800
۰

چه چیزهایی باعث خشکی چشم می شود؟

آیا مدام چشم هایتان را می مالید و احساس سوزش می کنید؟ ممکن است دلیل این سوزش و خارش، خشکی چشم باشد، در این مطلب قصد داریم کارهایی که باید در این زمینه انجام دهید را بیان کنیم با ما همراه باشید.
چه چیزهایی باعث خشکی چشم می شود؟
به گزارش شستون؛ به نقل از بهداشت نیوز، آیا مدام چشم هایتان را می مالید و احساس سوزش می کنید؟ ممکن است دلیل این سوزش و خارش، خشکی چشم باشد، در این مطلب قصد داریم کارهایی که باید در این زمینه انجام دهید را بیان کنیم با ما همراه باشید.

چه چیزهایی باعث خشکی چشم می شود؟
اگر چشم شما به خارش افتاده و یا پف‌ کرده و ملتهب شده است، می ‌تواند مربوط به مورد سندروم خشکی چشم باشد، که زمانی که برای حفظ عملکرد نرمال، اشک کافی در چشم‌ های شما وجود ندارد، اتفاق می‌ افتد. خشکی چشم موضوعی واقعا ناراحت کننده است که دیدن مستقیم را سخت کند.

خشکی چشم می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد و فقط صرف کمبود اشک اتفاق نمی افتد. کریستین مورا، یک متخصص اپتومتری در نیویورک می گوید:کاهش تولید اشک، تبخیر بیش از حد اشک، میزان کاهش پلک زدن، مسدود شدن غدد لنفاوی حاشیه چشم، سالخوردگی، بیماری های بدنی، داروهایی که باعث کاهش رطوبت سطح چشم می شوند، از جمله دلایلی هستند که می توانند خشکی چشم را به دنبال داشته باشند.

خشکی چشم دقیقا چه احساسی دارد؟ دکتر مورا می‌ گوید: اگر چشم هایتان دچار خشکی شده باشد، ممکن است متوجه سوزش و انقباض بیش از حد، خارش اضافی به همراه قرمزی و التهاب، خارش خفیف، تاری دید و سنگینی پلک ها شوید.دکتر مورا معتقد است اگر خشکی چشم درمان نشود، این علایم به تدریج بیشتر شده و یا حتی ممکن است به از دست دادن دائمی بینایی منجر شود.خبر خوب این که شما می توانید به راحتی علت خشکی چشم هایتان را شناسایی کرده و با مراجعه به پزشک و با چند راه حل جامع و شروع درمان تسکین پیدا کنید.

در این مطلب هفت دلیل خشکی چشم و روش هایی برای کمک به شما مطرح شده است.

شرایط محیطی:
دکتر مورا معتقد است اگر شما در یک محیط شلوغ و شهری زندگی می کنید، ممکن است بیشتر در معرض آلودگی و عوامل محیطی باشید که این امر می تواند چشم شما را تحریک کرده و موجب خشکی چشم هایتان شود. همچنین آلودگی می تواند پوست و موی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

راه‌ حل: خوشبختانه، چند راه برای جلوگیری از خشکی چشم ایجاد شده توسط محرک ‌های محیطی وجود دارد. استفاده از مرطوب کننده محیط تاثیری موثر بر خشکی چشم دارد.

دکتر مورا می گوید: من دوست دارم اسانس اسطوخودوس یا لیمو را به پخشگر محل کارم اضافه کنم، با این روش رطوبت محیط افزایش یافته و از خشکی چشم هایم جلوگیری می شود. همچنین معتقد است برای فضای بیرون نیز عینکهای آفتابی که اطراف صورت را پوشش می دهند گزینه بسیار خوبی برای مهار باد هستند.

لنزهای چشمی
لنزهای چشمی و عوارض آنها برای خشکی چشم
لنزهای تماسی چشم خطر ابتلا به خشکی چشم را افزایش می دهند و می تواند خشکی زیادی را در سطح چشم شما ایجاد کند. آن ها میزان اکسیژن چشم را کاهش داده و همچنین بر تولید اشک برای مرطوب ماندن در طول روز تکیه می کنند.او توضیح می دهد:‌ اگر تولید اشک کاهش یابد ، لنزتماسی خشک شده و باعث افزایش نشانه های خشکی چشم می شود.

راه حل: تا حد امکان استفاده از لنزهای تماسی چشمی را کاهش دهید، هرگز با این لنزها نخوابید و یا به شنا نروید. استفاده از محلول تمیز کننده آب اکسیژنه نیز راه حل مناسبی است. در مورد خشکی چشم هایتان با پزشک متخصص چشم صحبت کنید تا او شما را در جهت درست هدایت کند.

رژیم غذایی
رژیم غذایی بد نه تنها بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه می تواند به خشکی چشم نیز منجر شود. دکتر مورا می گوید: غذاهای فرآوری شده با محتوای نمک زیاد و نوشیدنی های الکلی منجر به کم آبی بدن می شود و می تواند به طور چشمگیری باعث خشکی چشم شود.آیا تا به حال احساس تاری دید شدید را تجربه کرده اید؟ این احساس ناشی از کم آبی بدن بوده و به دنبال کم آب شدن بدن اتفاق می افتد. علاوه بر این رژیم غذایی با سطح پایینی از اسیدهای چرب امگا ۳ نیز یکی از عوامل خطر است، چرا که امگا ۳ به کاهش التهاب بدن و مخصوصا چشم ها کمک می کند.

دکتر مورا می گوید:شما نیاز دارید تا در رژیم غذایی تان بین امگا ۳ و امگا ۶ تعادل برقرار کنید، چرا که امگا ۳ به کاهش تورم کمک می کند در حالی که اسیدهای چرب امگا ۶ نیز می توانند در جهت کمک به تورم موثر باشند.اکثر مردم به خاطر مصرف غذاهای ناسالم بین این دو تعادل برقرار نمی کنند و در بسیاری از افراد سطح اسیدهای امگا ۶ بسیار بیشتر از امگا ۳ می باشد. کمبود امگا ۳ بدن نه تنها باعث التهاب چشم، بلکه کل بدن می شود.

راه حل: دکتر مورا می گوید:‌ با مصرف ماهی قزل آلا، گردو، بذر کتان و سایر منابع امگا ۳، میزان امگا ۳ بدن تان را افزایش دهید. همچنین سعی کنید غذاهای کم ارزش و پرنمک مانند چیپس سیب زمینی را به حداقل برسانید.

هورمون ها
دکتر مورا می گوید که نوسانات هورمونی، به ویژه آنهایی که در ارتباط با قرص های ضد بارداری و حاملگی هستند، می توانند باعث کاهش تولید اشک شود. یکی از دلایل خشکی چشم در خانم های جوان مصرف قرص های ضد بارداری است.

دکتر مورا معتقد است که با مسن تر شدن افراد سندروم خشکی چشم نیز رو به افزایش است، پیری باعث کاهش تولید اشک می شود، به همین دلیل است که سندرم خشک چشم در افراد بالای ۵۰ سال رایج است. او همچنین می افزاید: زنان یائسه نیز به دلیل نوسانات شدید هورمونی بیشتر در معرض ابتلا به خشکی چشم هستد.

راه حل:‌ Sarah Y. Connolly, O.D از موسسه بینایی وانگ می گوید: با مراجعه به پزشک در مورد روش های درمان که شامل اشک‌ مصنوعی، مکمل‌ های امگا ۳، قطره چشمی صحبت کنید. در حالی که تغییرات شیوه زندگی نیز ممکن است چشم شما را تسکین دهد، اما با این حال مراجعه به پزشک امری ضروری است که باید حتما انجام دهید.

تعداد پلک زدن ها
دکتر وانگ می‌ گوید : شما ممکن است حتی متوجه پلک زدنتان هم نشوید، اما وقتی نوبت به سلامتی چشم و چشم خشک می‌ رسد، میزان پلک زدن در واقع بسیار مهم است. پلک زدن به تازه کردن اشک در سطح چشمان شما کمک می ‌کند. سرعت پلک زدن طبیعی ۱۸ تا ۲۰ بار در دقیقه است. اما هنگامی که شما روی یک دستگاه نزدیک تمرکز می کنید، میزان پلک زدن به ۴ میلی ثانیه در دقیقه می رسد.

وقتی به اندازه کافی پلک نمی‌ زنیم، اشک می‌ تواند روی سطح چشم‌ های ما تبخیر شود و باعث ایجاد نقاط خشک ریز شود. دکتر Connolly توضیح می‌ دهد: این اثر جمع شونده بیش از چند ساعت باعث ایجاد علائم چشم خشک می‌ شود.

راه‌ حل: دکتر Morra می ‌گوید: زمان استفاده از دستگاه‌ های دیجیتال هر ۲۰ دقیقه یک ‌بار نقطه ای جز مانیتور و دور را نگاه کنید و ۲۰ بار پلک بزنید تا از تولید مناسب اشک مطمئن شوید. این یکی از روش‌ های ساده و موثر برای جلوگیری از سندرم خشکی چشم خشک در دفتر است.

دکتر وانگ اضافه می ‌کند: شما همچنین می‌توانید برای عینک های مخصوص کامپیوتر و قطره های اشک مصنوعی به یک پزشک متخصص چشم مراجعه کنید.

داروها
داروهایی نظیر آنتی هیستامین ها، داروهای ضد افسردگی، ضد انعقاد، ضد اضطراب، داروهای جایگزینی هورمونی در طول یائسگی، داروهای آکنه و فشار خون بالا به دلیل کاهش مقدار مایع بدن می توانند خشکی چشم را به دنبال داشته باشند.

راه حل: دکتر Morra می ‌گوید: شما می ‌توانید برای کمک به بخش چرب لایه نازک پوست سطح چشم و کاهش التهاب در حاشیه و لبه پلک های خود از کمپرس آب‌ گرم استفاده کنید. او می ‌گوید: شما همچنین می‌ توانید LipiFlow را امتحان کنید، روشی که از گرما برای باز کردن غدد در امتداد حاشیه پلک استفاده می ‌کند. او معتقد است اجرای این روش در بیماران دو بار در سال می‌ تواند به میزان قابل ‌توجهی تورم را در امتداد حاشیه پلک ها کاهش دهد.

دیابت:
دکتر وانگ می گوید: خشکی چشم ها یک علامت رایج در افراد مبتلا به دیابت است. به همین دلیل است که دیابت می تواند منجر به اختلال عملکرد عصبی در سراسر بدن و به ویژه قرنیه شود.او می گوید: وقتی اعصاب قرنیه آسیب می بینند، بیماران سوزشی را در قسمت جلویی چشم خود را احساس می کنند و تمایل دارند که اشک های کمتری روی سطح چشم خود داشته باشند.

دکتر وانگ می گوید: “هیپرگلیسمی (که مقدار بیش از حد گلوکز یا قند موجود در جریان خون است) می تواند پاسخ التهابی بدن را مهار کند و تعداد باکتری ها را در پلک ها افزایش دهد.دکتر مورا توضیح می دهد که این می تواند منجر به بلفریت (التهاب در حاشیه پلک) شود و باعث ایجاد چشم های خشک شود.
پنجشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب: 19115
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *