تبدیل شاخه درختان به سرمایه ای شگفت انگیز در جنوب شرق کشور؛

خلق آثاری بی نظیر با هنر دست مردان و زنان بلوچ /"تَپوتک " نقشی ماندگار بر درخت خرماست

11 خرداد 1399 ساعت 8:14

یک جوان خوش ذوق و هنرمند جنوب سیستان و بلوچستان با حکاکی بر روی شاخه درخت خرما و با اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی این روزها به نقل محافل تبدیل شده است.


به گزارش شستون، در روزهای اخیر در شبکه های اجتماعی تصاویری از حکاکی بر روی تَپوتک (شاخه درخت خرما) توسط یکی از جوانان هنرمند جنوب سیستان و بلوچستان منتشر شده است.

این هنر از استقبال خوبی میان کاربران شبکه های اجتماعی و افراد عادی برخوردار شد و اکثر افراد به دنبال خرید این هنر زیبا و بومی منطقه بودند تا بتوانند از هنر بومی این خطه از کشور به نوعی حمایت کنند.
 در همین راستا با همکاری یکی از دهیاران منطقه بم پشت توانستیم با این هنرمند خوش ذوق جنوب سیستان و بلوچستان ارتباط برقرار و به گفت و گو بپردازیم.

شکور پرکی دانشجوی رشته گرافیک که این روزها تصاویری از دستان هنرمند وی در شبکه های اجتماعی به خوبی مورد استقبال قرار گرفته در گفت و گو با شستون بیان کرد: با توجه به اینکه تَپوتک به وفور در این منطقه یافت می شود، می توان طرح های مختلف و زیبایی را بر روی آن نقش بست که به این فکر افتاده تا از این طریق درآمد زایی داشته باشد.

 وی افزود: مواد اولیه که همان تَپوتک است به صورت رایگان و از باغات خرما تهیه می کند و یا یک چاقو یا قلم مخصوص بر روی شاخه خرما حکاکی می کند.

 این هنرمند سراوانی که از روستای دپکور است و 22 سال سن دارد در ادامه گفت: این کار به نوعی حکاکی بر روی چوب است اما با استفاده از شاخه خرما نقش آثار سنتی و بومی منطقه حکاکی شده که از استقبال خوبی برخوردار شد.

پرکی با اشاره به اینکه برخی از کارهای خود را در شهر بم به فروش رسانده است، خاطر نشان کرد: از زمانی که تصویر هنر دست وی در شبکه های اجتماعی دست به دست چرخید در حال حاضر تعداد مشتریانش افزایش یافته است.

وی اذعان کرد: اگر متقاضی برای خرید حکاکی بر روی تَپوتک رو به رشد باید می تواند برای جوانان جویای کار زمینه اشتغال را فراهم و این هنر را برای کسب درآمد حلال به دیگران نیز آموزش دهد.

این هنرمند سراوانی از مسئولین خواست تا با ایجاد بازار فروش در نمایشگاه ها و غرفه های صنایع دستی در نقاط مختلف کشور وی را حمایت کرده تا بتواند از این طریق درآمد زایی و زمینه اشتغال جوانان منطقه را فراهم کند.

انتهای پیام/ 


کد مطلب: 18608

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/report/18608/خلق-آثاری-بی-نظیر-هنر-دست-مردان-زنان-بلوچ-ت-پوتک-نقشی-ماندگار-درخت-خرماست

شستون
  https://shastoon.ir