطم افتاده و مشکلاتی در آنها به وجود می آید.
از ابتدای اردیبهشت ماه این تلاطم ها به بازار حبوبات رسید؛ در شرایطی که قیمت هر کیلو لوبیا قرمز در ابتدای اردیبهشت ماه کمتر از 16 هزار تومان بود اما این روزها در بازار قیمتی در حدود 24 هزار تومان دارد.
برخی از رسانه‌ها و مسئولان عدم نظارت بر بازار و سوداگری در بازار حبوبات دانستند؛ در همین راستا همچنین قاسمعلی حسنی دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی عنوان کرده است که واردکنندگانی که از دولت ارز گرفتند کالا را به صورت قطره چکانی به بازار عرضه می‌کنند و فروشندگان نیز در این میان با سودجویی به افزایش قیمت دامن می‌زنند.
اما بررسی قیمت ها در سامانه 124 نشان می‌دهد که این افزایش قیمت ها آنچنان که اعلام می شود در سایه عدم نظارت هم صورت نگرفته و قیمت های درج شده در این سایت تفاوت چندانی با بازار ندارد.
در همین راستا بررسی های قیمت ها در سامانه 124 نشان می دهد که قیمت حداقلی لوبیا قرمز در نیمه اردیبهشت ماه از 16 هزار تومان به به 21 هزار تومان رسیده است.
این در شرایطی است که قیمت لوبیا قرمز در بازار هم همین میزان بوده و اید تا حدود 2 هزار تومان گران تر باشد.
 

بررسی سایت 124 نشان می دهد این بار مقصر گرانی حبوبات خود وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و قیمت های موجود در بازار تفاوت چندانی با قیمت های اعلامی وزارت صنعت، معدن و تجارت ندارند در همین راستا گرانی حبوبات با چراغ سبز وزارت صنعت انجام شده است.
بررسی ها نشان می دهد که عدس از کشور‌های کانادا و روسیه، نخود از اتیوپی و استرالیا، لوبیا از چین، قیرقیزستان، قزاقستان و ازبکستان وارد کشور می‌شود و این کشورها بخشی از بازار حبوبات را در اختیار دارند.
در همین راستا گفته می شود شیوع ویروس کرونا موجب محدودیت واردات در اسفندماه سال گذشته شده و به هم خوردن عرضه و تقاضا عامل اصلی افزایش قیمت حبوبات است؛ هرچند گفته می شود ستاد تنظیم بازار کشور هفدهم فروردین ماه امسال به بازرگانی دولتی ایران دستور داده تا نسبت به تهیه حبوبات و محصولات مورد نیاز مردم با ارز نیمایی اقدام کند.
باید منتظر ماند و دید ستاد تنظیم بازار می تواند بازار حبوبات را تنظیم کند و یا اینکه این بار هم شاهد گرانی ماندگار در حبوبات خواهیم بود.
 
انتهای پیام/ط
سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب: 18417
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *