800
۰

سرنوشت دیپلمات‌های هسته‌ای چه شد؟/ مذاکره کنندگانی که سفیر شدند

برخی از دیپلمات های تیم مذاکره کننده هسته ای به عنوان سفیر در سایر کشورها مشغول به کار شده اند.
سرنوشت دیپلمات‌های هسته‌ای چه شد؟/ مذاکره کنندگانی که سفیر شدند
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نگاهی به گذشته در خصوص مذاکرات هسته ای کشورمان با 6 کشور که به مذاکرات با 1+5 معروف بود حاکی از حضور یک تیم دیپلماسی در این مذاکرات بود که اغلب از سوی وزارت خارجه برای این موضوع تعیین و انتخاب شده بودند.
در این تیم غیر از «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان که به عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی در این مذاکرات حضور داشت و مدیریت مذاکرات از سوی ایران را بر عهده داشت، «سید عباس عراقچی» معاون وزیر، «مجید تخت روانچی»، «حمید بعیدی نژاد»، «امیرحسین زمانی نیا» و دو حقوق دان به همراه «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران حضور داشتند.
 
سرنوشت دیپلمات‌های هسته‌ای چه شد؟
 
اما سرنوشت اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای چه شد؟ از سرنوشت خود برجامی که حاصل مذاکرات بود بگذریم و هر روز کشورهای غربی از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی سعی در کارشکنی برای عدم انجام تعهدات برجامی می کنند و در آخرین مرحله دست به هر اقدامی زدند که تحریم تسلیحاتی بنابر آنچه در برجام مقرر شده بود انجام نشود، به سرنوشت خود اعضا می رسیم. 
 
این روزها دیگر از اعضای تیم هسته ای مانند گذشته آن سر و صدا بلند نمی شود . برخی از این دیپلمات ها مانند عباس عراقچی که از جمله رسانه ای ترین اعضای تیم هسته ای بودند این روزها بیشتر سکوت پیشه کرده اند و کار اطلاع رسانی بیشتر بر عهده سخنگوی دستگاه دیپلماسی است. 
 
جالب است که اغلب دیپلمات های تیم مذاکره کننده هسته ای به عنوان سفیر در سایر کشورها مشغول به کار شده اند. در همین رابطه، «حمید بعیدی نژاد» که حامی سخت برجام بود و در توئیتر همواره سعی می کرد به حواشی و انتقادات نسبت به این سند توافق پاسخ دهد، سفیر ایران در انگلیس شد. وی تا مدتی بعد از اینکه به لندن رفت نیز سعی کرد همان رویه حمایت از برجام را ادامه دهد و حواشی مربوط به سیاست خارجی ایران مربوط به کشور انگلیس را نیز در صفحه توئیتر خود مورد توجه قرار داد و به آنها پاسخ گفت.
 
 
همچنین، «امیرحسین زمانی‌نیا»، سیاست‌مدار و دیپلمات ایرانی است، که هم‌اکنون در دولت دوازدهم، بعنوان معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت فعالیت می‌کند. او پیش‌تر در دولت هشتم و دولت یازدهم، از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بشمار می‌آمد و در فاصله سالهای ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ نیز سفارت ایران در مالزی را برعهده داشت.
 
از سوی دیگر، «مجید تخت روانچی» که از اعضای برجسته تیم مذاکرات هسته ای کشورمان بود که زمانی معاونت اروپا و آمریکای وزارت خارجه را بر عهده داشت و در حال حاضر در سمت سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل در حال فعالیت است. بیماری وی در برهه از زمان حواشی خاصی را بوجود آورد. در مهرماه ۱۳۹۸، تخت روانچی هیئت ایرانی را در اجلاس سالانه‌ی سازمان ملل همراهی نمی‌کرد.
 
مدت کوتاهی بعد مشخص شد که وی به بیماری سرطان مبتلا شده بوده و در بیمارستانی در نیویورک بستری بود. ظریف درخواست ملاقات وی را داشت اما دولت ایالات متحده این درخواست را نپذیرفت و گفت که ایران باید یک زندانی آمریکایی را آزاد کنند تا با این ملاقات موافقت شود.
 
عراقچی سفیر می شود؟ 
 
اما چهره شاخص دیگری که در مذاکرات هسته ای در دولت یازدهم حضوری چشمگیر به عنوان معاون وزیر خارجه و بعدها به عنوان رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام منصوب شد، «سید عباس عراقچی» بود. عراقچی تا پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و دستیابی به برنامه جامع اقدام مشترک ، به عنوان مذاکره‌کننده ارشد در متن مذاکرات حضور داشت و پس از ظریف، نفر دوم ایران در مذاکرات محسوب می‌شد.
 
وی که این روزها کمتر از قبل در رسانه ها آفتابی می شود، بازهم زیر ذره بین افکارعمومی قرار دارد.
 
این روزها زمزمه هایی درباره سفیر شدن آقای دیپلمات در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی وجود دارد. البته این موارد پیشتر هم در رسانه ها مطرح شده بود اما هنوز عراقچی در معاونت امور سیاسی وزارت خارجه در حال فعالیت است. 
 
با این حال به نظر می رسد که غیر از عراقچی اغلب دیپلمات های هسته ای با حکم سفارت به کشورهای دیگر سفر کرده و مشغول به کار شده اند. این روزها که بسیاری مطالبات جدی از برجام دارند کم رنگ شدن این افراد در رسانه ها و همچنین عدم پاسخگویی جدی مانند گذشته و حمایت از برنامه جامع اقدام مشترک محسوس است. 
 
انتهای پیام/
دوشنبه ۲ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب: 18982
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *