800
۰
یک متخصص بیماری های اطفال عنوان کرد؛

خانواده ها ابتلای کرونا در کودکان را جدی بگیرند/والدین نقش به سزایی در شیوع یا کنترل بیماری در خانواده دارند

شهریار نورمحمدی گفت: خانواده ها باید نقش کودکان در شیوع و کنترل این بیماری را جدی تر از قبل در نظر بگیرند زیرا بیماری کووید ۱۹ سن و جنس نمی شناسد.
خانواده ها ابتلای کرونا در کودکان را جدی بگیرند/والدین نقش به سزایی در شیوع یا کنترل بیماری در خانواده دارند
به گزارش شستون؛ شهریار نورمحمدی؛ متخصص اطفال بیمارستان امام علی (ع) چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران با اشاره به باورهای نادرست درخصوص مبتلانشدن کودکان به ویروس کرونا بیان کرد: ابتدا تصور می شد ویروس کرونا در کودکان تاثیر چندانی ندارد، اما گذشت زمان و آمارها نشان داد که این ویروس نحوه مبتلا شدن افراد را نیز تغییر داده است.
 
وی افزود: در اولین اقدامات رفتارهای احساسی با کودکان برای مدتی کنار گذاشته شود از جمله بوسیدن و در آغوش گرفتن کودکان که به هیچ وجه رعایت نمی شود.
 
متخصص اطفال با بیان اینکه کودکان به واسطه تماس بیشتری با محیط اطراف و اجسام دارند تصریح کرد: والدین باید نقش کودکان در شیوع و کنترل این بیماری را بیشتر و مهمتر از قبل در نظر بگیرند زیرا بیماری کووید ۱۹ سن و جنس نمی شناسد.
 
وی ادامه داد: از مهمترین اقدامات برای پیشگیری از بیماری کرونا؛ مشارکت همگانی است که تا اطلاع ثانوی از خانه خارج نشویم و در منزل بمانیم و در صورت ضرورت به خروج از منزل، حتما از ماسک استفاده کنیم.
 
نورمحمدی گفت: خانواده ها در صورت مراجعه به درمانگاه، کلنیک و مراکز درمانی جهت ویزیت از به همراه آوردن کودکان و حتی بزرگسالان جدا پرهیز شود چون گاها مشاهده شده برای ویزیت یک کودک یا والدین بیمار تمام کودکان خانواده وارد مراکز درمانی می شوند.
 
وی با اشاره به عدم حضور در مراکز درمانی مگر در مواقع ضروری اظهار کرد: خانواده ها باید به برخی موارد نسبت به گذشته دقت کافی داشته باشند و برای مسائل جزئی و ویزیت های غیر اورژانسی اجتناب شود و صرفا فقط جهت یک تب خفیف و یا یک آبریزش ساده به کلنیک ها مراجعه نکنند و در همان روستا و منطقه شهری با کارکنان بهداشتی مشاوره انجام دهند.
 
متخصص اطفال بیمارستان امام علی (ع) چابهار افزود: بارها مشاهده شده به خاطر ترس از کرونا و ترس از بیمارستان موارد حاد و اورژانسی مراجعه نمی کنند و این سبب شده فقط بنده چهار کودک فوتی داشته باشم که تنها به علت ترس از کرونا چتدین روز دیر مراجعه می کنند که کار مداخله اثربخش ما گذشته و کودک بیگناه قربانی ترس از کرونا شده است.
 
وی با اشاره به اینکه ابتلا در تمامی رده های سنی وجود دارد گفت: پس از گذشت چندماه از شیوع ویروس کرونا مشاهده شده در تمامی رده های سنی ابتلا وجود دارد و فقط تفاوت میزان شیوع و کیفیت علائم فرق دارد و هر چه سن کمتر باشد تا این لحظه آمارها نشان داده میزان شیوع کمتر است که متاسفانه به غلط این فکر ایحاد شده که کودکان به کرونا مبتلا نمیشوند.
 
وی در پاسخ به این سوال که در چه مواردی والدین باید به وجود کووید ۱۹ یا عفونت در کودک‌شان شک کرده و به مراکز درمانی مراجعه کنند، بیان کرد: در بچه‌های زیر یک‌سال تب بالا بسیار اهمیت داد هر تبی که در کودک به طول بیانجامد و به درمان عادی پاسخ ندهد حتما باید به پزشک گزارش شود و علامت دیگری که اکنون بسیار شایع است و هر سال در طول تابستان با آن مواجه هستیم اسهال و استفراغ است و از آنجایی که می‌تواند یکی از علائم گوارشی کرونا باشد، باید آن را جدی بگیریم و اگر اسهال و استفراغی صورت گرفت که همراه آن سرفه، دون دون شدن بدن مشاهده شد بازهم علامت خطری برای مراجعه به مراکز درمانی است.
 
نورمحمدی اذعان کرد: مسئله مهم در مورد کرونای کودکان این است که کودکان ناقلین مهمی هستند یعنی چون علائم در کودکان خفیف تر گزارش شده و یا حتی بی علامتی بیشتر گزارش می شود این سبب شده یک احساس ایمنی کاذب در مورد کودکان ایجاد شود و لذا این کودکان بی علامت وقتی در آغوش سالمندان قرار میگیرند سبب انتقال به افراد پر خطر شده و حتی سبب مرگ سالمندان خواهد شد.
 
وی با اشاره یه ترس و ناآگاهی مردم نسبت به این بیماری ادامه داد: بیشتر مردم دچار ترس هستند تا آگاهی درخصوص این بیماری و آمارها نشان می دهد اوایل بحران و هم اکنون فقط ترس به بیماری کرونا وجود دارد که این خود عامل بدتر شدن اوضاع است.
 
این متخصص اطفال خاطرنشان کرد: یک نمونه بارز ترس کاذب؛ ترس از بیمارستان است که سبب شده بیمارستان ها کاملا خلوت شوند ولی از طرفی درمانگاه ها کاملا شلوغ و آلوده و مردم هم به این مسئله آگاه نیستند که آلودگی فضای درمانگاه ها بسیار زیاد شده ولی مردم همچنان در ذهنیت گذشته هستند که بیمارستان فقط آلوده است.
 
 
انتهای پیام/
شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب: 19138
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *