800
۰

"کودکان کرونا نمی گیرند" را فراموش کنید

به اعتقاد پزشکان کودکان وقتی به کرونا مبتلا می شوند، بیماریشان وخیم نمی‌شود.
"کودکان کرونا نمی گیرند" را فراموش کنید
به گزارش شستون؛ به نقل از ایرنا؛  در دوران پاندمی کرونا اینکه کودکان ناقل ویروس کرونا هستند یا نه، یکی از ناشناخته‌های این همه‌گیری مرگ آفرین و پرخطر به شمار می‌رود.
 
کودکان و کرونا
 
به اعتقاد پزشکان کودکان یکی از ناقلان و گروه‌های آسیب‌پذیر در ابتلا به بیماری آنفلوآنزا هستند، ولی شواهد حاکی از آن است که آنان وقتی به کرونا مبتلامی شوند، بیماریشان وخیم نمی‌شود.

پزشک متخصص بیماری‌های عفونی کودکان در دانشگاه "اکستر" انگلستان معتقد است، تا به حال بین یک تا پنج درصد مبتلایان ثابت شده کرونا در جهان از کودکان بوده‌اند، بیماری در آن‌ها خفیف‌تر و مرگ بر اثر کرونا در آن‌ها بسیار نادر است.
 
فوت دو کودک در تربت جام
  محمدرضا افکار رئیس دانشکده پزشکی تربت‌جام گفت: در هفته‌های اخیر ۲ کودک در مراکز درمانی این شهرستان بر اثر ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

او افزود: تنگی نفس، تشنج ناشی از تب و اختلالات قلبی مهمترین علل فوت این کودکان اعلام شده است.
کودکان ناقل ویروس کرونا هستند
  محمد کیانی عضو هیات علمی گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این باره گفت: ویروس کرونا زمینه انتقال سریع بیماری حتی به کودکان را دارد، اما به دلیل ویژگی‌های خاص این ویروس احتمال ابتلای کودکان با علائم حاد کمتر است.

 او افزود: کودکان می‌توانند ناقل ویروس کرونا بوده و این ویروس را به سالمندان و گروه‌های پرخطر انتقال دهند.
 
کرونا در کودکان

عضو هیات علمی گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه کودکانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به کرونا هستند، ادامه داد: کودکان مبتلا به بیماری‌های تنفسی نیز بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند.

کیانی بیان کرد: والدین باید آگاه باشند که کودکان خود را در خانه نگهدارند و از حضور آنان در مجامع عمومی پرهیز کنند.

او تصریح کرد: استفاده از ماسک برای کودکانی که در مکان‌های پر ازدحام حضور دارند ضروری است و رعایت بهداشت فردی، کنترل رفتار‌های فردی و ماندگاری در منزل نقش مهمی در قطع زنجیره انتقال این بیماری دارد.

عضو هیات علمی گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مادران باید در شرایط کرونایی ضمن رعایت بهداشت فردی و شست و شوی مداوم دست‌ها، شیردادن به فرزند خود را ادامه دهند، تاکید کرد: قطع شیردهی کاهش سطح ایمنی بدن کودک را موجب می‌شود.

بستری شدن ۱۸۰ کودک مبتلا به کرونا در مشهد
حسین محسن زاده مدیر بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر مشهد نیز گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بیش از ۱۸۰ کودک با علائم حاد تنفسی یا ابتلا به کووید ۱۹ در این مرکز بستری و خدمات درمانی دریافت کرده‌اند.
 
او افزود: در این بیمارستان یک بخش با ۱۰ تخت بستری و بخش مراقبت‌های ویژه با هشت تخت برای ارائه خدمات به کودکان مبتلا به کرونا در نظر گرفته شده است.

مدیر بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر ادامه داد: این بخش و تمامی مسیر انتقال بیمار از "تریاژ تنفسی" به بخش به طور کامل از سایر بخش‌ها جداسازی شده است و ۶ متخصص کودکان و مراقبت‌های ویژه نیز به این دسته از بیماران خدمات ارائه می‌دهند.

محسن زاده بیان کرد: ویروس کرونا ممکن است در کودکان علائم ایجاد نکند، اما قابلیت سرایت به سایر افراد را دارد، بنابراین بهترین راهکار در پیشگیری از آن حفظ اصول بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است.

او در خصوص فعال بودن مهد‌های کودک در شرایط کنونی نیز تصریح کرد: والدین درصورت امکان در شرایط فعلی کودکان خود را به مهد‌های کودک نبرند و در صورت نیاز به طور حتم تمامی مراقبت‌های بهداشتی را رعایت و کنترل نمایند تا سلامت فرزند و خانواده‌شان تحت تاثیر قرار نگیرد.

کودکان دارای بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر در معرض خطر هستند
سید علی جعفری رئیس بیمارستان فوق تخصصی کودکان نیز تاکید کرد:  کرونا ویروس ناشناخته بوده و ممکن است گروه‌های سنی مختلف از جمله کودکان را نیز تهدید کند، اما طبق شواهد به دست آمده تاکنون موارد شدید ابتلا به این بیماری در کودکان کمتر مشاهده شده است.

او افزود: کودکان می‌توانند با وجود نداشتن علائم بیماری، ناقل ویروس کرونا به دیگران باشند.

رئیس بیمارستان فوق تخصصی کودکان با بیان اینکه کودکان دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری قلبی و عروقی و نقص سیستم ایمنی بیشتر در معرض خطر بیماری کرونا قرار دارند، ادامه داد: علائم بیماری کرونا در کودکان اسهال و استفراغ به خصوص نوع شدید آن است.

جعفری بیان کرد: این بیمارستان مجهزترین و بزرگترین مرکز درمانی فوق تخصصی کودکان در شمال شرق کشور به شمار می‌رود و در حال حاضر تمامی خدمات تشخیصی و درمانی مرتبط با همه بیماری‌ها از جمله کرونا در این بیمارستان ارائه می‌شود و نیاز به ارجاع بیمار به دیگر مراکز نیست.

هم‌اکنون حدود ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و به بقیه جمعیت این استان از طریق دانشکده و دانشگاه‌های علوم پزشکی گناباد، سبزوار، تربت‌حیدریه، تربت‌جام و نیشابور خدمات‌رسانی می‌شود.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد علاوه بر خدمت‌رسانی به مشهد، ۱۳ شهرستان دیگر خراسان رضوی را نیز زیرپوشش دارد.
 
 
سه شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب: 19067
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *