800
۰
سایه شوم کرونا بر سر تولید و صادرات آبزیان تمامی ندارد؛

کووید19؛ زخمی بی درمان بر پیکره واحدهای صنعتی شیلات/ زنگ خطر خاموشی برای اقتصاد دریایی به صدا در آمد

چابهار و کنارک با دارا بودن سواحلی بکر و اکو سیستمی بی نظیر به عنوان قطب تولید و پرورش ماهی و آبزیان در جنوب استان سیستان و بلوچستان این روزها به دلیل تداوم بیماری کرونا و آشفتگی تعادل عرضه و تقاضا شرایط سختی را تجربه می‌کنند.
کووید19؛ زخمی بی درمان بر پیکره واحدهای صنعتی شیلات/ زنگ خطر خاموشی برای اقتصاد دریایی به صدا در آمد
به گزارش شستون؛ به نقل از چهاربهاران، این روزها که خبر شیوع کرونا نه‌تنها در کشور ما بلکه در دنیا تنورش داغ است محدودیت‌های زیادی را برای رونق و روشن نگه داشتن کسب و کارها ایجاد کرده و به نوعی همه مشاغل را به شدت درگیر خود ساخته است، شغل و حرفه صیادی از آن دسته مشاغلی هستند که چه کرونا باشد چه نباشد تعطیلی چندان برایش معنا ندارد، مگر در شرایط بد آب و هوایی یا محدودیت‌هایی که اداره شیلات منطقه در فصل تخم‌ریزی ماهی‌ها اعلام می‌کند که سد بزرگی برای این شغل سخت و طاقت‌فرسا است.

سایه شوم و جولان کرونا در شهرها، مرگ بسیاری از مشاغل را به همراه آورد و کارگران بسیاری خانه‌نشین شدند و قایق‌های صیادانی که هرکدام چشم امید زندگی سه الی چهار خانواده بودند در این روزها به گل نشستند و فروشندگان ماهی، کارخانه‌های یخ و کارگاه‌های بسته‌بندی میگو و ماهی هم چاره‌ای جز انداختن قفل بر درب واحدهای خود ندارند.

تاثیر منفی کرونا بر اقتصاد شیلات

رکود صنعت گردشگری، تعطیلی سالن‌های غذاخوری و عدم فعالیت مراکز اقامتی، تالارها و همچنین اقبال کم شهروندان به خرید ماهی به دلیل شیوع کرونا تاثیر منفی بر اقتصاد صنعت شیلات گذاشته و زنگ خطر را برای این رونق اقتصادی منطقه جنوب شرق به صدا درآمده است.

بیشترین میزان مصرف ماهی خانواده‌ها و مراکز گردشگری براساس اعلام کارشناسان و فروشندگان این صنف در ماه های اسفند و فروردین سال است که در این مدت به علت شیوع کرونا فروش ماهی ۵۰ درصد کاهش داشت.

وضعیت خراب بازار فروش ماهی

امجد بلوچی یکی از فروشندگان کهنه کار ماهی در سوله ماهی فروشی شهرستان چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران، با ابراز نگرانی از وضعیت بازار خرید و فروش ماهی گفت: اکثر صیادان عمده ماهی تولیدات خود را به این مراکز می‌فروختند و اکنون به دلیل تعطیلی بسیاری از رستوران ها و غذاخوری ها صیادان با مشکل جدی فروش ماهی ها روبه رو هستند.

وی افزود: امروز در کنار عدم فروش ماهی، هزینه‌های نگهداری به مشکلات آنان اضافه کرده است و علاوه بر آن رواج این باور اشتباه که ماهی ناقل ویروس کروناست تمایل خانواده‌ها را به مصرف این فرآورده پروتینی که برای بدن مفید بوده کاهش داده است.

بلوچی ادامه داد: ماهی فروشی برای بسیاری از کسانی که به این کار مشغول هستند در حالت عادی درآمد کمی دارد و تعطیل کردن بازارهای فروش ماهی در دو سه ماهه آغاز این بیماری باعث شده همین درآمد ناچیز را هم از دست بدهیم و در مقابل خانواده خود شرمنده باشیم.

کرونا هم کار و کاسبی فروشندگان و هم صیادان را کساد کرده است

وی بیان داشت: در اینجا تعدادی از افراد که از طریق فروش ماهی روزگار را سپری می کنند، خودشان صیاد هم هستند و در چند ماه اخیر، هم کار و کاسبی فروشندگان و هم صیادان کساد شده است.

بلوچی تصریح کرد: ممنوعیت های ایجاد شده نظیر ماهی را به عرضه کنندگان مجاز بفروشید و از طرف دیگر به دلیل ترس از کرونا خریداران ماهی کمتر شدند و به همین دلایل خیلی ها درآمدشان را از دست دادند.

وی خاطر نشان کرد: ما ترس مردم و لزوم رعایت مسائل بهداشتی را درک می کنیم، اما انتظار داشتیم مسائل و مشکلات صیادان و فروشندگان ماهی درنظر گرفته شود تا آنها دچار مشکلات اقتصادی نشوند.

 سایه شوم کرونا بر سر تولید و صادرات آبزیان

بهزاد امیری، سرپرست گروه پایش صنایع شیلاتی و توسعه بازار آبزیان در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران، با اشاره به اینکه کرونا تاثیر مستقیم بر روند واحدهای صنعتی شیلات گذاشته است بیان کرد: کاهش مراجعه مردم برای خرید، کاهش تقاضای خرید محصولات تازه و تعطیلی برخی واحدهای صنایع شیلاتی باعث شده تقاضای خرید آبزیان تازه به شدت با کاهش مواجه شود.
 
وی با بیان اینکه کرونا تولید، عرضه، فرآوری و صادرات آبزیان را در سطح کشور تحت تاثیر قرار داده است افزود: از مهم ترین مشکلات و چالش های صنایع شیلاتی استان ناشی از شیوع بیماری کرونا را توقف واردات مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز واحدها و افزایش هزینه های واحدهای تولیدی را می توان نام برد.
 
کرونا؛ تراز تجاری فعالیت تولید كنندگان بخش شیلاتی را تحت تاثیر قرار داد

سرپرست گروه پایش صنایع شیلاتی و توسعه آبزیان درارتباط با تأثیر كرونا در فعالیت تولید كنندگان بخش شیلاتی كشور اظهار كرد: شیوع ویروس كرونا تولید، عرضه، فرآوری و صادرات آبزیان و در نتیجه تراز تجاری ما را تحت تاثیر قرار داد، اما امیدواریم دوباره شرایط به قبل برگردد.
 
وی ادامه داد: تبعات ادامه دار بودن این مشکلات باعث کاهش ظرفیت تولید، امکان تعطیلی و توقف تولید برخی از واحدهای فعال و همچنین کاهش میزان فروش این واحدها خواهد بود.
 
تخصیص بسته های حمایتی برای تولید کنندگان بخش صنعتی

امیری اذعان کرد: برای برون رفت از مشکلات مذکور تخصیص بسته های حمایتی شامل ارائه تسهیلات سرمایه در گردش ارزان قیمت، بخشودگی سود، کارمزد و جرائم تسهیلات بانکی واحدهای آسیب دیده را از جمله راهکارها و پیشنهادات است.
 
وی با رد برخی شایعات مبنی بر ناقل ویروس بودن ماهی گفت: نه تنها این موضوع صحت ندارد بلکه مصرف ماهی به عنوان غذای مفید با امگا سه بسیار، تاثیر فراوان بر سلامتی افراد دارد و این محصول به هیچ وجه ناقل ویروس کرونا نیست.
 
انتهای پیام/
 
پنجشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب: 19100
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *