800
۰

بلومبرگ: آمریکا به دنبال تمدید نامحدود تحریم‌های تسلیحاتی ایران است

یک پایگاه تحلیلی به نقل از برخی دیپلمات‌ها گزارش کرد که واشنگتن در تلاش است تا تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران را به صورت نامحدود تمدید کند.
بلومبرگ: آمریکا به دنبال تمدید نامحدود تحریم‌های تسلیحاتی ایران است
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در ادامه تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران بعد از اکتبر ۲۰۲۰ (مهرماه ۹۹)، برخی دیپلمات‌ها تصریح کردند که ایالات متحده پیش‌نویس قطعنامه‌ای را با اعضای شورای امنیت سازمان ملل به اشتراک گذاشته است به امید آنکه از طریق آن به طور نامحدود تحریم‌های تسلیحاتی ایران را تمدید کند.
بنا بر محتویات متنی که در اختیار پایگاه تحلیلی «بلومبرگ» قرار گرفته است، از آنجایی که تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در اکتبر ۲۰۲۰ منقضی می‌شود، پیش‌نویس قطعنامه ایالات متحده از تمامی کشورها درخواست می‌کند تا «از عرضه مستقیم یا غیرمستقیم، فروش یا انتقال» تسلیحات به و از جمهوری اسلامی ایران خودداری کرده مگرآنکه یکی از کمیته‌های شورای امنیت به صورت موردی، دستکم از ۳۰ روز قبل از هرگونه ارائه تسلیحات به ایران، آن را مورد تأیید قرار دهد.
 
طبق این گزارش، این طرح آمریکا روز دوشنبه در حالی در میان اعضای شورای امنیت به اشتراک گذشته شد که روسیه و چین که دو عضو شورای امنیت با حق وتو هستند، از قبل تأکید کرده بودند که به واسطه آنکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به صورت یکجانبه از برجام خارج شده، از طرح تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران حمایت نخواهند کرد.
 
بلومبرگ در ادامه گزارش خود نوشت که دیپلمات‌ها انتظار دارند که در چند ماه آینده شاهد درگیری‌هایی در شورای امنیت در خصوص موضوع تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران باشند زیرا ایالات متحده تهدید کرده است در صورتیکه نتواند طرح خود برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را پیش ببرد، با فعال کردن ساز و کار حل اختلاف برجام یا همان «مکانیسم ماشه» برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران استفاده  کند.
 
مقام‌های آمریکایی در حالی مدام به مکانیسم ماشه اشاره می‌کنند که بسیاری از دیپلمات‌ها از جمله «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل تأکید دارند از آنجایی که آمریکا دیگر عضو برجام نست، حقی برای اعمال مکانیسم ماشه ندارند.
 
بنا به گفته برخی دیپلمات‌ها، شورای امنیت مذکرات خود را درباره قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، فردا (چهارشنبه) آغاز خواهند کرد.
 
اوایل ماه جاری میلادی، «کلی کرافت» نماینده آمریکا در سازمان ملل به خبرنگاران گفته بود که قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران با همپیمانان نزدیک واشنگتن و همچنین روسیه به اشتراک گذاشته شده است و تصریح کرده بود که متن آن به زودی در میان دیگر اعضای شورای امنیت توزیع خواهد شد.
 
ایالات متحده برای پیشبرد اهداف ضدایرانی خود در قطعنامه‌اش به نتیجه‌گیری جدیدترین گزارش «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل استناد کرده بود که مدعی شده بود سرمنشأ موشک‌ها و پهپادهایی که در چندین حمله علیه عربستان سعودی در سال 2019 مورد استفاده قرار گرفته بود، ایران بوده است.
 
طبق این گزارش، واشنگتن در ادامه پیش‌نویس خود «درباره خطرات این حملات بر فراورده‌های انرژی جهان، آزادی عبور و مرور کشتی‌ها در منطقه، ایمنی افرادی که در بخش‌های انرژی و حمل و نقل دریایی فعالیت‌ دارند و همچنین برای محیط زیست ابراز نگرانی عمیق» کرده است.
 
ایالات متحده که با توجه به مخالفت‌ چین و روسیه، شانس اندکی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در سازمان ملل دارد در پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی خود با نسبت دادن حملات علیه ریاض به ایران نوشت: «چنین حملاتی و تداوم اشاعه تسلیحات و مواد مرتبط توسط ایران، تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌الملل است».
 
ادعاهای واشنگتن در شرایطی مطرح شده است که «مجید تخت روانچی» نماینده دائمی ایران در سازمان ملل به طور قاطعانه ضمن رد ادعاهای مطرح شده در گزارش دبیرخانه سازمان ملل علیه ایران اعلام کرد: « ایران تمام اتهامات را در گزارش دبیرخانه سازمان ملل رد می‌کند. «منشا ایرانی» تسلیحات یک وهم است. دبیرخانه سازمان ملل فاقد ظرفیت، تخصص و دانش انجام دادن تحقیقات است».
 
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۸، علیرغم پایبندی ایران به برجام به صورت یکجانبه از این توافق هسته‌ای خارج شد و فشارها به ایران را به امید وادار کردن این کشور به بازگشت مجدد به میز مذاکره و موافقت با توافقنامه‌ مورد قبول آمریکا تشدید کرد اما این سیاست فشار حداکثری علیه ایران نه تنها نتیجه‌بخش نبود بلکه واکنش معکوس ایران را به همراه داشت و ایران گام‌هایی را در جهت کاهش تعهداتش ذیل برجام در واکنش به بدعهدی طرفین اروپایی این توافق برداشت.
 
مقام های آمریکایی هفته‌هاست که در حالی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران دست و پا می‌زنند که دیپلمات‌های غربی می‌گویند که واشنگتن برای بازگرداندن تحریم‌های ایران با نبرد دشواری روبرو خواهد بود.
منبع: فارس
انتهای پیام/
سه شنبه ۳ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب: 18993
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *