800
۰

توئیت‌بازی‌های دولتمردان با رئیس کاخ سفید در دقیقه 90/ استقبال «دیپلماسی لبخند» از پیشنهاد کذایی ترامپ چه توجیهی دارد؟

اینکه با وجود همه مشکلات کشور و تجربه تلخ برجام و ارتباط با آمریکا هنوز دولتمردان به فکر مذاکره هستند و بر رویه غلط گذشته پافشاری می کنند موضوع کاملا قابل تامل و عجیبی است.
توئیت‌بازی‌های دولتمردان با رئیس کاخ سفید در دقیقه 90/ استقبال «دیپلماسی لبخند» از پیشنهاد کذایی ترامپ چه توجیهی دارد؟
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ این روزها کشور دچار مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی شده است. افسارگسیختگی تورم در زمینه های مختلف از جمله مسکن، خودرو و اقلام اساسی مردم به وضوح دیده می شود تا جایی که برخی از آمار و ارقام از کاهش یک سوم قدرت خرید مردم و به متعاقب آن کوچک کتر شدن سفره مردم اشاره دارد. در این شرایط در حوزه سیاست خارجی اتفاقی افتاد که برخی از گروه های سیاسی و همچنین دولتمردان را بازهم به مسئله ای که هفت سال  است کشور را درگیر کرده است، سوق داد.
تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا و پالس هایی که «دونالد ترامپ» داد با پیام های بعدی برخی از دولتمردان از جمله وزیر خارجه کشورمان همراه شد. 
 
در همین رابطه، ترامپ که به شدت درگیر اعتراضات داخلی کشور آمریکاست از فرصت استفاده کرد و با تشکر از مقامات ایرانی در تبادل زندانیان برای چندمین بار موضوع مذاکره را مطرح کرد. مذاکره ای که به باور بسیاری از کارشناسان سیاسی و بین المللی برای خلاصی رئیس نژادپرست آمریکایی از مشکلات داخلی این کشور است. حالا ترامپ به شدت خصوصا در حوزه شکست خورده سیاست خارجی نیاز به امتیاز انتخاباتی و نمایشی دارد و از این رو فرصت را مغتنم شمرده و بحث مذاکره با ایران را دوباره مطرح کرد.
 
موضوعی که با پیام های مختلف توئیتری مسئولان دولتی همراه شد. در همین رابطه، «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به توییت ترامپ و پیشنهاد مذاکره مجدد با ایران گفته است که ما پای میز مذاکره با ۵+۱ هستیم و اینکه کی مشکل حل شود به رفتار شما بستگی دارد!
 
 
وزیر امور خارجه کشورمان خطاب به ترامپ ادامه داد: «مشاوران شما - که اکثر آنان تاکنون اخراج شده اند- شرط بندی احمقانه‌ای کردند.»
 
جالب است وزیر خارجه کشورمان از پیشنهاد مذاکره ترامپ استقبال کرده، حتی بدون شرط رفع تحریم و به صرف بازگشت به برجام، آن هم پس از تهدید آمریکا به اعمال مکانیسم ماشه!
 
این درحالی است که اگر آمریکایی ها برای بازگشت به برجام تلاش می کنند به خاطر این است که بتوانند از مکانیسم ماشه علیه ایران و برجام استفاده کنند. در شرایطی که امروز با توجه به اینکه از برجام خارج شده اند به هیچ وجه اجازه و حق ورود به مسائل این سند توافق را ندارند. اینکه رئیس دستگاه دیپلماسی اینگونه بدون توجه به شرایط کشورمان و همچنین مسائلی که آمریکایی ها در دوران ترامپ برای ایران بوجود آورده اند بیان می کند که پای میز مذاکره هستیم و این موضوع را بدون بازگشت به تعهدات طرف مقابل به رفتار آمریکایی ها وابسته می داند، چندان نمی توان آنرا عملی هوشیارانه آنهم در این شرایط اقتصادی کشور ترسیم کرد.
 
این مسئله باعث واکنش برخی از نمایندگان شد. «سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی»، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در یادداشتی به اظهارات محمدجواد ظریف درباره پیام ترامپ واکنش نشان داد و نوشت: در این ایام که اقتصادمان با سوء‌مدیریت، دستخوش نوسانات دلار شده در سیاست نیز همانند مشکلات اقتصادی با دیپلماسی لبخند به دشمن، دچار نوساناتی شده‌ایم که دورنمای ثابت و قابل اطمینانی برای برآورد هزینه از عزت و آبروی نظام مقتدر جمهوری اسلامی وجود ندارد. 
 
 
از سوی دیگر، «حسام الدین آشنا» مشاور حسن روحانی که چندی پیش حساب کاربری او در توئیتر به دلیل توئیتی درباره اعتراضات آمریکا در پاسخ به وزیر امورخارجه آمریکا بسته شده است در حساب کاربری جدیدش با مخاطب قرار دادن دونالد ترامپ نوشت: « روز سوم نوامبر [انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا] کارَت تمام خواهد شد و ما این را می‌دانیم. برای همین باید بیش از آن‌چه اوباما داد، پیشنهاد بدهی!»
 
 
جالب است که آشنا در این زمان به فکر امتیاز گرفتن از ترامپی است که قطعا برای بازی انتخاباتی اقدام به پالس مذاکره کرده است. آنچه امروز بعد از 7 سال هنوز دولتمردان به دنبال آن هستند مذاکره بیهوده با آمریکایی است که در برجام نشان داد به هیچ وجه قابل اعتماد و نتیجه بخش نیست اما اینکه با وجود همه مشکلات کشور و تجربه تلخ برجام هنوز دولتمردان به فکر مذاکره هستند و بر رویه غلط گذشته پافشاری می کنند موضوع کاملا قابل تامل و عجیبی است. 
 
انتهای پیام/
يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب: 18704
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *