800
۰

میزان اثرگذاری دگزامتازون در درمان مبتلایان کرونا

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره وضعیت استفاده از داروهای دگزامتازون و رمدیسیویر و همچنین پلاسمادرمانی در درمان مبتلایان به کووید-۱۹ توضیح داد.
میزان اثرگذاری دگزامتازون در درمان مبتلایان کرونا
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر فرشاد علامه در گفت‌وگویی درباره میزان اثرگذاری دگزامتازون در درمان مبتلایان به کووید-۱۹، گفت: دگزامتازون نوعی کورتون بوده و یک داروی استروییدی محسوب می‌شود. باید توجه کرد که  استفاده از این داروها بدون تجویز پزشک و بدون رعایت کردن شرایطی که باید در زمان مصرف آن‌ها مورد توجه قرار گیرد، به صورت خودسرانه ممنوع است؛ چراکه عوارض جدی به دنبال دارد.

وی افزود: در بیماران بستری مبتلا به کرونا هم که در شرایط خاص نیازمند به مصرف این دارو هستند، دگزامتازون از سوی پزشک تجویز می‌شود. مجددا تاکید می‌کنم که مصرف دگزامتازون شرایط خاصی دارد و در شرایطی که بیمار واقعا نیازمند مصرف آن باشد، تجویز می‌شود. بنابراین مردم نباید به صورت خودسرانه دگزامتازون را از داروخانه گرفته و مصرف کنند. اصلا دگزامتازون جزو داروهای OTC نیست و داروخانه هم نباید بدون نسخه این دارو را ارائه دهند؛ چراکه دگزامتازون دارویی است که در بیمارستان با شرایط خاص استفاده می‌شود.

علامه ادامه داد: باید توجه کرد که تاکنون دارویی به عنوان داروی اختصاصی درمان بیماری کووید-۱۹ پیدا نشده است و اثربخشی داروهای مختلف در حال بررسی‌های بیشتر است و برخی داروها اثربخشی بیشتری داشته‌اند. پروتکل‌های کشوری که از سوی وزارت بهداشت ارائه می‌شود، بر اساس تمام مطالعات بالینی است که در این حوزه انجام شده است. این پروتکل‌ها با توجه به نظرات جمعی تمام متخصصین مربوطه در سطح کشور، جمع‌بندی و اعلام می‌شود و ممکن است دارویی از این پروتکل کم شده و یا به آن اضافه شود.

وی تاکید کرد: در عین حال تاثیر هیچ یک از این داروها در درمان کرونا به صورت ۱۰۰ درصد نیست.

علامه درباره وضعیت داروی رمدیسیویر و استفاده از روش پلاسمادرمانی در درمان کرونا نیز گفت: برخی داروها مانند رمدیسیویر و پلاسما درمانی در مطالعات بالینی استفاده شدند و باید دید که آیا وارد پروتکل کشوری درمان کرونا می‌شوند یا خیر. هر آنچه که در پروتکل وزارت بهداشت اعلام شود، برآیند بهترین و جامع‌ترین نظرات همه متخصصان است.

انتهای پیام/ا

 
چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب: 19088
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *